Pachové ohradníky, které chrání řidiče i zvěř, lemují na Vysočině už padesát kilometrů silnic

Pachové ohradníky, které chrání řidiče i zvěř, lemují na Vysočině už padesát kilometrů silnic | foto: Anna Vavríková, MF DNES

Kolík s pachem predátora ochrání zvěř i řidiče

  • 0
Pachové ohradníky, které mají zabránit zvěři vstupovat na vozovku, lemují už asi padesát kilometrů silnic na Vysočině. Zhruba čtyři tisíce kolíků opatřených pěnou s pachem predátorů rozmístili myslivci přes letní prázdniny.

Ohradníky přišly celkem na 120 tisíc korun. "Kraj Vysočina z toho zaplatil dvacet tisíc, zbytek zaplatil sponzor," řekl Petr Bureš z krajského odboru lesního a vodního hospodářství s tím, že peníze se použily výhradně na materiál.

Princip pachových ohradníků je podle Františka Slavíčka z lesnické akciové společnosti Kinský Žďár jednoduchý. Na kůly, stromy nebo keře podél silnic se nastříká montážní pěna a další speciální látka s repelentem obsahujícím pach predátorů, například rysa, vlka, nebo medvěda.

Pachové ohradníky, které chrání řidiče i zvěř, lemují na Vysočině už padesát kilometrů silnic

První dávku repelentu lesníci aplikují začátkem května, obnovují ji po měsíci a končí v srpnu. "Zvěř má strach z predátorů zakódovaný v genech, má z toho panickou hrůzu," tvrdí Slavíček.

Střetů se zvěří v místech s ohradníky výrazně ubylo

Kolíky se umísťují hlavně do nepřehledných míst, kde řidič nemá šanci zvěř včas zpozorovat a zabrzdit. Naopak na volných prostranstvích se zvěři ponechává volná cesta k překonání komunikace s tím, že řidiče na zvýšený pohyb zvěře upozorní dopravní značka.

Na Žďársku začali myslivci s instalací pachových ohradníků před třemi lety na přibližně tříkilometrovém úseku. "Řidiči se tam během roku střetli se zvěří přibližně dvacetkrát. Po roce už jenom čtyřikrát, loni a letos jsme bez střetu," řekl Slavíček.

Podle policejních statistik bylo na území kraje v roce 2008 zaznamenáno 127 střetů motoristů se zvěří, loni 81. Statistiky mysliveckých hospodářů uvádějí čísla několikanásobně vyšší.

Pachové ohradníky zavádějí lesníci i jinde v Česku, podle Bureše je však kraj Vysočina jediným, kde jsou ošetřené úseky rozmístěny rovnoměrně po celém území kraje. Přibližně deset kilometrů ošetřených silnic je v každém z pěti vysočinských okresů.

"Přijali jsme koncepci ve spolupráci s mysliveckými spolky a soukromým sponzorem. Myslivci se znalostí věci vybrali nejohroženější úseky silnic v majetku kraje," řekl Bureš. Projekt by měl pokračovat i v příštích letech.