Letos v květnu to byly už čtyři roky od chvíle, kdy se v jihlavské MHD začalo platit Jihlavskou kartou. Měla to být revoluce. Ale není. Funkčnost Jihlavské karty nakonec zůstala jen u jízdenky MHD, ačkoliv byl slibován její rozvoj.
Kromě multifunkční vstupenky do městských zařízení mohla mít karta i další využití - jako jízdenka na linkových autobusových spojích mířících denně z a do Jihlavy.
Příklady fungování přepravních karet ve vybraných městechČeské Budějovice Brno Břeclav Jihlava Karlovy Vary Kroměříž Pardubice Plzeň |
Podobné funkce mají elektronické karty MHD například v Plzni, kde je součástí integrovaného dopravního systému kraje, ale i ve srovnání s Jihlavou zhruba polovičních městech Břeclavi či Kroměříži.
Tam se s jednou kartou svezete jak kroměřížskou MHD, tak i autobusy přepravců na linkách z Kroměříže, Vsetína a Uherského Hradiště. Měsíčně si pak přepravci vzájemně zúčtují platby „svých“ cestujících u ostatních dopravců.
„Jihlavská karta je na to technicky připravená. Ze začátku se plánovalo v rámci města, že by ta karta měla využití třeba i na zaplacení parkovného, ke vstupu na bazén ,a tak podobně, ale z toho všeho sešlo, jak čas plynul,“ uvedl technický náměstek ředitele Dopravního podniku Jihlavy Jaroslav Šetek.
Informatiku má na jihlavské radnici, která je zřizovatelem Dopravního podniku, na starosti náměstek primátora František Zelníček (ČSSD). Podle Zelníčka by zavedení karet do dalších zařízení znamenalo i další náklady. „To jsme spočítali a osobně jsem byl proti tomu, zavádět kartu jako platidlo na další stanoviště,“ dodal Zelníček.
„Jestli ale v jiných městech karta podobné funkce nabízí, a u nás říkáme, že to nejde, pak je něco špatně. Přitom není nic jednoduššího než zjistit, na jakém principu to jinde funguje, a aplikovat to u nás,“ reagoval jihlavský primátor Jaroslav Vymazal.
Náměstek primátora Zelníček argumentuje tím, že vše je v první řadě o penězích. „Samozřejmě vše je možné, ale bude to stát peníze. Někdo by pak také přijaté platby jízdného musel rozúčtovávat,“ jmenoval překážky Zelníček.
Samotný jihlavský Dopravní podnik je názoru, že zavedení Jihlavské karty jako jízdenky i do autobusových spojů, mířících z a do Jihlavy, by pro cestující, a tím i pro Dopravní podnik, bylo přínosem.
„Lidé cestující autobusy s Jihlavskou kartou do zaměstnání by tak více využívali i přestupu na MHD,“ myslí si technický náměstek ředitele jihlavského Dopravního podniku Jaroslav Šetek.
Bankám chtějí jít z cesty
Podle Zelníčka však skončil nezdarem i podobný projekt, zavedení placení parkovného na městských parkovištích prostřednictvím SMS. „Je tam úplně mizivé procento těchto plateb,“ dodal Zelníček.
A příliš ambiciózní Jihlavská karta by podle Zelníčka byla konkurencí pro platební systémy bank, které podobné systémy také začínají rozvíjet.
„V případě rozšíření platebních funkcí bychom nebyli schopni konkurovat platebním kartám bank,“ souhlasí i jihlavský primátor Jaroslav Vymazal (ODS).
Jihlavská karta by podle něj ale mohla v dopravě nalézt širší využití v rámci plánovaného integrovaného dopravního systému kraje.
Právě chybějící integrovaný dopravní systém je například v Českých Budějovicích důvodem, proč elektronické jízdné zatím není zavedeno. „Dopravní podnik nechtěl investovat do technologie, která by mohla být v budoucnu nepoužitelná,“ vysvětlil vedoucí útvaru strategie a řízení dopravy českobudějovického Dopravního podniku Radek Filip.
A třeba podle Luďka Bohuňovského z jihlavského občanského sdružení Za záchranu historických trolejbusů a autobusů je právě platba bankovními systémy cesta, kudy by se podle něj MHD ve městech měla vydat.
„Dnes má každý peněženku plnou karet různých systémů, podle mě je to pro lidi zbytečně komplikované,“ uvedl Bohuňovský.