Po celou středu jezdí městská hromadná doprava v Jihlavě zadarmo. Jinak cestující využívají elektronickou Jihlavskou kartu. Ta ovšem, i když by mohla a v jiných městech se tak děje, kromě MHD nemá jiné využití. Ilustrační snímek

Po celou středu jezdí městská hromadná doprava v Jihlavě zadarmo. Jinak cestující využívají elektronickou Jihlavskou kartu. Ta ovšem, i když by mohla a v jiných městech se tak děje, kromě MHD nemá jiné využití. Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Jihlavská karta toho moc neumí. Bráníme se tak hackerům, tvrdí město

  • 1
Při Dni bez aut je možné ve středu jet v Jihlavě městskou hromadnou dopravou zadarmo. Pro cestu na linkách MHD jinak přes 20 tisíc lidí využívá Jihlavskou kartu. Ta dosud ale neumí to, co přepravní karty v jiných městech. Podle představitelů magistrátu schválně, aby se do ní nenabourali hackeři.

Jihlavskou kartu si od jejího zavedení v roce 2009 pořídilo už více než 20 tisíc lidí. "To je na padesátitisícové město značná část," chválí ředitel jihlavského dopravního podniku Josef Vilím.

V době, kdy se karta zaváděla, vedení radnice i dopravního podniku slibovalo, že bude fungovat nejen jako elektronická jízdenka, ale i jako vstupenka do městských zařízení. Třeba na Horácký zimní stadion, do zoo, akvaparku či třeba knihovny a škol. Tedy měla umět stejné funkce, které nabízí elektronické karty v jiných městech, například v Pardubicích, Hradci Králové či třeba v Plzni.

V západočeské metropoli kartou zaplatíte nejen za svezení MHD, ale i za parkování auta. Plzeňskou kartou je možné i rezervovat vstupenky do městských divadel či navštívit knihovnu.

A nově je tam v jednání také využití karty pro rezervaci lístků na fotbalový stadion, který se aktuálně hřeje na výsluní Ligy mistrů. Plzeňská karta navíc funguje i jako slevová karta u soukromých partnerů.

Jihlavský "polotovar" vyšel na 21 milionů korun

Pro zajímavost - její zavedení stálo v roce 2004 plzeňský dopravní podnik 31,5 milionu korun. Systém Jihlavské karty byl zhruba o 10 milionů levnější.

I Hradec Králové z přepravní Městské karty, jak se karta nazývá, udělal multifunkční záležitost. "Z Městské karty lze hradit jízdné v MHD i v Pardubicích a služby a vstupné na hradeckém koupališti Flošna a v plaveckém areálu. V dalších institucích, jako je vědecká knihovna či školy, funguje karta jako registrační prostředek," řekl vedoucí oddělení tarifu, jízdenek a přepravní kontroly královéhradeckého dopravního podniku Josef Januš.

Také v Pardubicích, kde se karta zaváděla v roce 2006, jsou dál. "Využití karty se našlo na všech základních školách v Pardubicích, kdy žáci kartu používají pro nákupy a evidenci obědů, někde také jako čipovou kartu pro vstup do školy," zmínila za tamní dopravní podnik mluvčí Petra Brunová.

"Jihlavská karta je technicky na tyto možnosti připravená, ale nemáme jako podnik možnosti, jak ovlivnit další rozšiřování funkcí karty," reagoval za dopravní podnik Vilím. Sám by podle svých slov uvítal rozšíření možností karty.

Zimní stadion či knihovna už využívají karty jiné. "Je otázka, jestli je ekonomické, aby si každé zařízení budovalo svůj systém. Jestli by nebylo lepší mít jeden společný," připustil Vilím.

Magistrát omezuje funkčnost karty schválně

Chybí k tomu ale politická vůle. Informatiku má na jihlavské radnici, která je zřizovatelem dopravního podniku, na starosti náměstek primátora František Zelníček (ČSSD). Ten Jihlavskou kartu přirovnává k pražské Opencard.

"Do takové varianty jsme jít nechtěli. Nevyužíváme další funkce z důvodu ochrany občanů. Odmítli jsme jít do většího rizika, že se do ní pustí hackeři, chtěli jsme tak ochránit občany před zneužitím," řekl Zelníček. A odmítá, že by tak potenciál systému Jihlavských karet, který stál 21 milionů, byl nevyužitý.

Podle náměstka primátora Zelníčka by zavedení karet jako platidla do dalších městských zařízení znamenalo i další náklady.

"To jsme spočítali a osobně jsem byl proti tomu zavádět kartu jako platidlo na další stanoviště," dodal Zelníček. Jak ale připustil, dokáže si představit kartu jako identifikační průkazku do knihovny. "Ty náklady na rozšíření by pak ale byly mnohem vyšší než využitelnost," doplnil.

Jestli to jinde jde a u nás ne, něco je špatně, tvrdí primátor

To, že by Jihlavská karta mohla rozšířením funkcí získat další uživatele, kteří by ji pak využili i nahodile k jízdám MHD, odmítl jako spekulaci.

"Jihlavská karta se dopravnímu podniku osvědčila a dobře funguje," pochválil kartu i primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal (ODS). "V případě rozšíření platebních funkcí bychom ale nebyli schopni konkurovat platebním kartám bank. Problémy se ukázaly být jako neřešitelné, proto to v podstatě usnulo," vzpomenul Vymazal.

Informace, že v jiných městech karta MHD více funkcí nabízí, ho zaskočila. "Jestli v jiných městech karta podobné funkce nabízí a u nás říkáme, že to nejde, pak je něco špatně. Přitom není nic jednoduššího než zjistit, na jakém principu to jinde funguje, a aplikovat to u nás," dodal Vymazal.

O jednom směru rozšíření funkčnosti karty se už nyní na radnici přeci jen uvažuje. "Lidé odvážející odpad na sběrné dvory a identifikovaní tam pomocí Jihlavské karty by mohli mít třeba slevu na poplatek za odpady," nastínil náměstek Zelníček možnost, jaké další funkce by karta přece jen mohla mít. Zatím se však podle něj tato varianta prověřuje a termín zahájení fungování je v nedohlednu.