"V pořadí k XIX. výstavě v Goltzově tvrzi byl vydán rovněž katalog, který si zájemci mohou koupit za 200 korun. Obsahuje reprodukce všech 99 vystavených děl, z nichž je přibližně polovina k prodeji. Jedná se v tomto případě většinou spíše o práce žáků Aloise Kalvody," upozorňuje na zde typicky pečlivou přípravu galerista Ladislav Málek.
Kalvodu ovlivnily i rodné Šlapanice
Málek spolu s Františkem Pochmonem reprezentativní katalog sestavil. Příznivci výtvarného umění si tak po návštěvě galerie mohou procházet v
alois kalvoda(1875 Šlapanice – 1934 Běhařov) Alois Kalvoda, významný krajinář, se narodil jako osmý z desíti dětí. Otec brzy zemřel, matka přesto umožnila synovi studovat na gymnáziu v Brně. Již v roce 1892 byl studentem krajinářské speciálky Julia Mařáka na Akademii výtvarných umění v Praze. Kalvoda byl přitahován plenérismem Antonína Chittussiho. Jeho pražská posmrtná výstava v roce 1936 čítala 110 obrazů. Vystavoval však také v zahraničí (Vídeň, Berlín, Hamburk, Mnichov, Benátky, Řím, Paříž, Kyjev i jinde). |
Životním tématem Aloise Kalvody, který žil a tvořil na přelomu 19. a 20. století, byla krajina. Projevil se tak zřejmě – podle znalců jeho uměleckých děl – také vliv rodných Šlapanic, obce ležící nedaleko jihovýchodním směrem od Brna.
"Při putování Mařákovy školy přírodou nezapřou některé jeho obrazy, například Krajina, Na potoce (1898), vliv Františka Kavána nebo Partie z Litavy (1899) vliv Otakara Lebedy. Po naturalistických pohledech na hrady Buchlov či Pernštejn (1902) a po návštěvě Francie opustil plenérismus. A po návštěvě Mnichova se bezvýhradně oddal secesnímu symbolismu, který byl bytostně blízký jeho imaginaci živené literárními sklony," prozrazují stránky katalogu vydaného k výstavě.
Byl krajinář tělem i duší
Na počátku 20. století Alois Kalvoda přešel ke zdobné secesní plošné stylizaci, což doplňuje Málek: "Využíval umně dekorativní rytmus linií, tvarů a lomených zelenavých, fialových, žlutých a modrých barevných odstínů."
Kalvoda, tělem i duší krajinář a lyrik, ve své tvorbě vystřídal několik etap. "Jeho krajina se stala ve světě výtvarného umění pojmem a ovlivnila generace následovníků," vyzdvihuje za organizátory výstavy Pochmon.
výběr vystavených obrazůAlois Kalvoda: Údolí (olej / karton; 31,5 x 66,5 cm) Břízy u vody (olej / plátno; 55 x 65 cm) Stromy v krajině (olej / překližka; 26 x 35 cm) Rozkvetlá louka (olej / karton; 35 x 50 cm) Vrby u potoka (olej / plátno; 90 x 90 cm) Kvetoucí zahrada (olej / plátno; 43,5 x 52 cm) Karel Schadt: Horské panorama (olej / plátno; 100 x 118 cm) Karel Schauer: Zima na Vysočině (olej / karton; 25 x 30 cm) František Ulšmíd: Větrný mlýn na pobřeží (olej / sololit; 43 x 58 cm) Jan Jaromír Hlavsa: Na Doubravě (olej / plátno; 62 x 87 cm) Otakar Hůrka: Podzim na mokřadu (olej / překližka; 44 x 51 cm) Josef Váchal: Šumava (barevný dřevořez; 35 x 50 cm) František Škrabánek: Sklizeň řepy (olej / karton; 50 x 65 cm) |