Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihovýchodní obchvat se stavět nebude, vzkázalo ministerstvo do Brodu

  12:03aktualizováno  12:03
Ministerstvo dopravy definitivně vzalo obyvatelům Havlíčkova Brodu naději na vybudování jihovýchodního obchvatu města. Vzkázalo, že se stavba nevyplatí, a že se jejího uskutečnění dočkají nejdříve v roce 2025. Situace by se možná obrátila, kdyby se na akci finančně podílel kraj nebo město.

Přes padesát lidí z Havlíčkova Brodu zablokovalo na půl hodiny frekventovanou silnici I/38. Žádají vybudování obchvatu města. (1. červen 2011) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

"Kvůli obchvatu extra zasedala komise. Jenže to není ekonomicky životaschopná stavba. Ani po snížení nákladů se nedostane do příslušného koeficientu. Prospělo by mu, pokud by se na nákladech nad tento koeficient podílelo město nebo Kraj Vysočina," tlumočila informace zastupitelům ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Marie Tesařová.

V praxi to znamená, že ministerstvo dopravy bude zvažovat úplné pozastavení příprav. Situaci by mohlo změnit rozhodnutí města nebo kraje, že do projektu vloží stovky milionů korun. A to je téměř vyloučeno. Město tolik peněz nemá, kraj takový postoj odmítá.

"Současná vláda čím dál více přehazuje své starosti na bedra měst a krajů. My máme co dělat, abychom se postarali o zhruba čtyři a půl tisíce kilometrů svých silnic. Investovat do 420 kilometrů státních silnic rozhodně nechceme," vzkázal krajský náměstek pro oblast dopravy Libor Joukl.

Pro stát obchvat nebude přínosem

Pro stát však brodský obchvat nebude podle posledních měření přínosem. Za jednu a půl miliardy neodvede z města tolik dopravy, kolik by bylo potřeba. Oproti současnému průjezdu Lidickou a Masarykovou ulicí se nezkrátí čas jízdy.

Problémem je i stávající severovýchodní obchvat, který vede přes křižovatky a kruhové objezdy, dopravu na něm brzdí omezení na 70 a 50 kilometrů v hodině. "Stávající obchvat je dobré řešení pro Brod, ale pro jihovýchodní část je spíš problémem," přiznala Tesařová.

Fotogalerie

"Chtěli bychom se chytnout alespoň něčeho. Nebylo by možné obchvat stavět postupně alespoň po částech?" přemýšlel radní Libor Honzárek. Vrátil se tak k jedné z minulých variant.

Že obchvat citelně chybí, je zřejmé

Ani ta ale podle Tesařové není možná. Obchvat by měl opustit jednu silnici a na tu se pak vrátit. Investovat do přeložky, která spojí silnici první třídy s okresní komunikací, už nebude ministerstvo chtít vůbec.

Přestože jihlavské ŘSD jmenovalo brodský obchvat svou nejdůležitější prioritou na Vysočině, nedostane letos na nové investice, vyjma mimoúrovňové křižovatky v Pávově, žádné peníze. Do budoucna tak počítá spíš s generální opravou stávajícího průtahu.

Že obchvat chybí, se ukazuje i teď při uzavírce mostu v Dolní ulici. Po klidnějším pondělku přišel v úterý ráno kolaps. V Masarykově ulici auta stála, už tak kritickou situaci ještě zhoršila nehoda tří aut na mostě u Billy, u níž zasahovali policisté i hasiči.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Už rok a půl pletou ženy z Nového Veselí s cílem podpořit stavbu obchvatu....
V Novém Veselí roste naděje na obchvat, stavět by se mohlo už za rok

Nové Veselí na Žďársku je blíž k obchvatu za více než 200 milionů korun. Kraj vybral, kdo zpracuje projekt. Lidé v městysi o novou silnici, která by z centra...  celý článek

Výlovy rybníků patří i na Vysočině mezi oblíbené a hojně navštěvované podzimní...
Rybáři na Vysočině kapra příliš zdražovat nemohou, klesl by jim prodej

Rybáři na Vysočině už zahájili tradiční podzimní výlovy. Největší rybníky však své bohatství teprve vydají. Zatímco velká jihočeská rybářství kvůli velké...  celý článek

Pavel Chlubna miluje Jaroměřicko. Sbírá místní pověsti, zabývá se i osudy...
Po válce ves překvapil dopis, zda chce svůj zvon zpět, zjistil badatel

Badatel a fotograf Pavel Chlubna z Jaroměřic nad Rokytnou má netradičního koníčka. Zajímá se o kostelní zvony. Příběhy deseti kostelů a více než dvou desítek...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.