Jihlavskou kartu mohou lidé využít jako jízdenku v MHD nebo na ni získat slevu...

Jihlavskou kartu mohou lidé využít jako jízdenku v MHD nebo na ni získat slevu při svozu komunálního odpadu. Původně však měla mít funkcí mnohem víc. | foto: Archiv MAFRA

ZMAŘENÉ DOTACE: Karta měla být revolucí, zůstala však pouze jízdenkou

  • 42
Její vývoj stál přes dvacet milionů korun a měla velké ambice. Mělo se s ní chodit do zoo i třeba na hokej a jezdit městskou dopravou. Téměř nic z toho však nenaplnila. Proto patří takzvaná Jihlavská karta do seriálu MF DNES o eurodotačních nedomyšlenostech.

„Původní návrh by byl příjemný pro lidi, kteří tady bydlí. Chodit s tím na bazén, hokej nebo fotbal... S minimálními náklady to mohlo fungovat například i ve stravovacích systémech ve škole. Bylo by to jednoduché a levné,“ stýskal si před časem ředitel dopravního podniku Josef Vilím.

Nejčtenější Zmařené dotace

Jihlava se totiž nevydala cestou dalších měst, jako jsou například Pardubice, Hradec Králové nebo Plzeň. Hradec Králové z přepravní Městské karty, jak ji nazývá, udělal multifunkční záležitost.

Lze jí hradit jízdné v MHD i v Pardubicích a služby a vstupné na hradeckém koupališti Flošna a v plaveckém areálu. V dalších institucích, jako jsou vědecká knihovna či školy, funguje karta jako registrační prostředek.

Karta v Jihlavě ztroskotala na politické neochotě

V Plzni pak například kartou zaplatíte nejen za svezení MHD, ale i za parkování auta. Plzeňskou kartou je možné i rezervovat vstupenky do městských divadel nebo s ní navštívit knihovnu.

Plzeň za zavedení této karty zaplatila 31,5 milionu korun. Její jihlavská chudší příbuzná stála zhruba o deset milionů korun méně, šestnácti miliony na její vývoj přispěla Evropská unie. Multifunkčnost však ztroskotala na politické neochotě.

„My jako dopravní podnik jsme to neřešili. Zabývali jsme se jen dopravním využitím. Zbytek řešilo město a došlo k závěru, že to realizovat nebude. Přikládám to nechuti zúčastněných něco měnit,“ předestřel svou představu Vilím.

Podle něj sehrálo roli to, že řada zařízení ve městě, o nichž se uvažovalo, že by se k Jihlavské kartě připojila, už nějaký systém má. „A najednou by ho musela měnit,“ dodává šéf dopravního podniku.

Na multifunkčnost Jihlavské karty vedení Jihlavy rezignovalo zhruba před necelými třemi lety. „V případě rozšíření platebních funkcí bychom nebyli schopni konkurovat platebním kartám bank. Problémy se ukázaly jako neřešitelné, proto to v podstatě usnulo,“ přiznal v září 2013 Jaroslav Vymazal, tehdejší primátor a dnešní náměstek zodpovědný za dopravu.

A tak se z přelomové novinky stala pouze lepší jízdenka pro MHD.