Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolem Moravských Budějovic budou řidiči jezdit i po nejdelším mostě v kraji

  13:20aktualizováno  13:20
Tisíce řidičů mířících od Jihlavy k rakouským hranicím i opačně si mohou oddychnout. Úderem poledne se otevřel přes šest kilometrů dlouhý obchvat Moravských Budějovic. Jeho součástí je i nejdelší silniční most na Vysočině klenoucí se ve směru od Jihlavy kousek za Litohoří nad údolím říčky Rokytky.

Řidiči mohou od středy využívat nový obchvat Moravských Budějovic, jeho součástí je i nejdelší most v kraji. Ilustrační foto | foto: Anna Vavríková, MAFRA

"Dosavadním nejdelším přemostěním na Vysočině byl dálniční most u Velkého Meziříčí s délkou 425 metrů. Naše estakáda měří 475 metrů," vypíchl ředitel stavby obchvatu Karel Liška z dodavatelské firmy Strabag.

Obří most s dvanácti poli se klene přes zátopové louky u Rokytky. V některých částech budete až deset metrů nad terénem. A mezi mostními pilíři se pohodlně přesunou zdejší živočichové, aniž by končili pod koly aut.

Stavba mostní estakády přes zátopové louky u Rokytky. Nyní na místě stojí most s 12 poli dlouhý 470 metrů.

"Na celou stavbu padlo 550 tisíc kubíků zeminy a kamení. Toto množství by pokrylo celé náměstí v Českých Budějovicích do výšky 55 metrů," prozradil Liška s tím, že celá plocha přes šest kilometrů dlouhého obchvatu zabírá 140 tisíc metrů čtverečních. "Je to, jako byste vedle sebe čtrnáctkrát postavili českobudějovické náměstí," poznamenal Liška.

Uleví se řidičům i obyvatelům Moravských Budějovic

Řidiči už nemusejí láteřit při kličkování zahuštěným centrem Moravských Budějovic. Provoz ve městě, kterým vedla mezinárodní silnice první třídy 38 od Jihlavy k rakouským hranicím, se díky obchvatu uklidní.

"Obrovským kladem bude to, že obchvat odvede dopravu z centra města. V průměru nám tu projede dvacet tisíc aut denně. Podle odhadů by měla třetina převážně nákladních aut využít obchvat," konstatoval starosta Moravských Budějovic Vlastimil Bařinka.

Upozornil však i na zápory. "Zkušenosti z jiných měst, kde vznikly obchvaty, jsou takové, že úbytek vozů pocítili restauratéři a obchodníci. Uvidíme," zmínil se Bařinka. "Nemám z tohoto obavy. Tady stejně ti, co projížděli, a hlavně kamioňáci nezastavovali," reagovala obsluha jedné restaurace v centru města.

"To, že obchvat konečně stojí, je výborné. Mám barák přímo u silnice. Nejhorší jsou kamiony. Ty teď budou jezdit po obchvatu mimo zástavbu. Uleví se nám," pravila obyvatelka Karla Vojtěchová.

Běžně se stává, že auta nedávají přednost chodcům

"Já trnu každý den, když mi chodí dcera do školy přes náměstí. Kolikrát ani na přechodu nedají auta přednost. Jsem hrozně ráda, že už ten děsný provoz ustane. Věřím, že hodně řidičů pojede po novém a ne přes město," doufá Jitka, maminka devítileté dcery.

Právě hlavní náměstí "do kopce", prudká a nepřehledná zatáčka u radnice a průjezd dalším úzkým náměstím byla nejbolavější místa.

"Jako řidič jsem strašně rád, že je konec úděsnému se plahočení skrz město. Tam je nasekaná spousta přechodů pro chodce. Jenže když jedete do kopce, tak na každých deseti dvaceti metrech zastavit před pěšími byl horor. Vytočit se u radnice, kde nevidíte, kdo vám za rohem skočí pod kola, byl taky vabank," míní šofér náklaďáku Jiří Urbánek, který městem projíždí prakticky denně se zásobováním.

Stavba obchvatu trvala devětadvacet měsíců. "Byla složitá. Už máme vše hotovo. Byť je to krásná nová široká silnice, řidiči na ní musejí jezdit maximální povolenou rychlostí devadesát kilometrů v hodině," upozornil Liška.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jihlava do konce listopadu prodlouží trolejbusové tratě o 1,5 kilometru. Práce...
Jihlava připravuje revoluci v linkách MHD, řidiči jí ale chybí už teď

Konec linky BI, návrat trolejbusu D a nová trasa F. Jihlava chystá největší změnu v městské hromadné dopravě za posledních více než dvacet let. Začátkem...  celý článek

Letiště Henčov u Jihlavy hostí o víkendu Horácký letecký den.
Pozemky pro modernizaci letiště u Jihlavy zařídí armáda

Ministerstvo obrany vstoupilo do dění kolem letiště v Henčově, do jehož modernizace chce Jihlava investovat. Musela by ho ale nejdřív koupit od státu, což by...  celý článek

Na hlavním tahu mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem havarovala tři auta. Zraněno...
Při nehodě tří aut se mezi Jihlavou a Brodem zranilo deset lidí

Hlavní tah z Jihlavy na Havlíčkův Brod uzavřela dopoledne nehoda tří vozidel. Na místě kromě záchranářských sanitek zasahoval i vrtulník. Příčina střetu zatím...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
VEDOUCÍ ÚDRŽBY V AUTOMOTIVE

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina, Jihomoravský kraj
nabízený plat: 45 000 - 62 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.