Byly to velké plány, které spojily dopravní společnost Jipocar, největšího zaměstnavatele v kraji Bosch Diesel a město Jihlava.
Všechny tři strany se domluvily, že na pozemcích Jipocaru vyroste školka, s jejímž financováním pomůže Bosch, a ten tak získá místo pro děti svých zaměstnanců.
Nápad, jenž ještě loni na podzim podpořili jihlavští zastupitelé, však nyní úplně neplatí. Z původního trojúhelníku vypadla společnost Jipocar. Město už nechce kupovat její parcelu v Rantířovské ulici, ale dává přednost vlastnímu pozemku u supermarketu Penny v ulici Na Dolech.
„S Jipocarem jsme jednali poměrně dlouho, ale ten projekt nebyl úplně hotový. Navíc jsme nevěděli, zda dotace bude možné použít také na výkup pozemku, proto jsme se rozhodli využít lokalitu Na Dolech,“ vysvětlil primátor Rudolf Chloupek (ČSSD).
Nechtěli jsme pozemek dělit
Právě převod parcely byl podle ředitele Jipocaru Jiřího Vybíhala hlavním kamenem úrazu. Podle jeho slov chtělo město z pozemku o výměře zhruba 9 000 metrů čtverečních odkoupit pouze část, která by byla přímo pod mateřskou školou, tedy zhruba tisíc metrů.
„Nechtěli jsme ten pozemek takto dělit. Museli bychom pak řešit nějaké společné komunikace, proto jsme to chtěli prodat jako celek,“ vysvětluje postoj dopravní firmy Vybíhal.
Celý projekt se tak prakticky vrací na začátek. Přitom původní plán byl, že by se nová školka otevřela už letos v září.
„Školka je jeden z nejsmutnějších příběhů, který jsem zde za ty čtyři roky zažil. A musím říct, že v tomto směru mě město opravdu velmi zklamalo. O tématu diskutujeme už více než 2,5 roku. Dvě velké firmy, Bosch a Jipocar, se pro školku rozhodly a chtějí udělat něco pro město. To ale podle mých dojmů hledá pořád nové a nové důvody, aby tuto stavbu oddálilo nebo se z ní vyvléklo, aniž by nabídlo adekvátní alternativní řešení,“ postěžoval si letos na jaře odcházející obchodní ředitel Bosche Hermann Butz.
Teď však město slibuje: školku Na Dolech máme v plánu otevřít pro příští školní rok. „Firma Bosch Diesel jako partner projektu podporuje aktivity města Jihlavy směřující ke zřízení nové školky a věříme v realizaci projektu v přiměřeném časovém horizontu,“ tlumočil oficiální postoj firmy její mluvčí Mojmír Kolář.
Smlouva ještě není podepsaná
Kromě místa by měly všechny ostatní podmínky stavby zůstat zachovány. Nová školka má mít kapacitu sto míst a její provoz by měl být nastavený tak, aby vyhovoval směnovému systému v Boschi. To znamená zejména rozšířenou provozní dobu. V původním projektu se mluvilo o tom, že by fungovala až do 22 hodin. Běžné městské školky se uzavírají v 16 hodin.
„Jako prorodinně orientovaná firma chceme nabídnout našim zaměstnancům využívajícím flexibilní směnové modely takovou péči o děti, která přesahuje běžný časový úsek od osmi do šestnácti hodin,“ přitakává Kolář.
Na provoz mateřské školy Bosch přispěje každoročně po dobu deseti let jedním milionem korun. Za to bude mít garantovaný počet míst pro děti svých zaměstnanců, původní verze počítala se třemi čtvrtinami celkové kapacity.
Celý projekt je však stále ještě v počáteční fázi a podle primátora Chloupka se smlouva mezi městem a společností Bosch Diesel bude teprve podepisovat. „Pokud dostaneme dotaci, budeme určitě stavět,“ tvrdí primátor.
Nová školka by měla vyrůst v místech, kde v posledních letech rozbíjely svá šapito cirkusy. „Myslím si, že pro zaměstnance Bosche je to vhodnější lokalita. Mají to do jednotlivých závodů blíž než z Rantířovské ulice,“ vidí přínos přesunu mateřské školy Vratislav Výborný (ČSSD), náměstek primátora zodpovědný za rozvoj města.
Podle vedení Jihlavy byl pozemek pro výstavbu školky určený už delší dobu. V minulosti však dostaly přednost rekonstrukce stávajících zařízení.