Řidiči mohou od středy využívat nový obchvat Moravských Budějovic, jeho součástí je i nejdelší most v kraji. Ilustrační foto

Řidiči mohou od středy využívat nový obchvat Moravských Budějovic, jeho součástí je i nejdelší most v kraji. Ilustrační foto | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Kolem Moravských Budějovic budou řidiči jezdit i po nejdelším mostě v kraji

  • 2
Tisíce řidičů mířících od Jihlavy k rakouským hranicím i opačně si mohou oddychnout. Úderem poledne se otevřel přes šest kilometrů dlouhý obchvat Moravských Budějovic. Jeho součástí je i nejdelší silniční most na Vysočině klenoucí se ve směru od Jihlavy kousek za Litohoří nad údolím říčky Rokytky.

"Dosavadním nejdelším přemostěním na Vysočině byl dálniční most u Velkého Meziříčí s délkou 425 metrů. Naše estakáda měří 475 metrů," vypíchl ředitel stavby obchvatu Karel Liška z dodavatelské firmy Strabag.

Obří most s dvanácti poli se klene přes zátopové louky u Rokytky. V některých částech budete až deset metrů nad terénem. A mezi mostními pilíři se pohodlně přesunou zdejší živočichové, aniž by končili pod koly aut.

Stavba mostní estakády přes zátopové louky u Rokytky. Nyní na místě stojí most s 12 poli dlouhý 470 metrů.

"Na celou stavbu padlo 550 tisíc kubíků zeminy a kamení. Toto množství by pokrylo celé náměstí v Českých Budějovicích do výšky 55 metrů," prozradil Liška s tím, že celá plocha přes šest kilometrů dlouhého obchvatu zabírá 140 tisíc metrů čtverečních. "Je to, jako byste vedle sebe čtrnáctkrát postavili českobudějovické náměstí," poznamenal Liška.

Uleví se řidičům i obyvatelům Moravských Budějovic

Řidiči už nemusejí láteřit při kličkování zahuštěným centrem Moravských Budějovic. Provoz ve městě, kterým vedla mezinárodní silnice první třídy 38 od Jihlavy k rakouským hranicím, se díky obchvatu uklidní.

"Obrovským kladem bude to, že obchvat odvede dopravu z centra města. V průměru nám tu projede dvacet tisíc aut denně. Podle odhadů by měla třetina převážně nákladních aut využít obchvat," konstatoval starosta Moravských Budějovic Vlastimil Bařinka.

Upozornil však i na zápory. "Zkušenosti z jiných měst, kde vznikly obchvaty, jsou takové, že úbytek vozů pocítili restauratéři a obchodníci. Uvidíme," zmínil se Bařinka. "Nemám z tohoto obavy. Tady stejně ti, co projížděli, a hlavně kamioňáci nezastavovali," reagovala obsluha jedné restaurace v centru města.

"To, že obchvat konečně stojí, je výborné. Mám barák přímo u silnice. Nejhorší jsou kamiony. Ty teď budou jezdit po obchvatu mimo zástavbu. Uleví se nám," pravila obyvatelka Karla Vojtěchová.

Běžně se stává, že auta nedávají přednost chodcům

"Já trnu každý den, když mi chodí dcera do školy přes náměstí. Kolikrát ani na přechodu nedají auta přednost. Jsem hrozně ráda, že už ten děsný provoz ustane. Věřím, že hodně řidičů pojede po novém a ne přes město," doufá Jitka, maminka devítileté dcery.

Právě hlavní náměstí "do kopce", prudká a nepřehledná zatáčka u radnice a průjezd dalším úzkým náměstím byla nejbolavější místa.

"Jako řidič jsem strašně rád, že je konec úděsnému se plahočení skrz město. Tam je nasekaná spousta přechodů pro chodce. Jenže když jedete do kopce, tak na každých deseti dvaceti metrech zastavit před pěšími byl horor. Vytočit se u radnice, kde nevidíte, kdo vám za rohem skočí pod kola, byl taky vabank," míní šofér náklaďáku Jiří Urbánek, který městem projíždí prakticky denně se zásobováním.

Stavba obchvatu trvala devětadvacet měsíců. "Byla složitá. Už máme vše hotovo. Byť je to krásná nová široká silnice, řidiči na ní musejí jezdit maximální povolenou rychlostí devadesát kilometrů v hodině," upozornil Liška.