Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klidnou čtvrť za Jihlavou má protnout dopravní koridor

  13:47aktualizováno  13:47
Majitelům rodinných domků v nové jihlavské čtvrti u silnice na Rantířov se nelíbí záměr radnice vybudovat z dosud klidné silnice mezi poli dopravní koridor. Kvůli klidnému bydlení se často zadlužili, za okny jim ale má vést rušná silnice. Sepsali proto petici a se zástupci radnice v pondělí o záměru diskutovali.

Ilustrační snímek | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Na diskusi přímo ve čtvrti se se sešla více než dvacítka lidí. Ti své domky v polích na okraji Jihlavy zkolaudovali často ještě v době, kdy o rozšíření silnice nebyla řeč. Jenže pak zastupitelé schválili překreslení územního plánu, ve kterém vznikla právě nová silniční spojka z Horního Kosova na pelhřimovskou výpadovku. Ta po stávající silnici protne i čtvrť nových rodinných domků.

"Povolili jste na radnici výstavbu satelitního městečka a teď najednou přijdete s tím, že přes ně povede páteřní silnice. Když jsem začínal stavět, neměl jsem tušení, že se tu něco takového začne plánovat," nelíbí se Miroslavu Chroustovskému. Ten má domek hned vedle této silnice - s výhledem na ni.

"Kdybychom to věděli dopředu, nikdo by tady nestavěl, jenom blázen by tu strkal miliony do baráku, kdyby věděl, že mu za oknem povede obchvatný koridor," dodal.

Úpravy zaplatí Aventin

"To nemá být žádná obchvatná centrální silnice," namítl náměstek primátora pro oblast dopravy Josef Kodet, který se jednání za město zúčastnil.

"Říkejte si tomu, jak chcete, já vím, že mi tudy pojede až pětkrát víc aut než teď, a hlukové stěny přece nejsou řešení," dodal Chroustovský. "Když to nemá být hlavní tepna, proč je to v dokumentech evidované jako dopravní koridor?" namítl na slova Kodeta i další z diskutujících Tomáš Bačík.

Podle náměstka Kodeta by na silnici mohla vzniknout malá okružní křižovatka i další zpomalovací prvky. Podél ní je v plánu nový chodník, osvětlení i cyklostezka. "Našli jsme investora, který se nabídl, že by úpravy zainvestoval, bylo by škoda toho nevyužít a pak za pět let opravu platit z městských peněz," dodal Kodet. Tím investorem je společnost, jenž chce u nedaleké pelhřimovské výpadovky vybudovat obchodní zónu Aventin.

Lidé silnici rozšířit nechtějí

"A kdo chce silnici rozšířit? Nikdo z nás za vámi za pět let s tímto nepřijde. Udělejte chodník, silnici opravte, ale nerozšiřujte," vykřikla z davu mladá žena. Podle obyvatel by byl řešením i pouze jednosměrný provoz směrem na pelhřimovskou výpadovku.

Zástupce investora Aventinu Ota Kohoutek už dříve ujistil, že obchodní zóna bude mít výjezd z parkoviště pouze na pelhřimovskou výpadovkou. Investor nemá v plánu nyní úzkou silnici, o které je řeč, ani po jejím rozšíření využívat. Budou po ní však proudit nakupující lidé z Doliny, Horního Kosova či Rantířova. Podle hlavního městského architekta Tomáše Lakomého je snahou při podobném plánování, aby se co nejvíce aut dostalo do cíle co nejkratší cestou.

Městský architekt připustil, že kdyby město vědělo o záměru investora obchodní zóny dříve, pamatovalo by při plánování silnice na širší ochranný koridor. "Ze sídliště na Horním Kosově a na Dolině jezdí velké množství aut přes Jiráskovu a Hamerníkovu ulici na Pelhřimovskou, také proto se projektuje tato silnice," dodal architekt Lakomý.

Pokud projekt překročí limity, hygienici ho nepovolí

Náměstek Kodet připomněl, že šoféři se z Horního Kosova na pelhřimovskou výpadovku prakticky jinudy nedostanou. Ani tunelem na obchvatu města, z Vrchlického ulice chybí sjezd na obchvat. "A ti, co jezdí tunelem od Pelhřimova do Jihlavy, ti k vám nepojedou, když budou mít průjezd ztížený zpomalovacími opatřeními," řekl Kodet.

"Stačilo při opravách uzavřít tunel a u nás se zvýšila doprava o 300 procent. Už se to pak nikdy nevrátilo do původního stavu," dodal Chroustovský. Dopravu na silnici proto sledovali i strážníci. "V pátek projelo 80 aut, v sobotu 50 a v neděli 37, ani jedno z nich nepřekročilo povolenou rychlost a ani jedno z nich nebylo nákladní," uvedl výsledky měření strážníků náměstek Kodet.

"Vytvoří se teoretický posudek, podle kterého se silnice postaví. Pak se bude provoz znovu měřit," ujistil Kodet s tím, že pokud bude překračovat projekt hlukové normy, hygienici jej nepovolí. Nespokojení lidé se chtějí zúčastnit středečního zasedání zastupitelstva, kde by se o problému také mělo hovořit.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Podzimní knižní trh v Havlíčkově Brodě.
Na havlíčkobrodský knižní veletrh zamíří i Klaus, Fulghum nebo Kajínek

V Havlíčkově Brodě se v pátek a v sobotu uskuteční Podzimní knižní trh. Setkání nakladatelů, vydavatelů, spisovatelů a jejich čtenářů ve městě patří k...  celý článek

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Psi v útulku v době, kdy jeho bývalý šéf už nezvládl osobní problémy,...
Soud na tři roky zakázal činnost útulku Ligy na ochranu zvířat v Třebíči

Okresní soud v Třebíči na tři roky zakázal činnost tamní pobočce Ligy na ochranu zvířat. Zařízení pro opuštěná zvířata totiž v minulosti dlužilo na zdravotním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.