Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Aleš Berný, iDNES.cz

Řidiči si polepšili, ale městům se tím prodraží MHD

  • 1
Vyšší platy řidičů autobusů prodraží městům náklady na městskou hromadnou dopravu. Žďárští zastupitelé ve čtvrtek i přes některé výhrady odhlasovali navýšení částky pro rok 2017 z 6,5 milionu korun na 7,8 milionu.

Celková částka navíc je 1,3 milionu korun. „V navýšení je dominantní částka na platy řidičů, ale jsou tam i položky jako obnova odbavovacích zařízení nebo krytí marketingových a propagačních nákladů,“ přibližuje místostarosta Josef Klement.

Zastupitelé schválili také uvolnění tří milionů na vybudování dvou nových zastávek, přechodu a přeložek sítí. Radnice totiž od července chystá největší revoluci v MHD za poslední roky, nově budou autobusy obsluhovat i sídliště Klafar.

„V tuhle chvíli nejsme schopni potvrdit, že by k 1. červenci byly zastávky funkční, objevil se problém s nutnou přeložkou vodovodního řadu,“ zmínil minulý týden starosta Zdeněk Navrátil.

Zdražení jízdného až později

Ke zdražování jízdného podle vedení města nedojde. „Ačkoli přidáváme peníze na MHD, v tuto chvíli si pro ně nejdeme za občany, v tomto roce nebudeme zvyšovat jízdné,“ řekl Navrátil. Základní jízdné je nyní 11 korun při platbě v hotovosti, 9 korun kartou.

„Nicméně lze předpokládat, že v dalších letech ke zdražení budeme muset přistoupit. Tím, že si vláda vymyslela, že zvedne platy řidičům, na jejichž kompenzaci neposlala městům na rozdíl od krajů žádné peníze, dáváme z našich peněz více na dopravu,“ kritizuje starosta Navrátil.

Vláda stanovila od začátku roku minimální mzdu na 98,10 koruny za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání.

MHD ve Žďáře nad Sázavou zajišťuje místní dopravce Zdar. Provozuje také městské linky v Novém Městě na Moravě a Velkém Meziříčí. Jako první se domluvili na vyšší dotaci ve Velkém Meziříčí.

„Výsledné navýšení nákladů na MHD je odhadem 115 tisíc korun za rok,“ uvedl vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství ve Velkém Meziříčí Jiří Pospíchal. Dosud město platilo zhruba 800 tisíc ročně.

Radnice však vyjednává s krajským odborem dopravy o novém modelu MHD, která by měla být úzce navázána na krajské linky s využitím stejných vozidel, čímž by se snížily náklady.

Komplikovanější je situace v Novém Městě. Tamní radnice čeká na vyjádření antimonopolního úřadu.

„Potřebujeme jistotu, že můžeme smlouvu změnit, aniž bychom museli znovu soutěžit dopravce,“ vysvětluje starosta Michal Šmarda. „Chápeme požadavky dopravce a jsme ochotni jednat,“ dodává.

Aktuální smlouva platí až do konce roku 2018, Nové Město loni přispělo dopravci na provoz částkou tři čtvrtě milionu.