Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na kruhovém objezdu u Jihlavy zažívají řidiči i po půl roce překvapení

  13:55aktualizováno  13:55
Dříve tam bylo rozcestí se stromem, u jehož kmene ležely květiny na paměť oběti tragické nehody. Přednedávnem tam otevřeli nový kruhový objezd, který vznikal dlouho a na velkolepém prostoru. Na nové řešení křížení silnic na Pelhřimov a na Telč kousek od Jihlavy se však stále snáší kritika.

Okružní křižovatka Na Bradle nemá tradiční formát. Řidiči jedoucí směrem na Telč si najíždějí do jiného pruhu, než šoféři mířící na Pelhřimov. To může mást, zvlášť když je nasněženo. | foto: Kraj Vysočina

Na tom stále ještě novém kruhovém objezdu mají někteří řidiči lehkou nejistotu. Je tam pro ně najednou příliš mnoho čar a informací. Zatím ale zvládá nápor aut bez nehod. A to i v zimě, kdy se značení pruhů občas ztrácí pod sněhem.

Přesto ale novinka stále budí pochyby i vzhledem k tomu, že stavba trvala patnáct měsíců a působila kvůli rozkopanému území až megalomansky. Přitom její výsledek moc velké rozměry nemá.

„Já když tam najel poprvé, tak jsem nevěděl, kam se dřív dívat a jestli jedu ve správném kruhu. Podruhé už to bylo lepší, ale stále to tam vnímám trochu divně,“ popsal Pavel Fiala. Zmíněným místem jezdí zhruba dvakrát týdně.

„Kruhový objezd je jiný. Typický vysočinský řidič si není jistý“

„Čím dál více se mi zdá, že hlavním problémem je, že tento objezd je jiný než všechny ostatní. Tudíž typický ‚vysočinský‘ řidič si nemusí být úplně jistý, jak si má na něm počínat. No ale uvidíme, zda to bude mít dlouhodobě vliv na nehodovost, ať již v kladném, nebo záporném slova smyslu,“ říká Miloš Vystrčil (ODS), senátor a opoziční krajský zastupitel, který tímto uzlem často projíždí.

A dodává, že on sám zatím není schopen ocenit toto velmi netradiční dopravní řešení. „Ale může to být tím, že nejsem dopravní inženýr. Bohužel, podobně asi na tom ale bude naprostá většina řidičů,“ zmínil Vystrčil, který ročně najede za volantem asi dvacet tisíc kilometrů. Uznává také, že není expert na kruhové objezdy a bezpečnost silničního provozu.

Z dopravní novinky není nadšený ani dopravní exnáměstek hejtmana Václav Kodet (KDU-ČSL), dnes také opoziční zastupitel. Připouští, že na komplikovaném křížení více silnic má kruhová křižovatka svůj význam z důvodu bezpečnosti a plynulosti dopravy. „Pokud přijmu tuto teorii, tak se na uvedeném místě jedná jen o křížení dvou silnic. Navíc v přehledném terénu, kde stačilo změnit pouze úhel křížení a vybudovat a vyznačit odbočovací pruhy,“ popsal Kodet.

Cenu objezdu nezná ani samotný investor, krajský úřad

To mohlo být podle něj i levnější než současný výsledek, který vznikal rok a čtvrt. Jenže kolik vlastně kruhový objezd stál? To je na hejtmanství složité zjistit. „Cena pro samotnou okružní křižovatku není stanovena,“ uvedla mluvčí kraje Jitka Svatošová.

Kruh byl totiž součástí projektu za 173 milionů, do něhož spadala i oprava části silnice směrem do Pelhřimova. Většinu sumy pokryla evropská dotace.

Za pozoruhodné Kodet považuje i „výtvarné řešení“ dopravy na asfaltovém kruhu. Tedy jak se mají auta směrovat. „Je zvláště pro cizí řidiče na první pokus nečitelné a při větší sněhové nadílce stejně nepoužitelné,“ dodal zastupitel.

Těžko chápal i velikost zabraného území při stavbě vzhledem k tomu, jak nyní objezd vypadá. „A o době výstavby v takto dopravně zatíženém uzlu ani nemluvím,“ dodal Václav Kodet.

Jel jsem tam a problém nebyl, tvrdí spokojený náměstek

Vedení hejtmanství je s výsledkem stavby spokojeno. „Párkrát jsem tam jel a nikdy žádný problém nebyl,“ popsal náměstek hejtmana Libor Joukl (ČSSD). Podoba stavby se podle něj schvalovala tradičním způsobem. A její délku ovlivnil fakt, že byla podpořena dotací z EU. Termíny se stanovily tak, aby se vše bez problémů stihlo i s opravami silnice.

Zástupci dopravního odboru na kraji soudí, že počáteční překvapení řidičů z víceproudé okružní křižovatky vystřídala po několika týdnech spokojenost.

„V úseku bývalé křižovatky je viditelně doprava plynulejší, bezpečnější. Nevíme o žádné vážné dopravní nehodě. Údržba probíhá bez problémů. Každá nová situace s sebou nese určitou nejistotu, v případě této křižovatky si řidiči velice rychle zvykli,“ uvedla mluvčí hejtmanství Jitka Svatošová.

Výhodou stavby podle ní bylo, že se obešla bez dlouhých objízdných tras pro řidiče osobních aut. „Zpomalení dopravy v tomto úseku jsme se přirozeně nevyhnuli, zejména ve špičkách, ale i tak patřila stavba k těm bezproblémovým,“ dodala.

Žádné špatné zprávy z objezdu zatím nemá ani policie. „Nic se ke mně nedostalo,“ uvedl dopravní inženýr Jiří Kučera. Podle něj ale už vzniká podobných kruhových objezdů víc kupříkladu na jihu Čech.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Opilý řidič ve vsi na Jihlavsku narazil do domu, spolujezdec zemřel

Dvaadvacetiletý mladík se smrtelně zranil při dopravní nehodě, která se stala v sobotu večer v Jindřichovicích na Jihlavsku. Řidič v obci nezvládl zatáčku a...  celý článek

Hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek, nestraník kandidující za ČSSD, sice...
Lékař Běhounek měl dosud patent na vítězství, teď prohrál s Piráty i SPD

Vysočinský hejtman Jiří Běhounek měl dosud v kraji patent na vítězství ve „velkých“ volbách. Jako lídr ČSSD vyhrál tento nestraník troje krajské volby v řadě a...  celý článek

Stop Shop v Třebíči. Nákupní zóna na jihu města by se měla rozrůst. Doplnit by...
Nákupní zóna na jihu Třebíče se rozroste o módu a sportovní potřeby

Obyvatelům Třebíče se rozšíří možnosti k nakupování. Investorská firma plánuje v areálu nákupního centra Stop Shop na jižním okraji města výstavbu ještě jedné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.