Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihlavské letiště v Henčově má šanci, kraj oprášil plán zpevněné dráhy

  18:29aktualizováno  18:29
Hejtmanství se vrátí k téměř deset let starým plánům zabývajícím se rozvojem jihlavského letiště. Kraj Vysočina jako jediný dosud nemá zpevněnou přistávací dráhu. To by se v budoucnu mohlo změnit. Vedení kraje by si tím chtělo pomoci k přílivu nových investorů.

Jihlavské letiště má travnatou plochu. To znemožňuje přistání větších a těžších strojů a prakticky to zamezuje zimnímu provozu. Největší akcí na letišti bývá každoroční letecký den, odkud je i tento snímek. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Léta založenou studií kdesi na dně šuplíku začnou znovu listovat odborníci přes leteckou dopravu i krajští úředníci. Na hejtmanství se začnou opět zabývat myšlenkou rozvoje jihlavského letiště v Henčově. Tu před lety vedení kraje odložilo kvůli potřebnějším investicím.

"Nechal jsem si vytáhnout studii z roku 2004. Rádi bychom udělali co nejvíc pro to, abychom do našeho kraje dostali co nejvíce investorů. Letiště je jedna z věcí, které zapadají do naší koncepce," řekl náměstek hejtmana Libor Joukl.

Proč právě nyní? Rýsuje se totiž další období s možným přílivem eurodotací. A připravené projekty v dopravě mohou mít šanci na úspěch v boji o euromiliony.

"Prvopočátek všeho ale je, že musíme mít zhodnocená všechna kritéria, rizika i přínosy, a být tak připravení i k případnému posuzování žádosti o dotaci," řekl Joukl.

Kraj nechá prověřit studii, zda vyhovuje i dnes. "Pokud to budeme chtít posoudit kvalitně, je ideální k tomu vyzvat dopravní fakultu nebo původního zpracovatele studie, který by k ní měl mít veškeré vstupní informace," nastínil Joukl.

Modernizace by do Jihlavy přilákala tisíce letadel

"Nikdo si nedělá ambice, abychom zde měli letiště jako v Praze, Brně nebo Mošnově," dodal náměstek. Nicméně všechna krajská města kromě Jihlavy mají pevnou přistávací plochu. To je podle předsedy Aeroklubu Jihlava Lubomíra Navrátila největší slabinou jihlavského letiště.

"Umožnila by přistání i modernějších letadel, nezávisle na podmínkách terénu, hlavně v zimě nás často terén omezuje natolik, že není vůbec možné na ploše přistávat," řekl Navrátil.

O využití zpevněné dráhy by navíc měly podle primátora zájem i podniky z nedaleké průmyslové zóny. "Je tu zájem firem, ať už je to Bosch, Automotive Lighting nebo JipoCar. V tomto duchu by také letiště mělo být vybaveno," zmínil Jaroslav Vymazal.

Co konkrétně by modernizace přinesla? "Je třeba, aby byla vyhotovená maximalistická varianta, která bude rozdělená na jednotlivé na sebe navazující části, z nichž vyjde i minimalistická varianta," řekl Joukl.

Minimalistickou variantou by podle staré studie bylo vybudování jedné zpevněné přistávací dráhy. Pak by ročně letiště mohlo odbavit až téměř 1 400 menších letadel, včetně ultralightů. Po případné druhé etapě rozvoje už by letiště bylo schopné odbavit 2 200 letounů. To by se v areálu mělo přistavět i nové zázemí pro odbavení.

Razantnější kroky bude možné učinit až po roce 2015

Po třetí etapě by pak na Henčově ročně vzlétlo nebo přistálo přes pět tisíc strojů. Největší letouny by po dokončení třetí etapy byly do asi 45 pasažérů.

To by si však vyžádalo nemalé investice. "Rekonstrukce se už před lety jevila jako velice nákladná," připomněl náměstek jihlavského primátora pro dopravu Josef Kodet.

"Na rozvoj letiště bychom měli klást větší důraz," souhlasí s krajskou strategií Kodet. "Jednáme se státem ohledně majetkového vypořádání pozemků kolem letiště a zajímáme se i o budoucího provozovatele letiště. O tom vedeme jednání i se současným provozovatelem," nastínil kroky radnice Kodet.

"Je otázka letošního roku, kdy se nám vyjasní finanční podmínky. Razantnější kroky bude možné učinit nejdříve od roku 2015," tuší primátor Jaroslav Vymazal. "Pokud je možnost vícezdrojového financování, tak je třeba ji využít," dodal.

A zapojit by se podle něj mohl i soukromý sektor, který o využití letiště projevil zájem. "Firmy neformálně přislíbily účast na takovém projektu," doplnil Vymazal.

Letiště v Jihlavě - Henčově.

Letiště v Jihlavě - Henčově.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Místní referendum se konalo v oddělených místnostech oproti volbám. „Zabloudil“...
Referendum platí, závazné není. O Náměstí v Meziříčí rozhodnou politici

Většina lidí, kteří ve Velkém Meziříčí hlasovali v místním referendu o budoucí podobě Náměstí, si přeje, aby zastupitelstvo postupovalo podle výsledků...  celý článek

Větrnému mlýnu v Třebíči dnes chybí tolik charakteristické vrtule či lopaty. Po...
Unikátní mlýn na dřevní kůru má novou střechu, lopaty ale stále chybí

Novou šindelovou střechou svítí do dálky unikátní větrný mlýn v Třebíči. Ten už je několik generací neodmyslitelnou součástí třebíčské části Kanciborek a...  celý článek

Hotel U Modré hvězdy na náměstí v Počátkách je bez lešení zatím jen krátkou...
Hotel známý z Postřižin má konečně novou fasádu a chystá se otevřít

Palackého náměstí v Počátkách má novou ozdobu. Hotel U Modré hvězdy, který znají díky filmařům lidé v celé republice, získal po mnoha letech hezkou fasádu. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.