Provoz tohoto starého nájezdu na dálniční přivaděč v Pávově je povolen do konce...

Provoz tohoto starého nájezdu na dálniční přivaděč v Pávově je povolen do konce června. Kvůli nadměrnému hluku, který zatěžuje zhruba 160 lidí žijících podél Pávovské ulice, bude zřejmě uzavřen. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Končí provoz starého nájezdu. Cesta z práce se dělníkům výrazně protáhne

  • 1
Je to místo, které zatím řidičům usnadňuje odjezd z velké průmyslové zóny v Jihlavě. Jenže výjimka na provoz starého nájezdu na dálniční přivaděč v Pávově brzy skončí. A hrozí, že auta budou stát v delších kolonách než dnes.

V Pávově na okraji Jihlavy jdou proti sobě zájmy dvou skupin lidí – zaměstnanců velkých firem Bosch a Automotive Lighting, proti nimž stojí obyvatelé rodinných domků u dálničního přivaděče a starého nájezdu na něj.

Výjimka na provoz tohoto exitu koncem června vyprší a vůbec není jisté, že bude prodloužena. Vypadá to teď spíš na opak – že se sjezd definitivně uzavře.

Tento scénář by udělal radost lidem z okraje Pávova. V lokalitě žijí třeba i 70 let. Původně tam byl klid a řada rybníků. Teď je však nedaleko průmyslová zóna, okolo domů vede dálniční přivaděč, což s sebou přináší nadlimitní hluk z dopravy.

„Já bych to tady zavřel. Ať auta jezdí po tom novém ‚kruháči‘ a po nové mimoúrovňové křižovatce,“ říká obyvatel Pávova Miloslav Dvořák. Podle něj je kruhový objezd u jihlavské průmyslové zóny moc malý, a proto se před ním ve špičce tvoří kolony.

„Měl být dvouproudý, místo tam na to je,“ poznamenal muž. A ještě doporučuje, ať si jedna z velkých firem posune začátek i konec směny o půl hodiny a vše může fungovat hladce.

Firmy situaci ale vidí jinak. Starý sjezd v Pávově by se podle jejich zaměstnanců v žádném případě neměl zavírat. A měl by fungovat nejen jako nájezd (na výjimku), ale i jako sjezd ve směru od Havlíčkova Brodu.

Kolony trvají desítky minut

„Kdyby tento starý sjezd byl uzavřen, tak to bude obrovský problém. Zaměstnanci unavení z práce kvůli nevyhovujícímu dopravnímu řešení pak budou ještě tři čtvrtě hodiny čekat, než vůbec odjedou z průmyslové zóny,“ konstatuje odborový předák ve společnosti Bosch Diesel Roman Bence.

„Netýká se to jen Bosche, je tu i Automotive Lighting a další firmy. Na ten jeden ‚kruháč‘ je vlastně napojená celá průmyslová zóna. Třeba i Moravské kovárny,“ doplnil.

Například v úterý byl v průmyslové zóně i redaktor MF DNES, fronty aut se tvořily přibližně půl hodiny – do 14.30. Krajští hygienici odkazují na české zákony. A ty se staví na stranu obyvatel Pávova. U jejich domů je nadměrný hluk.

Kvůli tomu už starý nájezd na přivaděč zřejmě další výjimku nedostane. Momentálně touto částí Pávova projede zhruba 1 600 vozidel denně, po eventuálním „zplnohodnotnění“ starého exitu by podle odhadů, které má krajská hygienická stanice k dispozici, stoupla doprava až na 4 200 vozidel. „Bez zahrnutí náklaďáků,“ doplňuje Jiří Kos z vedení krajské hygienické stanice.

Starý sjezd by mohl fungovat dál, ale to by muselo město Jihlava zajistit nákladná protihluková opatření. „Vycházelo to skoro na 50 milionů korun (odhlučnění by se týkalo i mostu – pozn. redakce). Je nemyslitelné, abychom do toho šli takovým způsobem. V tuto chvíli řešíme možnost zkapacitnění kruhového objezdu,“ řekl náměstek jihlavského primátora Vratislav Výborný.

Nová odbočka nebo semafory

Ve hře jsou dvě řešení. Radnice zvažuje vybudování nové odbočky z Pávovské ulice k novému mimoúrovňovému křížení a novému nájezdu na přivaděč. Tak by řidiči jedoucí z průmyslové zóny už nemuseli jet přes malý kruhový objezd.

Dočasnou možností je pak instalace přenosných semaforů. Ty by ve špičce nastavily zelenou vozidlům jedoucím od podniků Bosch a Automotive Lighting.

A když už jsme u plánovaných změn, tak jednu velkou plánuje i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). To chystá stavbu nové protihlukové stěny o délce 970 metrů, která by lemovala celý Pávov ve směru od přivaděče. Podmínkou je, že se stávající starý pávovský exit zavře.

Pro zachování letitého sjezdu i nájezdu je zase třeba Kraj Vysočina a osadní výbor v Pávově. „Nechali bychom to jen zavřené pro kamiony,“ poznamenal jeho člen Radek Šerý.

V takovém případě by nehrozil ani tento scénář: že lidé z firem budou hledat alternativní cestu a tou by mohl být průjezd celým Pávovem. „Na přivaděč by najeli o pár kilometrů dál u Tří věžiček,“ doplnil odborář Jiří Antonů.