Jihlavský terminál budou dělníci stavět po etapách, kolik bude stát, není jasné

  9:02aktualizováno  9:02
Předpokládané náklady na výstavbu nového jihlavského dopravního uzlu se postupně rozrůstají. Jen nové parkoviště, přesun autobusového nádraží, otočka trolejbusu a nová křižovatka by stály přes 150 milionů korun.

Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

České dráhy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se zase starají o investice do železnice a modernizace nádražní budovy Jihlava-město.

Výstavba dopravního uzlu, který spojí autobusové a vlakové nádraží, je největší plánovanou stavbou v krajském městě Vysočiny. Aby se však na projektu mohlo už něco začít dělat, je potřeba mít kromě pořádného balíku peněz i patřičné pozemky. Na obou záležitostech se zatím v Jihlavě pracuje.

Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.

Podle harmonogramu se nyní uskuteční průzkum ekologické zátěže - týká se pozemků u současného vlakového nádraží. V návaznosti na výsledky průzkumu budou oceněny pozemky a bude možné nechat odborně odhadnout celkové náklady výstavby.

Cena bude podle všeho tak vysoká, že se bude stavět jedině na etapy. "Takový scénář je možný," připustil jihlavský primátor Jaroslav Vymazal. "Už nyní se zdá, že celková cena bude vyšší, než se čekalo (do 150 milionů korun - pozn. autora). Otázkou je, které náklady budou uznatelné pro čerpání dotací.

Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.

"Vyjasnit je potřeba také to, jakým poměrem by projekt platilo město a jakým poměrem by se podíleli další partneři," doplnil nejvyšší představitel jihlavské radnice.

Zeštíhlovat celý projekt je podle primátora možné, nebylo by to ale smysluplné. "Aby dopravní terminál Jihlava-město měl smysl, mnoho prostoru pro redukce nám nezbývá," sdělil Jaroslav Vymazal.

ICOM transport zajímá, kde budou sedět dispečeři

Na projektu modernizace jihlavského nádraží spolupracuje celkem šest různých subjektů. Jedním z nich je i dopravní firma ICOM transport. Výstavbu terminálu její vedení podporuje.

"Spolupracujeme s městem. Řešíme již například takové záležitosti jako umístění kanceláře pro dispečery a umístění zázemí pro řidiče. Nejdůležitější jsou ale peníze," poznamenala předsedkyně představenstva společnosti ICOM transport Kateřina Kratochvílová.

"A nyní jde také o to, jaké priority bude mít nové vedení města. Na ty čekáme," doplnil Jan Varhaník, další člen nejužšího vedení firmy. Společnost ICOM transport je totiž připravena přesunout autobusové nádraží. Nikoli však za každou cenu.

Co by bylo na pozemcích, na kterých stojí nynější jihlavské autobusové nádraží? Takové debaty prý nejsou na pořadu dne. "Na toto téma dostávám spoustu otázek, ale opravdu o tom zatím nepřemýšlíme. Jsou důležitější věci," řekla Kateřina Kratochvílová.

Podle spoluautora projektu dopravního terminálu Jana Sedláka ze společnosti Profi Jihlava se náklady na výstavbu nového autobusového nádraží a úpravu pozemků a křižovatky u městského nádraží pohybují kolem 160 milionů korun. V této sumě ještě nejsou zahrnuty náklady na výkup pozemků.

Zhruba 90 milionů korun by podle stávajících odhadů mohlo přitéci z fondů Evropské unie. "Hledají se také další finanční zdroje," řekl Jan Sedlák.

Druhá etapa - tedy silnice, která spojí terminál s Jiráskovou ulicí, plus nový kruhový objezd -má přijít na asi 60 milionů korun. Jde zatím o velmi hrubé odhady.

Městské nádraží čeká na vylepšení infrastruktury. Chybí tam restaurace, podchody k nástupištím, hodila by se i lepší spojka do lokality U Českého mlýna, kde jsou tenisové kurty a kde má vyrůst nová sportovně-relaxační zóna.

České dráhy připravují rekonstrukci nádražní budovy. Odbavovací hala pro autobusové i vlakové nádraží by byla společná.



Nejčtenější

Budějovičtí hokejisté zdrtili Porubu, Kladno si snadno poradilo s Třebíčí

Pavel Novák (vpravo) z Českých Budějovic v duelu s Ústím

České Budějovice ve 14. kole první hokejové ligy drtivou výhrou 8:1 nad Porubou potvrdily pozici lídra, v čele mají...

Když koně táhnou dřevo z lesů, chvěje se půda pod nohama, líčí kočí

Kůň za šestihodinovou směnu přiblíží kolem 25 kubíků dřeva. Na snímku kočí Jan...

Tradičními pomocníky při likvidování kalamitního dřeva jsou v lesích na Žďársku i koně. Díky nim se dostává pokácená a...



Nemocnice na Vysočině hlásí případy tuberkulózy, přinesli ji cizinci

Tuberkulóza, zejména multirezistentní, se vlády nad pacientovým tělem nevzdává...

Na Vysočině se v uplynulých dnech objevily hned dva případy vysoce nebezpečné otevřené tuberkulózy. Do Jihlavy a do...

Unikátní láhve Pilsner Urquell zdobí data a přípitky. Pomohou vozíčkářům

Po obvodu každé z láhví pro charitativní aukci na iDNES.cz je vybroušeno sto...

Skláři z Vysočiny vytvořili deset unikátních designových láhví pro Plzeňský Prazdroj. V prosinci půjdou do tradiční...

Virtuální hokej: cesta, jak trénovat, zlepšovat se a neplatit drahý led

SENSE ARENA. Tak se jmenuje projekt, který má změnit přípravu hokejistů. Líbí...

Přichází doba, kdy se i hráči z NHL nebudou lepšit jen na ledě, ale třeba doma v garáži. Virtuální hokej nabízí dřinu....

Další z rubriky

V soudní válce starostů Fryšavy o kanalizaci se objevila záhadná smlouva

Před žďárským soudem stanul bývalý starosta Fryšavy pod Žákovou horou Josef...

Kolik verzí dohody o zkrácení záruční doby existuje? To je otázka, kterou bude muset vyřešit žďárský okresní soud v...

Když koně táhnou dřevo z lesů, chvěje se půda pod nohama, líčí kočí

Kůň za šestihodinovou směnu přiblíží kolem 25 kubíků dřeva. Na snímku kočí Jan...

Tradičními pomocníky při likvidování kalamitního dřeva jsou v lesích na Žďársku i koně. Díky nim se dostává pokácená a...

Zrušíme funkci, slíbily před čtyřmi lety ANO a ODS ve Žďáře. Teď ji vrátily

Hlavní tváře nově vzniklé koalice, která by měla v následujících čtyřech letech...

Jeden místostarosta stačí, zrušením placené funkce ušetříme miliony. I taková slova padala ve Žďáře nad Sázavou před...

Najdete na iDNES.cz