Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli bezpečí chodců Jihlava zváží zákaz průjezdu z náměstí k City Parku

  14:27aktualizováno  14:27
Už se kvůli němu musel ubourat kus domu a nyní se jihlavské nákupní centrum City Park může podepsat pod jednu z nejvýraznějších dopravních změn v centru města. Radnice zvažuje, že by pro automobilovou dopravu uzavřela Znojemskou ulici vedoucí k obchodnímu středisku z náměstí.

Jihlava nechala ve Znojemské ulici uříznout roh domu, aby měli chodci více místa. Zdá se však, že to nestačilo. Náměstkyně primátora nyní uvažuje o uzavření ulice pro dopravu. | foto: Magistrát města Jihlavy

Procházet tudy je někdy o strach. Úzké chodníky, po kterých se valí davy lidí, vyhnout se není pořádně kam. Buď musíte zastavit a počkat, až proud chodců kolem vás přejde, nebo udělat úkrok stranou do velmi rušné silnice, po níž jezdí autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy a k tomu proudy dalších aut.

To je každodenní realita ve Znojemské ulici v Jihlavě, konkrétně v úseku mezi Masarykovým náměstím a City Parkem. Právě ten před lety davy chodců do ulice přivedl. Jedná se totiž o nejpřímější cestu z náměstí do nákupního centra.

„Je to úzké hrdlo a je potřeba to řešit. Nebýt City Parku a chodců, nepouštěli bychom se do toho,“ říká Jana Mayerová (ANO), náměstkyně primátora zodpovědná za dopravu.

Rozšíření chodníku o osmdesát centimetrů nestačilo

Bezpečnost chodců je ve Znojemské ulici dlouhodobým problémem. Před necelými čtyřmi lety zde v nejužším místě nechal magistrát odstranit kus rohu jednoho z domů. Dělníci z něj „vykousli“ zhruba osmdesát centimetrů (více čtěte zde). I přesto je však situace pro chodce stále nekomfortní.

Na magistrátu proto přemýšlejí zejména nad dvěma možnostmi, jak dopravu ve Znojemské ulici omezit, aby byli pěší ve větším bezpečí. Tou první je udělat z ní jednosměrku, tou druhou pak uzavřít ji pro automobilovou dopravu úplně. Projíždět by tudy mohly pouze vozy městské hromadné dopravy, další vozidla pak případně pouze ve vymezených hodinách.

„Muselo by se to samozřejmě dopředu probrat s lidmi, kteří v jádru města žijí a podnikají, aby jim to neničilo jejich živnosti. Každopádně bychom ale nebyli jediné náměstí, kam nesmí jezdit auta. Podobně to funguje v Košicích. Na náměstí je tam fůra obchodů, restaurací a auta tam mohou jen v určitou hodinu ráno a v určitou hodinu odpoledne,“ dává Mayerová příklad ze svého rodného města.

Vše je však zatím ve stadiu prvotního nápadu. Obě zvažované dopravní změny by se totiž výrazně promítly do situace v centru. „Je potřeba to řešit v kontextu s dalšími záležitostmi, jako je koncepce parkování a revitalizace náměstí,“ uvědomuje si Mayerová.

Dopravní inženýr nevidí pro změny důvod

Pokud se město skutečně rozhodne a změny provede, bude je muset konzultovat s policií. Dopravní inženýr Dopravního inspektorátu policie Jiří Kučera se momentálně k oběma nápadům staví velmi opatrně. „Osobně nevidím důvod pro to, aby se něco měnilo. Pokud má zůstat náměstí nějak obsluhováno, musela by se na něj dostat doprava jinudy. A moc jiných možností není,“ uvedl Kučera.

Jako první se nabízí varianta z Křížové ulice. Jenže tam si lidé dlouhodobě stěžují na hluk, jelikož vozovka zde má povrch z kostek. Nápady položit tišší asfalt už v minulosti byly, ale narazily na nesouhlas památkářů.

„Pak mě napadá ještě Brněnská ulice, ale do ní se víc dopravy pustit nedá,“ vylučuje další variantu Kučera. „Pak máme ještě třetí variantu. Nechat to tak, jak to je,“ připouští ústupovou verzi Mayerová.

Podle jejího předchůdce ve funkci náměstka primátora Jaroslava Vymazala však není myšlenka na uzavření Znojemské ulice pro individuální silniční dopravu zcela neproveditelná. „Před pár lety se některé věci jevily také jako nemyslitelné a nyní fungují. Pokud dopravní modely, které si magistrát za mého působení objednal, prokážou, že bude pro dopravu ve městě lepší, když se Znojemská uzavře, tak rozhodně nebudu proti,“ tvrdí Vymazal.



Nejčtenější

Chlapec z vláčku předčasně vystoupil, popisuje tragédii majitel Šiklandu

V zábavním areálu Šiklův mlýn spadl 5letý chlapec pod kola vláčku (14. 7. 2018).

Chlapec, který v sobotu zemřel v zábavním areálu Šiklův mlýn pod koly turistického vláčku, z něj podle majitele parku...

Při festivalu na Vysočině zemřel pětiletý chlapec, spadl pod kola vláčku

Pětileté dítě vypadlo z vláčku.

Rodinný festival v zábavním areálu Šiklův mlýn u Bystřice nad Pernštejnem poznamenala tragická událost. Pětiletý...



Malování na poníky dětem dovolily brigádnice, Šikland jim dal výpovědi

Při rodinném festivalu Blue Style Prima Fest v Šiklandu ve Zvoli u Penštejna...

Víkendové malování na poníky v areálu Šiklova mlýna, které pobouřilo veřejnost, nebylo oficiální součástí programu....

Kvůli falešnému svědectví hledá Šikland lidi, kteří tragickou nehodu viděli

V zábavním areálu Šiklův mlýn spadl 5letý chlapec pod kola vláčku (14. 7. 2018).

Zábavní areál Šikland hledá skutečné svědky, kteří byli u sobotní tragické nehody. Pod koly výletního vláčku tam zemřel...

Nejbezpečněji je na Vysočině, kriminalitě vévodí velká města

Kriminalita v České republice

V Česku je ročně nahlášeno v průměru 280 tisíc trestných činů. Nejvíce jich policie řeší hlavně ve velkých městech a...

Další z rubriky

Krčála spolustraníci drží. Bude-li chtít, šéfem ČSSD na Vysočině zůstane

Končící ministr práce a sociálních věcí Petr Krčál z ČSSD

Končící ministr práce a sociálních věcí Petr Krčál, jehož demisi kvůli problému s opsanou bakalářskou prací přijal ve...

Řidič vjel osobním autem pod vlak. Rozpáral bok vozu a těžce se zranil

Nehoda na železničním přejezdu v Lípě na Havlíčkobrodsku. Těžce zraněného...

Řidič osobního auta se dopoledne těžce zranil při nehodě na železničním přejezdu v Lípě na Havlíčkobrodsku. Podle všeho...

Jdete si zaběhat? Tak zaplaťte. Vstup na nové ovály stojí i stokoruny

Úterní odpoledne je vyhrazeno na hřišti u ZŠ Osvobození v Pelhřimově těm, kteří...

Jsou vybudovaná z veřejných peněz, stála i mnoho milionů korun, ale veřejnost má dost často smůlu. Na nově vybudovaná...

Najdete na iDNES.cz