V kritickém úseku mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru je potřeba rozšířit jízdní pruhy, protože při hustém sněžení tam doprava zkolabovala a kolony se táhly desítky kilometrů na obě strany.
Opravy této části D1 nabraly zpoždění a nebyly ukončeny před zimou, jak měly. Hejtman Kraje Vysočina ve čtvrtek uvedl, právě to bylo příčinou kalamity (čtěte také Víc kamionů vedle sebe na kluzké zúžené D1. Kolaps způsobí další vánice).
Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa po čtvrtečním mimořádném jednání o situaci na D1 řekl novinářům, že stát ukončí smlouvu se zhotoviteli modernizace úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, pokud nepřeruší práce do 17. prosince. K tomuto datu stavbaři v listopadu dokončení letošních prací avizovali.
„Pokračujeme opravou kaveren na středovém pásu v souladu s pokynem ŘSD. Kaverny se opravují injektáží s využitím mobilního zařízení. Tyto stroje v nejbližší době nasadíme na dálnici,“ stojí v prohlášení, které aktuálně agentuře ČTK poslala mluvčí firmy Geosan Vlasta Končelová.
Podle ní má firma na základě dnes doručeného pokynu správce stavby kaverny odstranit do devíti dnů.
Mluvčí ŘSD Jan Rýdl uvedl, že ředitelství čtvrteční prohlášení naplnilo a poslalo firmě Geosan závazný příkaz investora k okamžité opravě vysypaných kaveren pod levým jízdním pruhem D1 u Humpolce, které podle ředitelství zhotovitel sám chybným stavebním postupem zavinil.
Podle čerstvého vyjádření firmy Geosan bylo zpoždění stavby způsobeno mimo jiné kvůli pozdnímu předání dvou stavebních povolení a nepředvídatelným podmínkám při budování středové kanalizace.
ŘSD zhotovitele rekonstrukce dálnice v tomto úseku kritizuje dlouhodobě. Podle Rýdla přístupu firem nejlépe vypovídá detailní harmonogram stavby. „Ze kterého čteme, že na tento týden plánoval na stavbu šest lidí a na víkend nula,“ uvedl.
Správce páteřních komunikací zase schytává kritiku od dopravců, kteří tvrdí, že přístup ŘSD už ohrožuje řidiče kamionů i celé hospodářství (čtěte Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic).
Podle dnešního prohlášení společnosti Geosan stavbaři z dálnice přesouvají do zázemí staveniště stroje nepotřebné pro opravy kaveren. Tím se podle firmy uvolní prostor části dálnice pro záchranáře.
Zakázku za 1,75 miliardy korun na rekonstrukci dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem provádí sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali a české stavební společnosti Geosan Group.
13. prosince 2018 |