Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Jihočeši chtějí trať z Jemnice do Budějovic

  • 0
Jindřichohradecké místní dráhy mají zájem o provozování rušené vlakové tratě mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi na Třebíčsku. někteří starostové už avizují, že by novému provozovateli finančně přispěli. Kraj zatím vyčkává.

Na možné zrušení této lokální trati mezi Moravskými Budějovicemi a Jemnicí upozornil tento týden kraj. Podnik Správa železniční dopravní cesty nemá peníze na další údržbu kolejí.

Pokud je nebude opatrovat, České dráhy by tam dál neposílaly vlaky. Zánik této železnice hrozí od Nového roku.

Jemnice je ochotna přispět

O provoz dráhy má zájem soukromá společnost Jindřichohradecké místní dráhy. Ta už 14 let zabezpečuje vlakovou dopravu na několika úzkokolejkách v zemi, mimo jiné i na Vysočině. Byť není trať mezi Budějovicemi a Jemnicí úzkokolejkou, má k ní blízko savým charakterem. Jednokolejka se vine venkovskou krajinou a jezdí po ní motoráček.

"Tato lokálka je jedna z mnoha v republice, kterou chce Správa železniční dopravní cesty opustit. Reálné ohrožení trati tu je. My bychom byli schopní od Nového roku převzít dráhu, tedy koleje, výhybky, nádražní budovy. Pokud opustí trať České dráhy a vlaky tam přestanou jezdit, tak můžeme přebrat i vlastní dopravu. Musí být ale zájem ze strany obcí a kraje," popsal Jan Šatava, ředitel společnosti Jindřichohradecké místní dráhy.

Vlaky tam jezdí víc než sto let

Jemnický starosta Miloslav Nevěčný jednal se Šatavou včera. "Jsme na začátku, ale musíme reagovat zavčas. Chceme trať udržet. Vlak využívají lidé k dopravě do zaměstnání a studenti do škol. Jsme ochotní přispět na tuto trať v rozumné míře. Jemnice však nemůže dávat třeba milion korun ročně," konstatoval Nevěčný.

"Trať by měla zůstat zachovaná. Vždyť vlaky tu jezdí 114 let. Určitý příspěvek bychom dávat mohli, abychom vlakovou dopravu udrželi," přidal se starosta Třebelovic František Čajka.

Na radnici v Moravských Budějovicích vyčkají na konkrétní podmínky soukromého přepravce. "Určitě bychom byli rádi, kdyby dál železniční doprava fungovala. Mohli bychom ji podpořit do určité výše. Ale nesmí to být ztráta, jakou uvádí SŽDC," zmínila se moravskobudějovická místostarostka Jana Kiesewetterová.

Přepraví 200 lidí

Lokálka přepraví v průměru denně asi 200 lidí. Sedm párů spojů staví v jedenácti zastávkách. Železničáři hlásí, že ročně je stojí udržení a doprava na této trati přes 12 milionů korun.

Jindřichohradecké místní dráhy předloží kraji svoje propočty. "Máme představu, kolik by stál provoz na této trati. Neznáme ale ještě detailně stav budov, kolejí a výhybek," sdělil Šatava. Jeho společnost účtuje 65 korun za vlakový kilometr.

"Za tuto cenu už jezdíme na Vysočině. Bylo by to zřejmě plus mínus nějaká koruna stejné," nastínil Šatava. České dráhy provozují kilometr za 95 korun.

Joukl: je to jedna varianta

Náměstek hejtmana Libor Joukl je zatím opatrný. V první řadě si musejí říci lidé a starostové, zda opravdu potřebují lokálku. "Zajištění dopravy soukromým přepravcem je jedna z variant. Neznáme zatím podmínky. Druhou možností je nahradit vlak autobusy," pravil Joukl.

Na webu kraje se vyjádřili k možnému zrušení trati sami lidé. "Kraj objedná několik autobusových spojů navíc, ale pouze v pracovní dny. Víkendové vlaky nahrazeny nebudou. Nelogické je, že k adekvátní náhradě autobusy, které jsou levnější, by neměl být problém udělat náhradu všech zrušených vlakových spojů," napsal David.