Řidiči na Světelsku budou mít širší silnici ve směru k dálnici D1. Kvůli tomu...

Řidiči na Světelsku budou mít širší silnici ve směru k dálnici D1. Kvůli tomu jsou ale poráženy stovky stromů. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Kvůli narovnání silnice padnou tři stovky stromů. Místní jsou v šoku

  • 31
Kraj Vysočina se rozhodl rozšířit a mírně narovnat silnici ze Světlé nad Sázavou k humpoleckému nájezdu na dálnici. Daň na přírodě je vysoká, místní jsou v šoku. Za oběť plánované stavbě padne celkem tři sta stromů.

Většina stromů v souvislé kilometrové aleji mezi Světlou a Závidkovicemi je už dokonce pokácena. Sama investice je přitom sporná, silnice totiž v tomto úseku prošla opravou za osm milionů korun už v roce 2007 a na jejím povrchu nejsou nyní viditelné známky poškození.

„Je to apokalypsa, přitom silnice je jako nová,“ neskrývala rozčarování ze zlikvidované aleje Svatava Hausvaterová z vysočinské Agentury ochrany přírody a krajiny.

Agentura se může k problému vyjádřit, ale investor - v tomto případě kraj - názor nemusí respektovat. A to se zřejmě i stalo.

„Už před několika lety jsme se k tomuto záměru vyjádřili a řekli, že předložený projekt je pro nás nepřijatelný, že je třeba najít řešení šetrnější k přírodě. Investor projekt stáhl a podruhé už se nás na nic neptal,“ řekla Hausvaterová.

Kraj bude rozšiřovat silnici mimo obce na 7,5 metru a narovnávat její oblouky. „Navrhované řešení bylo projednáno a odsouhlaseno všemi dotčenými orgány a organizacemi,“ napsala MF DNES v e-mailové odpovědi vedoucí krajského odboru dopravy a silničního hospodářství Hana Strnadová.

Záměru dal zelenou i světelský odbor životního prostředí. „Povolili jsme jen to nejnutnější. Škoda stromů je, ale snad není nenahraditelná,“ řekl vedoucí odboru Jiří Semerád. „Stromy musí ustoupit vozovce, tak je to správné, jinak bychom nemohli budovat dálnice a nic,“ podporuje záměr světelský místostarosta Josef Hnik (Pro Světelsko).

Podél cesty leží jasany, duby a jilmy

V místních lidech vyvolalo kácení souvislé aleje osmdesáti- a stoletých stromů šok. „Je to největší barbarství a vyhozené peníze, když tady před pár lety udělali krásnou novou silnici. Kdyby kolem obcí udělali obchvaty, mělo by to smysl. Tím by se doprava zrychlila, ale ne tím, že narovnají dvě zatáčky - ale za jakou cenu?“ řekl Jan Vála ze světelské osady Závidkovice.

„Stromů je mi velice líto, velké množství jich bylo zdravých. Je otázka priorit, zda by se v kraji nenašly jiné silnice, které více potřebují investice,“ míní Dana Pajerová, ředitelka Domova Háj, který má jednu z budov u Haškovy ulice ve Světlé, na kterou alej navazuje.

Milan Lukšíček ve Světlé nad Sázavou pracuje a v minulém týdnu šel schválně z práce pěšky, aby si vykácenou alej prohlédl. Odvětvené kmeny jasanů, dubů a jilmů ležely po straně silnice, změřené a označené čísly. „Je to hrozný pohled, vidět tam ty stromy ležet,“ řekl Lukšíček.

„Byly to krásné zdravé stromy, byli jsem na ně zvyklí, jezdívali jsme tudy pravidelně. Snad mohli najít řešení, aby se kácelo jen na jedné straně,“ lituje předsedkyně světelského Českého svazu žen Eva Lukešová.

Rozšíření silnice bude stát 66 milionů korun s využitím evropské dotace. Projektovou dokumentaci vytvořila pražská společnost Novák & Partner. „Cílem prací je zpřehlednit komunikaci a zvýšit její bezpečnost,“ vyjádřila se Strnadová.

Ve výrazně horším stavu je vozovka silnice v úseku Humpolec - Kejžlice. I tu silničáři plánují modernizovat. „Kraj připravuje a předpokládá realizaci úseku Kejžlice - Čejov v letošním roce,“ uvedla Strnadová.