Kvůli vlakům Regio-Shuttle RS 1 Stadler, kterých na Vysočině jezdí třináct, se kraji prodraží doplatek za základní dopravní obslužnost o 15 milionů ročně.

Kvůli vlakům Regio-Shuttle RS 1 Stadler, kterých na Vysočině jezdí třináct, se kraji prodraží doplatek za základní dopravní obslužnost o 15 milionů ročně. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Železniční doprava se Vysočině prodraží. Kvůli novým motorákům

  • 2
České dráhy jezdí po Vysočině s novými vozy Regio-Shuttle RS1 firmy Stadler. Nakoupilo jich třináct. A dopravní obslužnost po nasazení nových vlaků si nechají od kraje zaplatit. Jen kvůli třinácti stadlerům zaplatí Kraj Vysočina dráhám o patnáct milionů víc, než když tu nové vozy nejezdily.

Autobusoví i vlakoví dopravci dostanou v příštím roce od Kraje Vysočina více peněz na úhrady ztrát v regionálních spojích. Přírůstek peněz u Českých drah bude vyšší. Na železnici kraj pošle až 293 milionů korun, u autobusových spojů dokryje ztráty do maximální výše 276 milionů Kč.

Kolik peněz kraj dává na dopravu

Autobusy: Dopravci dostanou na úhradu prokazatelné ztráty ve veřejné linkové osobní dopravě celkem nejvýše 276 milionů korun, za ujetých 15,7 milionů kilometrů. Dopravu zajišťuje 22 dopravců.

Vlaky: Zde bude dokrytí ztrát maximálně ve výši 293 milionů Kč. Hlavním dopravcem jsou České dráhy, menší objem kilometrů zajišťuje jindřichohradecká úzkokolejka. Kraj si objednal 4,2 milionů ujetých kilometrů.

Na to, že platby drahám vzrostou meziročně zhruba o 25 milionů korun, upozornil v úterý na jednání krajského zastupitelstva bývalý hejtman Miloš Vystrčil z opoziční ODS.

"Měli jsme informace, že smlouva s Českými drahami je stabilní a dlouhodobá. Teď se ale bude na rok 2013 navyšovat úhrada prokazatelných ztrát zhruba o deset procent. V porovnání s autobusovými linkami je zde navýšení dvojnásobné," řekl Vystrčil a doplnil, že má informace, že se do navýšení plateb promítá i nákup nových vozů Stadler.

Kraj, v jehož čele stojí sociální demokraté, bude Českým drahám přispívat na odpisy nových vozů. "České dráhy spočítaly a chtěli po nás 37 milionů korun ročně, Vysočina jim bude poukazovat 15 milionů po dobu pěti let. Vzhledem k tomu, že u těch vozů se bavíme o době odpisování 20 let, tak si myslím, že takto nastavená smlouva je výhodná pro obě strany," dodal Joukl.

"Bez kraje by dráhy nejezdily a kraj by bez Českých drah zase neměl dopravu a taky nejezdil," poznamenal ještě náměstek hejtmana.

Dráhy by bez kraje nejezdily. A kraj by nejezdil drah

"My jsme měli dvě možnosti, buď se s Českými drahami domluvit, nebo tady stadlery nemít a uzavřít nějaký počet tratí. Ta situace je velmi složitá. Když něco zavřeme, tak uslyšíme kritiku. Když uděláme něco jiného, tak je to také špatně. Chápu, je to kritika opozice. S Českými drahami byl dojednán kompromis," uvedl hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek.

"Mohli jsme říct drahám 'nula a nazdar'. České dráhy by ale bez kraje nejezdily a kraj by zase nejezdil bez Českých drah," doplnil jeho náměstek pro dopravu Joukl.

Kraj podle něj nechtěl hradit více než polovinu objemu odpisů nových vlaků, což se nestane. Z vysočinského rozpočtu půjde ale do pokladny Českých drah za následujících pět let navíc 75 milionů korun. "To vysvětlení, které mi dal pan náměstek Joukl, pokud je to pravda, akceptuji," reagoval Miloš Vystrčil.

Třináct nových motoráků nakoupily České dráhy za 700 milionů korun, Evropská unie zaplatila 40 procent nákladů.

Kvůli novým Stadlerům investovala peníze navíc také Správa železniční dopravní cesty. Vlaky nekomunikovaly optimálně se starším zabezpečovacím zařízením železničních přejezdů na trati z Jihlavy přes Horní Cerekev do Jihlávky.

"Až na dva přejezdy, kterými stadlery projíždějí s houkáním a pomalou jízdou, již byl problém odstraněn. U zbývajících přejezdů se to stihne do Vánoc. Úpravy přejezdů vyšly na částky v řádu desetitisíců korun. Trať by ale celkově potřebovala modernizaci. Náklady odhadujeme na 120 milionů korun," sdělil Jakub Ptačinský z odboru komunikace SŽDC.