Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihlavský terminál budou dělníci stavět po etapách, kolik bude stát, není jasné

  9:02aktualizováno  9:02
Předpokládané náklady na výstavbu nového jihlavského dopravního uzlu se postupně rozrůstají. Jen nové parkoviště, přesun autobusového nádraží, otočka trolejbusu a nová křižovatka by stály přes 150 milionů korun.

Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

České dráhy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se zase starají o investice do železnice a modernizace nádražní budovy Jihlava-město.

Výstavba dopravního uzlu, který spojí autobusové a vlakové nádraží, je největší plánovanou stavbou v krajském městě Vysočiny. Aby se však na projektu mohlo už něco začít dělat, je potřeba mít kromě pořádného balíku peněz i patřičné pozemky. Na obou záležitostech se zatím v Jihlavě pracuje.

Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.

Podle harmonogramu se nyní uskuteční průzkum ekologické zátěže - týká se pozemků u současného vlakového nádraží. V návaznosti na výsledky průzkumu budou oceněny pozemky a bude možné nechat odborně odhadnout celkové náklady výstavby.

Cena bude podle všeho tak vysoká, že se bude stavět jedině na etapy. "Takový scénář je možný," připustil jihlavský primátor Jaroslav Vymazal. "Už nyní se zdá, že celková cena bude vyšší, než se čekalo (do 150 milionů korun - pozn. autora). Otázkou je, které náklady budou uznatelné pro čerpání dotací.

Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.

"Vyjasnit je potřeba také to, jakým poměrem by projekt platilo město a jakým poměrem by se podíleli další partneři," doplnil nejvyšší představitel jihlavské radnice.

Zeštíhlovat celý projekt je podle primátora možné, nebylo by to ale smysluplné. "Aby dopravní terminál Jihlava-město měl smysl, mnoho prostoru pro redukce nám nezbývá," sdělil Jaroslav Vymazal.

ICOM transport zajímá, kde budou sedět dispečeři

Na projektu modernizace jihlavského nádraží spolupracuje celkem šest různých subjektů. Jedním z nich je i dopravní firma ICOM transport. Výstavbu terminálu její vedení podporuje.

"Spolupracujeme s městem. Řešíme již například takové záležitosti jako umístění kanceláře pro dispečery a umístění zázemí pro řidiče. Nejdůležitější jsou ale peníze," poznamenala předsedkyně představenstva společnosti ICOM transport Kateřina Kratochvílová.

"A nyní jde také o to, jaké priority bude mít nové vedení města. Na ty čekáme," doplnil Jan Varhaník, další člen nejužšího vedení firmy. Společnost ICOM transport je totiž připravena přesunout autobusové nádraží. Nikoli však za každou cenu.

Co by bylo na pozemcích, na kterých stojí nynější jihlavské autobusové nádraží? Takové debaty prý nejsou na pořadu dne. "Na toto téma dostávám spoustu otázek, ale opravdu o tom zatím nepřemýšlíme. Jsou důležitější věci," řekla Kateřina Kratochvílová.

Podle spoluautora projektu dopravního terminálu Jana Sedláka ze společnosti Profi Jihlava se náklady na výstavbu nového autobusového nádraží a úpravu pozemků a křižovatky u městského nádraží pohybují kolem 160 milionů korun. V této sumě ještě nejsou zahrnuty náklady na výkup pozemků.

Zhruba 90 milionů korun by podle stávajících odhadů mohlo přitéci z fondů Evropské unie. "Hledají se také další finanční zdroje," řekl Jan Sedlák.

Druhá etapa - tedy silnice, která spojí terminál s Jiráskovou ulicí, plus nový kruhový objezd -má přijít na asi 60 milionů korun. Jde zatím o velmi hrubé odhady.

Městské nádraží čeká na vylepšení infrastruktury. Chybí tam restaurace, podchody k nástupištím, hodila by se i lepší spojka do lokality U Českého mlýna, kde jsou tenisové kurty a kde má vyrůst nová sportovně-relaxační zóna.

České dráhy připravují rekonstrukci nádražní budovy. Odbavovací hala pro autobusové i vlakové nádraží by byla společná.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Místní referendum se konalo v oddělených místnostech oproti volbám. „Zabloudil“...
Referendum platí, závazné není. O Náměstí v Meziříčí rozhodnou politici

Většina lidí, kteří ve Velkém Meziříčí hlasovali v místním referendu o budoucí podobě Náměstí, si přeje, aby zastupitelstvo postupovalo podle výsledků...  celý článek

Svůj hlas odevzdala ve Žďáru nad Sázavou také poslankyně za ODS Miroslava...
Nebyla lídrem, přesto Němcová uspěla už ve svých šestých volbách

V poslanecké sněmovně zasedá nepřetržitě od roku 1998. Příští rok už v ní oslaví kulatých 20 let. Miroslava Němcová z ODS je politickým nestorem, který...  celý článek

Společnost Optokon, v jejímž čele stojí už od roku 1991 Jiří Štefl, vyvinula i...
Jihlavská firma vytvořila neviditelný plot, mohl by třeba hlídat hranice

Jiří Štefl stál před více než čtvrt stoletím u vzniku Optokonu. Firma nyní dává v Jihlavě práci více než stovce lidí. Ačkoliv společnost, jejíž výrobky využívá...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.