Mnoho řidičů si stěžuje na špatně řešené řazení do jízdních pruhů i komplikovaný výjezd z parkovišť. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Zmatek nad zmatek. Křižovatka do nákupní zóny v Brodě nezvládá nápor

  • 1
Stovky aut denně míří do nového obchodního centra na konci Masarykovy ulice v Havlíčkově Brodě. Řidičům však dělá problémy zdejší nová světelná křižovatka, stěžují si na špatně řešené řazení do jízdních pruhů i komplikovaný výjezd z parkovišť, který není dostatečně dlouhý.

Auta se před semafory řadí ze tří směrů a občas zablokují vjezd k nákupnímu centru. Další vozy, které na parkoviště vjíždějí, zůstávají stát v křižovatce.

Dalším problémem je umístění dvou světelných křižovatek hned za sebou a odbočení z obchvatu na Masarykovu ulici ve směru do centra.

Z obchvatu jsou dva odbočovací pruhy vlevo, jenže hned za křižovatkou se vozy na pár metrech snaží napěchovat do pruhu pravého. Původní průběžný levý pruh na Masarykově ulici byl nahrazen pruhem pro odbočení vlevo.

"Kdo jede od Pardubic na Jihlavu a nezná to, zařadí se při vyjíždění z obchvatu do levého pruhu a na poslední chvíli před druhými světly zmatkuje a řadí se do plného pravého pruhu. A ten i po rozsvícení zelené stojí, protože ho zablokují auta odbočující vpravo k obchodům, kam se přes ostatní vozy a spoustu chodců nemohou dostat," popisuje řidič Jiří Bárta.

Vše v souladu s projektem

Ještě hůř bývá, když se stane nehoda. Jako třeba v sobotu dopoledne, kdy se tu srazila dvě auta. Než se na místo dostavili policisté, trvalo to více než hodinu. Po celou dobu stály vozy v křižovatce. Tvořily se kolony, a ty dokonce ve směru na Kolín musely couvat, protože kamiony nehodu objížděly levými jízdními pruhy.

"Křižovatka byla vybudována v souladu s projektem. Zatím jsem tam problémy neregistroval," říká brodský radní zodpovědný za dopravu Libor Honzárek. Připouští ale, že výjezd z nákupní zóny není ideální. "Je to tam trochu složitější," dodává.

Parkoviště u obchodů patří společnosti Saller, která nákupní zónu budovala a která se podílela i na osazení křižovatky semafory. "Pokud se tam objeví nedostatky, existuje vždy prostor na jejich nápravu. Situaci ověříme," konstatoval mluvčí společnosti Jan Rödling.

Ale i on upozornil, že centrum odpovídá standardům a bylo vybudováno podle studie schválené příslušnými orgány. "Nepřipravujeme změnu uspořádání centra. Je otevřené dva týdny, je pravděpodobné, že postupem času dojde ke zklidnění," dodal mluvčí.

Místo chodníku věci Vietnamců

Přímo na parkovištích řidičům komplikují manévry chodci, kteří přecházejí z jedněch obchodů do druhých. Nevyužívají při tom chodník podél Masarykovy ulice, ale kličkují mezi popojíždějícími a troubícími auty.

"Když jdu z jednoho obchodu do druhého, nebudu obcházet desítky metrů navíc. A chodník podél restaurace Hubertka je plný vystaveného zboží, co tu prodávají Vietnamci," vysvětlil starší muž, proč stejně jako desítky dalších kličkoval mezi auty.

Podle Honzárka to chce čas. Centrum bylo otevřeno před dvěmi týdny. Navíc je doba před Vánocemi, kdy za nákupy míří víc lidí. "Teď je provoz abnormální. Až se uklidní, vyhodnotíme to," slíbil.

Jak ale dodal, vyhodnocení provozu a navržení případných úprav nebude hned. "Odborníci vyhodnocují dopravu mnohem déle, než by si mohli řidiči myslet," upozorňuje.