Nový provizorní kruhový objezd ve Velkém Meziříčí. | foto: Tomáš Blažek, 5plus2.cz

Pro řidiče v Meziříčí se stal vysvobozením nový kruhový objezd

  • 8
Křižovatka ulic Hornoměstská a Třebíčská ve Velkém Meziříčí, to byla vždycky pro řidiče past. Ti, kteří sjížděli do centra od Třebíče, zůstávali ve špičce odříznutí od nájezdu na hlavní silnici. Na rok tu postavili provizorní kruhový objezd. Pokud se osvědčí, bude zde zbudován natrvalo.

Znají to lidé z řady měst. Mají tam širokou křižovatku bez světel, do které ve špičce ne a ne vjet z vedlejší silnice. A často nadávají, proč tu nemůže být kruhový objezd, když máme tolik místa?

Ve Velkém Meziříčí jedna taková legenda mezi křižovatkami je, křížení ulic Hornoměstská a Třebíčská ve tvaru T.

V létě na ni radnice nechala navozit betonové prefabrikáty i značky a taky namalovat vodorovné značení. Z "téčka" je kruh, úprava stála 240 tisíc.

„Rok budeme testovat, zda to má smysl. Už teď si však myslíme, že ano. A po roce se ve spolupráci s vlastníkem silnice II/602, Krajem Vysočina, rozhodneme, jestli kruhový objezd postavit definitivně,“ říká starosta Radovan Necid.

Na křižovatce 32 kolizních bodů, na kruháku jen osm

Velkým zastáncem kruhových objezdů je žďárský dopravní inženýr Milan Prokop, který spolu se starostou Necidem s tímto řešením přišel. Kraj roční provizorium povolil.

Nový provizorní kruhový objezd ve Velkém Meziříčí.

V Meziříčí by Prokop viděl nejraději tři „kruháky“. Krom tohoto zkušebního a také vedle nedávno dostavěného u Kauflandu ještě prosazuje i třetí kruhový objezd - na úplném konci města ve směru na Velkou Bíteš.

„Okružní křižovatka je obecně podle mého soudu nejpřívětivější řešení, pokud je intenzita dopravy pod patnáct tisíc aut za den. V Meziříčí to považuju za nejrozumnější,“ říká Prokop.

Dokládá to některými čísly a fakty. „Centrum dopravního výzkumu ve své literatuře uvádí tuto statistiku: na klasické křižovatce ve tvaru kříže, která má čtyři ramena, je 32 kolizních bodů, kde se můžou řidiči srazit. Na kruhovém objezdu je jich osm,“ odcitoval Prokop. Podle něj je kruhový objezd nejpřirozenější zklidnění provozu.

Někteří řidiči si oddechli, jiní nejsou spokojeni

Co na novinku říkají samotní řidiči? „Spokojenost. Situace je přehlednější, vzniká míň krizových situací, je zajištěná plynulost provozu. Vjedou i ti, co dřív dlouho čekali na odbočení vlevo z vedlejší,“ myslí si Josef Venhoda ze Žďárska, majitel osobního auta.

Naproti tomu řidič kamionu Karel Průša z Brna nemá moc pochopení. „Když máte vícenápravové auto, ztrácíte při vykružování objezdu, jak se vozidlo ‚zlomí‘, kontrolu nad zadkem auta. Zadní náprava zavadí o rantly a poškodí pneumatiky. Stojí mě to tisíce korun ročně. Tyto stavby na silnicích vidím velmi nerad, budu se Meziříčí snažit vyhýbat,“ řekl Průša.

Starosta Necid doplnil, že v průběhu roční zkušební doby bude možné dobře vypozorovat případné zádrhele. Už mírně poupravovali nastavěné prefabrikáty, aby se zlepšila průjezdnost.

Hned první noc po zprovoznění jim tam projel rovně místní řidič kamionu, který s novinkou nepočítal. A provizorní stavbu pobořil i nadměrný náklad, jehož plánovači si nezajistili aktuální informace.

Přeměna křižovatky v objezd bude levná a bezproblémová

Teď budou Meziříčští sledovat, co „kruhák“ udělá s průjezdností místa na počátku školního roku. Zvědavi budou rovněž na to, co se stane, až bude opravený průtah městem, který je teď částečně zavřený. Další neznámá? Jak bude fungovat návaznost této okružní křižovatky a blízké světelné ve směru na Velkou Bíteš.

„Pokud jsou řidiči ukáznění a dodržují pravidlo nevjíždění do křižovatky, když za ní nemohou pokračovat, potom to funguje,“ upozornil Necid.

Doplnil, že křížení Hornoměstské a Třebíčské je dostatečně rozlehlé. Pokud kraj kývne na definitivní stavbu, nebude potřeba překládat kabely či potrubí v zemi. Ani se nemusí sahat do chodníků.