Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kočáry z Brodu znají lidé po celém světě. Hlavně z filmů a pohádek

  13:07aktualizováno  13:07
Ivo Exnar se výrobou koňských povozů živí už dvaadvacet let. Jeho havlíčkobrodská firma je také jediná profesionální dílna v Česku, kde se velké kočáry a sáně vyrábějí. Zákazníky má především mezi cizinci.

Ivo Exnar v jednom z kočárů, na kterém jeho firma v současnosti pracuje. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Vozili se v něm bratři Grimmové, z Transylvánie jím prchal lovec upírů Van Helsing nebo na něm po obloze létal Santa Claus.

Kočáry a sáně, které se objevily nejen na filmovém plátně, pocházejí z jediné české profesionální dílny, kde se tyto staré dopravní prostředky vyrábějí. Ivo Exnar se výrobou kočárů a koňských povozů v Havlíčkově Brodě živí už dvaadvacet let.

První kočár vyrobil v patnácti

Ke kočárům se letos šestapadesátiletý Ivo Exnar dostal už v mládí. "Když mi bylo patnáct, začala v Humpolci Zlatá podkova. A tam byla podmínka, že kůň musí dokázat své schopnosti i v zápřahu. V té době kočáry nebyly, tak jsem si sám pro sebe vyrobil první. Od té doby se to se mnou táhne až do dneška," vzpomíná.

Profesionální dílnu otevřel ještě v roce 1989, hned jak to změna režimu dovolila.

A za tu dobu se v jeho dílně vyrobilo na stovky, možná i tisíce kočárů. Jeho jméno znají filmaři po celém světě, stejně jako drožkáři, správci královských dvorů nebo soukromníci, kteří si užívají trochu nadstandardního koníčka.

Dílna zaměstnává čtyři lidi

Exnarova dílna se nachází na kraji Brodu. V menší hale vznikají kočáry naprosto od základů, provádí se zde i finální úpravy nebo jen renovace už zašlých a věkem stižených vozů. "Děláme si vše sami, je to všechno ruční práce. Jsme zakázková dílna, takže co kus, to originál. Dva stejné kočáry jsme snad ani nevyrobili," říká pyšně majitel firmy.

Ivo Exnar se živí výrobou kočárů už dvaadvacet let.

I když dílna momentálně zaměstnává jen čtyři pracovníky, jejich záběr je nesmírně široký. "Je třeba mít kováře, truhláře a čalouníka i koláře. Je to práce se všemi materiály, hlavně se dřevem, železem, s kůží i s látkou," vyjmenovává. Na rozdíl od výroby kočárů před staletími je to už ale přeci jen o něco snazší.

True

Dnes má Exnar k dispozici modernější technologie. Místo ručně kovaných konstrukcí používá kovové profily, díky nimž jsou kočáry lehčí. Na výplně sedadel se už nepoužívá mořská tráva, ale novodobý polystyren. Co zůstalo stejné, je práce se dřevem. To musí být kvalitní, vyzrálé a nejméně deset let staré. Stejně jako kdysi.

A co dalšího se na kočárech změnilo? Jsou to především předpisy, pokud je kočár určený k pohybu po silnicích. "Požadavky na silniční přepravu jsou takové, že i kočáry se tomu musí přizpůsobit. To znamená, že kočáry třeba pro drožkáře musí odpovídat vyhlášce a musí mít například kotoučové brzdy," popisuje kočárník.

V současnosti má řemeslník v dílně dva rozdělané kočáry. Jeden je starý pohřební vůz, jehož renovaci si objednal zákazník z Velké Británie. Druhý je postupně vznikající kočár, který v budoucnu diváci uvidí v americkém filmu. Jsou to právě filmaři, kteří jsou pro Exnara jedni z nejdůležitějších zákazníků.

Nejvíc zákazníků je ze zahraničí

A zejména pak filmaři zahraniční. "Dřív nás živilo jenom zahraničí. Ale poslední dva roky dodáváme i po Česku," sděluje. Kromě filmařů chtějí kočáry hlavně soukromníci, kteří mají koňská spřežení jako koníček. I když koníček poměrně neobvyklý a také drahý.

Ivo Exnar miluje řemeslnou prácí, papírování ho nebaví.

Nejmenší čtyřkolové kočáry Exnar dodává za zhruba 40 tisíc korun. Největší, o něž mají zájem hlavně filmoví producenti, stojí jako luxusnější auto. "Nejdražší stál kolem milionu. To byl ale opravdu veliký speciální kočár, který už musel být dělaný se zavěšením na c-pérech a na kůži. Jsou to takové, jaké jsou vidět v pohádkách. Jezdí v nich králové, musí být pohodlné a houpat se," vysvětluje.

True

Jsou to právě ty největší kočáry, které se Exnarovi také nejvíce líbí. "Nejraději mám velké kočáry, dostavníky. Ty rád dělám, to je opravdu práce. Ty malé jsou… prostě malé," směje se. Jak ale rychle dodává, je hrdý na každý kočár, který opustí dílnu.

A že už jich je hodně. V době největšího rozmachu firma ročně vyprodukovala kolem čtyřiceti kočárů. Na jejich výrobě pracovalo i pětadvacet lidí. Ale i když dnes firma zaměstnává jen čtyři, neznamená to, že by zakázek tak razantně ubylo.

"Byl jsem z toho unavený. Při takovém množství lidí jsem nedělal nic jiného než úřad a nemohl jsem pracovat v dílně. A to mě nebavilo. Museli jsme to takhle drasticky snížit, abych měl čas být v dílně a dělat na výrobě," líčí.

A jak rád říká, přál by si, aby se romantická doba koňských povozů a kočárů vrátila zpět. "Úplně si to dovedu představit," zasní se. "Dřív lidé bez aut také žili, všechno stíhali. Tak by to museli stihnout i tentokrát. To je stejné jako s mobilními telefony. Dnes si bez nich člověk neumí život představit a před dvaceti lety to bez nich šlo naprosto běžně," dodává.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí Kraje Vysočina dle okresů:

Volby do Senátu

Senátní volby pro Kraj Vysočina proběhnou v obvodu č.53 - Třebíč. Kandidují: Naděžda Dobešová, Marie Dudíková, Vladimír Kotek, Miroslav Michálek, Marek Nevoral, Petr Paul, Michal Šalomoun, Stanislav Zíma a Hana Žáková. Případné druhé kolo senátních voleb se bude konat 12. a 13. října.



Nejčtenější

Přijeli jako uhlobaroni, říká o uprchlících z Iráku lídr jihlavské SPD

Jedničkou kandidátky SPD v Jihlavě je Petr Paul. U policie pracoval i jako šéf...

Před čtyřmi lety se na kandidátce Úsvitu přímé demokracie do jihlavského zastupitelstva nedostal. Letos jde do...

V Polné už třetí den vyzvání telefon. Všichni chtějí na Spartu

Smutný hrdina I přes deset inkasovaných gólů trenér Slavoje Polná Michal...

Od pátku, kdy skončilo losování 3. kola fotbalového MOL Cupu, je Polná na nohou. Domácímu Slavoji totiž los určil za...



Hokejistu Jihlavy zbila na severu Moravy přesila, měl otřes mozku

Michal Hlinka po napadení skupinou výtržníků.

Jihlavský útočník Michal Hlinka se bude nějakou dobu léčit z návštěvy severní Moravy, odkud pochází. Hokejistu a jeho...

Bývalý starosta kandiduje na radnici přímo z vězení, věří v propuštění

Ladislav Horký stál v čele Lipnice nad Sázavou v letech 2002 až 2010. Podle...

Bývalý starosta Lipnice nad Sázavou Ladislav Horký kandiduje do komunálních voleb jako nezávislý a ve svém volebním...

Vnučka lorda Runcimana ve Žďáře pátrala, proč potopil Československo

Anna Shukmanová, britská lingvistka a jedna z prvních žen vysvěcených v...

Byla to neobvyklá návštěva, když se na žďárském zámku setkaly dvě dámy. Francouzka gruzínského původu Thamara Kinská a...

Další z rubriky

Dívka z Jihlavy získala práci snů, stala se masérkou císařovny Sisi

Masážní lavička se v Hofburgu nacházela v císařovnině toaletní komnatě. Sisi v...

Před 120 lety zavraždili císařovnu Alžbětu zvanou Sisi. Mezi její služebné patřila i jistá Elisabeth Schmidová. U...

Při nehodách na Vysočině zemřeli čtyři lidé, včetně chodce na D1

Nehoda z 83. kilometru dálnice D1 skončila tragicky. Osobní vůz narazil zezadu...

Na dálnici D1 zemřel časně ráno chodec. Srazilo ho auto na 150,5 kilometru ve směru na Prahu. Kvůli vyšetřování nehody...

Zavřené stánky, nedodělané parkoviště. Jihlava pocítila potíže firmy PSJ

Firma PSJ kvůli insolvenci už nedokončí výstavbu záchytného parkoviště pro 110...

Co bude dál s vrcholovým fotbalem v Jihlavě? Co s nedokončenými stavbami? A jak se vše dotkne hotelu Gustav Mahler v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz