Konstruktér nesouhlasí s výpovědí z Bosche. Soudy trvají už sedm let

  12:23aktualizováno  12:23
Šest let pracoval Miroslav Šebesta ze Sedlejova jako konstruktér a vývojový pracovník ve firmě Bosch Diesel v Jihlavě. Pak zničehonic dostal výpověď. Podle jeho slov neoprávněnou. A už sedm let se o pracovní místo s největším zaměstnavatelem na Vysočině soudí.

Miroslav Šebesta ze Sedlejova pracoval dříve v jihlavské firmě Bosch Diesel. Měl tam funkci, která by se dala označit za průkopnickou. Jenže dostal výpověď, se kterou se ale nehodlá smířit. A soudí se. | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Nyní doufá, že je kolotoč sporů u konce. "Jsem rád, že už to mám za sebou, i když možná ne definitivně. Ještě si lze podat dovolání," vysvětlil čtyřiapadesátiletý muž.

Bosch má bývalému pracovníkovi uhradit 37 tisíc korun za služby advokáta a 13 tisíc korun za náklady na soudy. Šebesta žádá i náhradu mzdy za sedm let, na kterou má podle svých slov nárok.

Jak šel čas v kauze výpovědi

  • Únor 2004: Vztahy na pracovišti, kde dělal Miroslav Šebesta, nebyly ideální. Z pohovoru vyplynulo, že je vytížen přibližně na sto procent. Lepšího kancelářského vybavení a řešení vztahů na pracovišti, které považoval za problematické, se nedočkal.
  • Leden 2006: Miroslav Šebesta dostává v práci výzvu k odstranění neuspokojivých pracovních výsledků, kontrola údajně neshledala zlepšení tohoto stavu.
  • Leden 2007: Miroslav Šebesta dostává výpověď z pracovního poměru pro neuspokojivé pracovní výsledky. S tím se nesmiřuje a dává věc k soudu. Následuje kolečko soudů, jihlavský se přiklání k zaměstnavateli, brněnský odvolací zase na stranu Šebesty. Dodnes ještě není věc u konce.
  • Současnost: 54letý muž hledá práci. Krátkodobě pracoval v Tesku. Skončil však ve zkušební lhůtě, když jiní zaměstnanci měli po letních dovolených.

"Budu žádat i o zadostiučinění za stres spjatý se soudním řízením," doplnil muž s vysokoškolským vzděláním technického směru.

"Podle rozsudku jsem u firmy stále zaměstnán. Přitom jsem doma. Když tam chci jít, nepustí mě přes vrátnici. Dostanu se maximálně na personální oddělení," dodal.

Poslední pracovní den měl 31. března 2007. Letos to tedy bude sedm let, co chodí po soudech. První líčení se konalo v Jihlavě. Další v Brně. Pak "kolečko" absolvoval znovu.

Nedávno mu dal brněnský soud opět za pravdu. Soud v Jihlavě se naopak přikláněl k argumentům zaměstnavatele.

Ten případ stojí na jedné straně na zkušenostech Šebesty, na druhé straně jsou svědci z největší firmy Vysočiny.

V lednu 2006 dostal Šebesta výtku, aby se zlepšil hned ve čtyřech oblastech. Nedostatky měl odstranit do tří měsíců. To ale podle odvolacího soudu v Brně nebylo vůbec snadné. Soud se opřel přitom mimo jiné o pohovor Šebesty ve firmě z roku 2004.

"Jak vyplývá z pohovoru s pracovníkem ze dne 9. února 2004, ještě v první polovině roku 2004 byl žalobce vytížen přibližně na sto procent. V té době se u nadřízeného domáhal instalace odpovídajícího počítačového vybavení a projednání vztahů na pracovišti, které považoval za problematické.

"V posledních dvou letech mě dvojnásobně přetížili a pak mně říkali, že nestíhám. Vytýkali mi, že povinnosti plním zčásti nebo vůbec a dali mi výpověď, se kterou jsem nesouhlasil a dal to k soudu," popsal svůj pohled na věc Šebesta.

Byl pod nátlakem dalších zaměstnanců

"Jste pomalý," říkali mu třeba nadřízení ve firmě Bosch v Jihlavě. Konstruktér Miroslav Šebesta ale argumentoval mimo jiné tak, že měl prověřovat asi sto typů čerpadel. Nebo tím, že je zaměstnán de facto na "průkopnické" pozici. Chtěl také lepší vybavení.

Podle brněnského soudu jej měli zaměstnanci, jimž nebyl podřízen, nátlakovými opatřeními nutit k dobrovolnému rozvázání pracovního poměru. Podmínky na pracovišti tedy měly k ideálu daleko. V materiálech od soudu se hovoří až o šikaně a přetížení.

"Objem pracovních povinností překročil mez 100 procent a přiblížil se 200 procentům," uvedl například soudce Pavel Malý.

Bosch spor potvrzuje, ale nekomentuje jej. "V zásadě se k probíhajícím, respektive neuzavřeným soudním jednáním nevyjadřujeme," reagoval pro MF DNES obchodní ředitel společnosti Hermann Butz.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Další z rubriky

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

Pelhřimovskem procházely svaté Lucie. Hlídaly, aby ženy neuklízely

Na snímku z Černova u Nové Bukové působí Lucie strašidelně, ale ve skutečnosti...

Na Pelhřimovsku drží velice vzácnou adventní tradici - předvánoční obchůzky svatých Lucií. Průvod, který míval až...

Starý statek v Brodě zmizí. Zda se křižovatka rozšíří, však není jasné

Bývalý statek na křižovatce ulic Masarykova a Ledečská kupuje město. To by v...

Bývalý statek U Vojtěcha na křižovatce Masarykovy a Ledečské ulice v Havlíčkově Brodě má před sebou posledních pár...

Najdete na iDNES.cz