Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Na Vysočině koupí chytré semafory, přibrzdí řidiče ve čtyřech městech

  • 9
Krajští zastupitelé schválili nákup moderních zařízení, která usměrní dopravu ve městech. Ve čtyřech okresních městech, v Třebíči, Havlíčkově Brodě, Žďáře nad Sázavou a Pelhřimově nechá kraj nainstalovat takzvané inteligentní semafory. Ty ukážou rychle jedoucím řidičům červenou.

Mnozí řidiči tu situaci dobře znají ze zahraničí i z větších měst. Na semaforu v dáli před sebou vidí svítit zelenou. Šlápnou na plyn, aby stihli projet, když v tu chvíli před nimi blikne červená. K takovýmto situacím bude docházet od konce roku i na Vysočině.

Semafor spolehlivě vytočí spěchající řidiče, ale zároveň velkou měrou přispěje k bezpečnosti provozu. "Jde o technologii, která rychle jedoucím autům rozsvítí červenou, a riskující řidiče tak donutí šlápnout na brzdu nebo zastavit," popisuje nejdůležitější funkci semaforu krajský náměstek Libor Joukl.

Provoz bude usměrněn čidly

Detailní vysvětlení je o něco složitější. Na semaforu, který vůbec nemusí být na křižovatce, neustále svítí zelená. Desítky a stovky metrů před ním jsou čidla snímající rychlost vozidel. Pokud se k semaforu blíží auto, které jede rychleji, než je povoleno, rozsvítí se červená a donutí řidiče zpomalit, případně úplně zastavit vůz.

Využití by měly semafory najít především na hlavních silničních tazích ve městech. Podle Libora Joukla by ale neměly být na křižovatkách. "Tohle by se mělo týkat těch nejrychlejších řidičů. Obvykle postačí rozsvítit červenou jen na chvíli, auto dostatečně zpomalí a další čidla už mu umožní projet na zelenou bez zastavení," dodává třebíčský místostarosta Pavel Svoboda, který se o novou technologii zajímá.

"Pokud vhodně zkombinujeme informační radary signalizující překročení povolené rychlosti a informační tabule s inteligentním semaforem, máme obrovskou šanci některé příměstské pozemní komunikace ze závodních drah vrátit opět zpět na dopravní cestu," zdůrazňuje Joukl. Radní kraje pro tyto účely uvolnili tři miliony a zastupitelé tento krok schválili.

Zpomalení dopravy i finanční úspory

Zástupci měst krajský projekt zpravidla vítají. Slibují si od něho zpomalení dopravy v problémových místech i finanční úsporu. Veškeré náklady má totiž hradit kraj, což městům ušetří zhruba 700 tisíc korun na jednom semaforu.

"Je to vynikající krok, o něco takového máme velký zájem," přiznala žďárská starostka Dagmar Zvěřinová. "Chtěli bychom semafory i s kompletním příslušenstvím, tedy i s displejem ukazujícím projíždějícím vozům jejich rychlost," dodala.

Ve Žďáře by semafory mohly být umístěny na hlavní silnici od Ždírce nad Doubravou u zámku. Město uvažovalo o jejich umístění i do Neumannovy ulice.

Takřka rozhodnuto je o umístění semaforů v Třebíči. Měly by být na příjezdu od Velkého Meziříčí v místní části Pocoucov.

V Brodě ještě není jasno

Jasno zatím nemají v Havlíčkově Brodě. Ačkoliv policisté a někteří odborníci se kloní k Humpolecké ulici a konkrétně pak křižovatce s ulicí U Kasáren, kam se od Humpolce sjíždí z dlouhého rovného kopce a kde je sedmdesátka, radnice by semafory raději viděla na Masarykově ulici.

"Tam je doprava větším problémem, častěji se tam stávají nehody, řidiči jsou neukázněnější," domnívá se radní Libor Honzárek. Semafor by tam měl být mimo křižovatku, zhruba v místech podchodu.

Nad dvěma místy přemýšlí také v Pelhřimově. Ve hře je příjezd ve směru od Jihlavy (u nemocnice), případně od Tábora ve Starém Pelhřimově.

,