Nedělejme z náměstí nádraží, žádají oponenti rekonstrukce v Třebíči

  17:14aktualizováno  17:14
Do otevřeného střetu vstoupili dva třebíčští architekti Pavlína a Milan Drbálkovi se zdejšími radními. Důvodem je chystaná a desítky let odkládaná rekonstrukce samého jádra města - Karlova náměstí.

Radní s architektem představí veřejnosti studii nové podoby Karlova náměstí 23. května od 17.00 ve velkém sále Fóra. | foto: Město Třebíč

Obrovská plocha, kterou náměstí zaujímá a jež patří skoro k českým rekordmanům, se má brzy proměnit. Politici na radnici to vidí tak, že k lepšímu. Oponenti jim ale vytýkají, že na projekt za odhadem 100 milionů korun neuspořádali architektonickou soutěž.

Také kritizují, že pouze ve výběrovém řízení zvolili jednoho architekta, který jim podle představ komise pro regeneraci centra, památkářů a dopravních policistů vytvořil studii, kterou jako hotovou věc radní ukážou veřejnosti.

„Prezentace hotového návrhu lidem je opožděným krokem. Uživatelé daného prostoru neměli předem možnost konfrontovat svoje přání nebo nápady s vedením města. Takovýto způsob zadání je netransparentní. Budoucí návrh proto bude vnímán pouze jako akce radních, a ne občanů města,“ argumentují Drbálkovi.

Architektonická soutěž je podle nich nejvhodnější forma zadání, protože nabízí velké množství nápadů a odborná porota na základě vybraných kritérií určí vítěze.

Fontána jako falešná historická replika

„Ovšem nutným předpokladem pro dobrý výsledek je především jeho odborně zpracované zadání, které běžně koordinuje městský architekt,“ uvádějí dále Drbálkovi.

Podle nich je tristní, že město, jehož část je zapsaná na seznamu UNESCO, tuto pozici zrušilo, když i města mnohem menší jdou opačným směrem.

Vadí jim také to, že po rekonstrukci má na Karlově náměstí zůstat autobusové nádraží městské autobusové dopravy (MAD). Obecně tam podle nich dopravy zůstane příliš.

A rozčiluje je i jedna z navrhovaných fontán, která podle nich bude jen falešnou historickou replikou.

Na ostré výtky už reagoval třebíčský starosta Pavel Janata. „Doprava na Karlově náměstí neplní jen zásobovací funkci pro místní obchody, náměstí je i důležitým dopravním uzlem - nenahraditelným z hlediska veřejné dopravy. Jednoduše řečeno, umrtvením dopravy na náměstí zabijete veškerý život, což se ostatně prokázalo o prázdninách roku 2015,“ uvedl.

Narážel tak na loňské opravy, kvůli kterým bylo nutné městské autobusy odsunout na Stařečku.

Nemůžeme začít sepsáním přání přítomných, říká starosta

Zdůraznil, že inženýrské sítě jsou tak zastaralé, že už není možné odkládat jejich opravu. A že argumenty památkářů jsou argumenty číslo jedna, neboť náměstí leží poblíž té části Třebíče, která je zapsaná na seznamu UNESCO.

„Studie nabízí Třebíčanům centrální náměstí blížící se podobě z konce 19. století. Nabízí návrat živých vodních prvků, důstojné a hezké tržnice, velký prostor pro příjemný pobyt, odpočinek, kulturní a společenské akce i pro letní předzahrádky na rozšířených chodnících. Nabízí také vyřešení dopravy tak, aby na náměstí mohla být a přitom neobtěžovala pěší. Řeší sjednocení výškových úrovní, a to vše s pokorou a úctou k historii,“ zdůraznil Janata. Ocenil přitom, že v tom projektu nejde o exhibici architekta.

„Diskusi o revitalizaci přeci nemůžeme začít veřejným projednáním, sepsáním přání přítomných a na jejich podkladě vypsáním architektonické veřejné soutěže s tím, že na konci zjistíme, že vítězný návrh neprojde přes projednání s památkáři ani dopravními specialisty,“ dodává starosta. A podotýká, že u takové záležitosti se počítá se vzedmutou vlnou odporu opozice. Přičemž opozice byla při tom, když studie tři roky vznikala.

V Jihlavě udělají soutěž

Například ve Velkém Meziříčí ale jdou cestou veřejné architektonické soutěže na přeměnu centra města. A ke stejnému kroku se připravují v Jihlavě.

„Demokracie je pomalá a nepružná, ale zatím nikdo nic lepšího nevymyslel. Veřejný prostor musí být věcí veřejnou, proto v Jihlavě soutěž uspořádáme,“ říká architekt a radní David Beke.

Podle něj je to u takových projektů v zahraničí běžné. „Samozřejmě to trvá déle a je to složitější, ovšem podle mě se to ani jinak dělat nedá, pokud chceme opravdu dobré řešení,“ říká.

I v Jihlavě bude nutná spolupráce s památkáři a dopravní policií. „Povedeme diskusi s vlastníky nemovitostí, s občany, se správci zeleně, s odbornou veřejností. A vzhledem k tomu, že máme jako velký dárek z minulosti náš slavný Prior, tak se určitě debaty zúčastní i evropští architekti,“ vypočítal Beke.

Potom se na magistrátu naformuluje zadání soutěže s mantinely, které budou přijatelné i pro památkáře a dopravní policisty. Celkový vítěz si přestavbu náměstí také sám vyprojektuje.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Další z rubriky

Opravte kaverny a rozšiřte pruhy na D1 u Humpolce, nařizuje ŘSD stavbařům

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 103. kilometru dálnice D1 u Větrného...

Ředitelství silnic a dálnic vyzvalo firmu Geosan Group, která v konsorciu opravuje kritický úsek D1 u Humpolce, aby...

Kapela Jelen si dá skoro půlroční pauzu a vrátí se domů do Přibyslavi

Jelen čili (zleva) Tomáš Málek, Martin Kasal, Kateřina Tichá, Jindra Polák,...

Ještě tento týden absolvuje kapela Jelen vyprodané vánoční koncerty v Brně a Praze. Pak si dají její členové...

Chotěboř opraví náměstí a po více než půlstoletí vyzvedne propadlou kašnu

Od poloviny minulého století mají na chotěbořském náměstí propadlou kašnu....

Chotěboř se přiřadila k městům, která hodlají vynaložit miliony na nové centrum. V příštím roce chce modernizovat...

Najdete na iDNES.cz