Po škrtech ministerstva dopravy by mělo na Vysočinu jezdit o plných 13 procent rychlíkových spojů méně než doposud. Ilustrační snímek.

Po škrtech ministerstva dopravy by mělo na Vysočinu jezdit o plných 13 procent rychlíkových spojů méně než doposud. Ilustrační snímek. | foto: Josef Vostárek, MAFRA

Vlakem místo dálnice? Kdepak, ruší se rychlíky. A Vysočina protestuje

  • 6
V jízdním řádu Českých drah od července prořídne počet rychlíků. To vše v době, kdy začínají rozsáhlé opravy dálnice D1. Kraj přijde o 13 procent spojů. Neobjednalo je ministerstvo dopravy. Představitelé Kraje Vysočina škrty tvrdě kritizují. Stěžují si, že s nimi tento krok dráhy neprobraly.

Opravuje se dálnice D1 a dráhy začaly v reklamě usilovat o nárůst cestujících, kteří by nejeli autem nebo autobusem.

Jenže teď ministerstvo dopravy, pod které dopravce spadá, rozhodlo na Vysočině zrušit 13 procent rychlíkových spojů.

Jaké změny mají nastat

R 661 Jihlava-Brno Odjezd a příjezd: 18:39 - 20:36 Od 1. července nejede denně, ale jen od čtvrtka do neděle

R 671 Havlíčkův Brod - Brno Odjezd a příjezd: 5:03 - 6:41 Od 1. července je tento spoj zrušen

R 690 Brno - Havlíčkův Brod Odjezd a příjezd: 19:21 - 20:56 Od 1. července je tento spoj zrušen

R 691 Havlíčkův Brod - Brno Odjezd a příjezd: 21:02 - 22:29 Pojede jen v pátek

R 922 Jihlava - Jindř. Hradec Odjezd a příjezd: 5:25 - 6:41 Pojede pouze v pondělí

R 924 Havlíčkův Brod - Jihlava Odjezd a příjezd: 7:00 - 7:23 K dispozici pouze v pondělí a sobotu

R 925 Jindř. Hradec - H. Brod Odjezd a příjezd: 19:16 - 20:58 V provozu jenom v pátek a v neděli

R 926 Jihlava - Č. Budějovice Odjezd a příjezd: 19:34 - 22:01 Pojede pouze v pátek a neděli

R 927 Č. Budějovice - Jihlava Odjezd a příjezd: 4:10 - 6:33 Už bude k dispozici pouze v pondělí

R 928 Brno - Jihlava Odjezd a příjezd: 19:20 - 21:19 Pojede už pouze ve čtvrtek, v pátek a v neděli

"Dosud ujely 1,466 milionu kilometrů, nově to bude 1,277 milionu. To rušení spojů ze strany ministerstva dopravy je věc nekoncepční. Udělá to spoustu problémů občanům kraje. Lidé si zvykli, jakým způsobem jezdit do práce a do školy," uvedl náměstek vysočinského hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD).

Kritizuje také to, že ministerstvo změny s krajem ani s krajskými centry osobní dopravy Českých drah nijak nekonzultovalo.

Ruší se nebo omezují ranní a večerní spoje. "Neřeší se žádné dopady - finanční, lidské," rozčílil se Joukl. "U Prahy, Brna nebo Ostravy bude vždy vytíženost vlaků jiná než na Vysočině," upozornil náměstek hejtmana na fakt, že by se měla brát v potaz i hustota osídlení jednotlivých regionů republiky.

Rychlíkovou dopravu objednává ministerstvo dopravy. "Celorepublikově dojde k mírné redukci rychlíků. Rostoucí ceny některých položek, například energií, mají zásadní vliv na rentabilitu spojů," vysvětluje Martin Novák z tiskového odboru ministerstva dopravy.

"Z tohoto důvodu se ministerstvo dopravy společně s Českými drahami rozhodlo omezit provoz vybraných rychlíků. Spoje, které jezdí málo obsazené, budou zrušeny, další pojedou jen ve vybraných dnech. Dopad na osobní dálkovou železniční dopravu je minimální, omezení se celorepublikově týká 0,67 procenta všech rychlíků," spočítal.

Na Vysočině však toto procento hodně narostlo. Vysočina přijde od 1. července o dva rychlíky mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem a dalších osm rychlíkových spojů bude jezdit už jen některý den v týdnu.

Kraj nejspíš vyřadí navazující spoje ke zrušeným rychlíkům

Kraj proti tomu protestuje a chce s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou (ODS) jednat o revizi tohoto rozhodnutí. "Ministerstvo dopravy přistoupilo k rušení či omezení některých rychlíků po pečlivé úvaze, snažilo se v maximální míře omezit negativní dopady pro cestující veřejnost," sdělil mluvčí Novák.

"Nedá se říct, že je to šetření, to je blbost. Nejde o koncepční krok k nějakému standardnímu datu (například začátek platnosti nového jízdního řádu v prosinci -pozn. red.), neřeší se návaznosti spojů. Přitom už se teď připravují jízdní řády na příští rok," reagoval Libor Joukl.

"Někdo se u zeleného stolu zamyslel. Kraje, ať si zaplatí, co chtějí. A ministerstvo si něco ušetří na těch rychlících," řekl Joukl.

"Veškeré změny jsou s ohledem na rozsah finančních prostředků ve státním rozpočtu nezbytné," sdělil mluvčí ministerstva. "Fakticky dochází k minimálnímu zásahu, neboť se omezily nejméně vytížené spoje," zopakoval.

"Ruší se třeba spoj, který končí v Brně v 6:41. Předpokládám, že pro lidi, kteří chodí na sedmou do práce, do školy nebo něco řešit ve městě, je to ideální doba na dojezd. Myslím, že ty spoje byly vytížené," uvedl Libor Joukl.

Na krok ministerstva bude muset Vysočina reagovat. Je pravděpodobné, že od nového jízdního řádu škrtne navazující spoje ke zrušeným rychlíkům.

Náměstek: Jako když barák připravíte o základy

"Je to tupé škrtání bez přemýšlení," říká o redukci rychlíků ze strany ministerstva dopravy a Českých drah krajský náměstek pro dopravu Libor Joukl (ČSSD).

Co může kraj dělat pro to, aby lidé víc jezdili vlakem nebo autobusem?
V rámci kraje jsme dosud nesnižovali objem peněz na úhradu ztrát z veřejné dopravy. Máme nyní vyčleněno zhruba 280 milionů na autobusy a 260 milionů korun na vlaky. Chceme jít dál touto cestou finanční podpory, ale chceme i vyšší využitelnost spojů, zvýšit efektivitu.

Co to znamená?
Ve chvíli, kdy některý spoj bude nevytížený, přesuneme ho do jiného času, nebo bude provozován mezi jinými stanicemi na Vysočině. Ale nedá se to dělat za situace, kdy každý rok zruší ministerstvo dopravy nějaké rychlíky.

Jak v drážní politice na Vysočině pokračovat?
Nevím. To je stejné, jako bychom stavěli barák a každý rok ze základů vyndali tři šutry. Ten barák chvíli vydrží, pak popraská a padne.

Co vy a hromadná doprava? Využíváte ji na cesty do Brna, Prahy a Jihlavy?
Přiznám se, že ji využívám minimálně, protože ke své práci potřebuju auto. Není to jen o cestě do práce a z práce. Moje děti do školy jezdily veřejnou dopravou, pokud to šlo. A když jsem pracoval ve Žďáře nad Sázavou, tak jsem využíval vlaky.

Jste z Přibyslavi. To je nádraží na trati z Brodu do Brna. Jak je využívané? I tam se bude nějaký rychlík omezovat či škrtat.
V minulosti bylo využívané víc. Ale od nádraží k „zámečáku“ pořád chodí lidí hodně. Do práce v Brodě a Žďáru jsou zvyklí jezdit autobusy a vlaky. U „křižných“ směrů bude o něco menší vytíženost spojů, třeba autobusem z Přibyslavi do Polné. A totéž platí o spojích mezi městy, když se jezdí s přestupem. Jak se zde volá po integrovaném dopravním systému, tak jeho základem je, že se počítá se dvěma přestupy. Kolik lidí v rámci kraje je připraveno jezdit se dvěma přestupy tam a se dvěma zpátky?

Jihlava začala investovat do dopravního terminálu. A jsou tam velké plány. Má za této strategie, kdy se rychlíky ruší a pak se následně zvažuje v krajících rušení návazných spojů, smysl v takových investicích pokračovat?
Evropské dotační programy mají podmínky udržitelnosti. Ty investice se dělají, aby se zvýšil počet cestujících. Efektivita by tam měla být. Když ale zrušíte na Vysočině 13 procent rychlíků, tak nevím, kde ten nárůst cestujících budou chtít města shánět. Pokud se touto strategií bude pokračovat každý rok...