Pro řidiče v Meziříčí se stal vysvobozením nový kruhový objezd

  16:29aktualizováno  16:29
Křižovatka ulic Hornoměstská a Třebíčská ve Velkém Meziříčí, to byla vždycky pro řidiče past. Ti, kteří sjížděli do centra od Třebíče, zůstávali ve špičce odříznutí od nájezdu na hlavní silnici. Na rok tu postavili provizorní kruhový objezd. Pokud se osvědčí, bude zde zbudován natrvalo.

Nový provizorní kruhový objezd ve Velkém Meziříčí. | foto: Tomáš Blažek, 5plus2.cz

Znají to lidé z řady měst. Mají tam širokou křižovatku bez světel, do které ve špičce ne a ne vjet z vedlejší silnice. A často nadávají, proč tu nemůže být kruhový objezd, když máme tolik místa?

Ve Velkém Meziříčí jedna taková legenda mezi křižovatkami je, křížení ulic Hornoměstská a Třebíčská ve tvaru T.

V létě na ni radnice nechala navozit betonové prefabrikáty i značky a taky namalovat vodorovné značení. Z "téčka" je kruh, úprava stála 240 tisíc.

„Rok budeme testovat, zda to má smysl. Už teď si však myslíme, že ano. A po roce se ve spolupráci s vlastníkem silnice II/602, Krajem Vysočina, rozhodneme, jestli kruhový objezd postavit definitivně,“ říká starosta Radovan Necid.

Na křižovatce 32 kolizních bodů, na kruháku jen osm

Velkým zastáncem kruhových objezdů je žďárský dopravní inženýr Milan Prokop, který spolu se starostou Necidem s tímto řešením přišel. Kraj roční provizorium povolil.

Nový provizorní kruhový objezd ve Velkém Meziříčí.

Nový provizorní kruhový objezd ve Velkém Meziříčí.

V Meziříčí by Prokop viděl nejraději tři „kruháky“. Krom tohoto zkušebního a také vedle nedávno dostavěného u Kauflandu ještě prosazuje i třetí kruhový objezd - na úplném konci města ve směru na Velkou Bíteš.

„Okružní křižovatka je obecně podle mého soudu nejpřívětivější řešení, pokud je intenzita dopravy pod patnáct tisíc aut za den. V Meziříčí to považuju za nejrozumnější,“ říká Prokop.

Dokládá to některými čísly a fakty. „Centrum dopravního výzkumu ve své literatuře uvádí tuto statistiku: na klasické křižovatce ve tvaru kříže, která má čtyři ramena, je 32 kolizních bodů, kde se můžou řidiči srazit. Na kruhovém objezdu je jich osm,“ odcitoval Prokop. Podle něj je kruhový objezd nejpřirozenější zklidnění provozu.

Někteří řidiči si oddechli, jiní nejsou spokojeni

Co na novinku říkají samotní řidiči? „Spokojenost. Situace je přehlednější, vzniká míň krizových situací, je zajištěná plynulost provozu. Vjedou i ti, co dřív dlouho čekali na odbočení vlevo z vedlejší,“ myslí si Josef Venhoda ze Žďárska, majitel osobního auta.

Naproti tomu řidič kamionu Karel Průša z Brna nemá moc pochopení. „Když máte vícenápravové auto, ztrácíte při vykružování objezdu, jak se vozidlo ‚zlomí‘, kontrolu nad zadkem auta. Zadní náprava zavadí o rantly a poškodí pneumatiky. Stojí mě to tisíce korun ročně. Tyto stavby na silnicích vidím velmi nerad, budu se Meziříčí snažit vyhýbat,“ řekl Průša.

Starosta Necid doplnil, že v průběhu roční zkušební doby bude možné dobře vypozorovat případné zádrhele. Už mírně poupravovali nastavěné prefabrikáty, aby se zlepšila průjezdnost.

Hned první noc po zprovoznění jim tam projel rovně místní řidič kamionu, který s novinkou nepočítal. A provizorní stavbu pobořil i nadměrný náklad, jehož plánovači si nezajistili aktuální informace.

Přeměna křižovatky v objezd bude levná a bezproblémová

Teď budou Meziříčští sledovat, co „kruhák“ udělá s průjezdností místa na počátku školního roku. Zvědavi budou rovněž na to, co se stane, až bude opravený průtah městem, který je teď částečně zavřený. Další neznámá? Jak bude fungovat návaznost této okružní křižovatky a blízké světelné ve směru na Velkou Bíteš.

„Pokud jsou řidiči ukáznění a dodržují pravidlo nevjíždění do křižovatky, když za ní nemohou pokračovat, potom to funguje,“ upozornil Necid.

Doplnil, že křížení Hornoměstské a Třebíčské je dostatečně rozlehlé. Pokud kraj kývne na definitivní stavbu, nebude potřeba překládat kabely či potrubí v zemi. Ani se nemusí sahat do chodníků.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

Další z rubriky

Ředitel jihlavské zoo má kancelář s opicemi. Teď už raději zavřenými

Stěnu ředitelské pracovny v zoo, kde od léta sedí Jan Vašák, tvoří expozice...

Kdyby se soutěžilo, kdo má nejhezčí kancelář, možná by vyhrála ta, ve které sedí ředitel jihlavské zoologické zahrady...

Nůž pod krk pokladní dal a peníze si odnesl Rumun, na soud čeká ve vazbě

Vazební věznice Hradec Králové

Trest až deseti let vězení může u soudu dostat dvaačtyřicetiletý Rumun, který koncem srpna přepadl s nožem v ruce...

Opilý muž v noci na ulici přestal dýchat. Zachránili ho policisté

Policisté Milan Kebrle (vpravo) a Radek Pytlík si všimli na noční zastávce...

Milan Kebrle a Radek Pytlík jsou mladí policisté a u sboru v Jihlavě neslouží příliš dlouho. Přesto si už vysloužili...

Najdete na iDNES.cz