Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: SXC.hu

Jihlava požádá o další miliony z Bruselu, hlavně na sportoviště

  • 4
Úředníci na jihlavské radnici dokončují dva projekty, které mají do krajského města přivést další evropské stamiliony. V nejbližších dnech podají žádost o dotace za zhruba 120 milionů korun na úpravu lokality Český mlýn na břehu řeky Jihlavy a proměnu údolí Heulos.

"Připravujeme dva docela významné projekty," sdělila vedoucí odboru rozvoje města Alena Kottová. Oba koncepty se týkají sportovišť. Tím prvním je vybudování nového volnočasového parku na břehu řeky Jihlavy v lokalitě zvané Český mlýn.

Sportovně relaxační centrum na břehu řeky Jihlavy ve Starých Horách.

Zanedbané prostranství by nabídlo nové cyklostezky, lezecké stěny, či třeba skatepark.

"Překážky budou zhotovené z betonu, což je méně hlučné než ocelové konstrukce. Provedení odsouhlasili i samotní skejťáci," řekl už dříve mluvčí jihlavské radnice Radek Tulis. Vzniknout by měla i nová lávka přes řeku Jihlavu.

"Předpokládáme, že tato žádost bude předložena do konce září. Stavbu bychom pak chtěli zahájit v příštím roce," řekla Kottová.

Druhý projekt za zhruba stejný finanční objem kolem 60 milionů korun se zaměří na druhou etapu proměny údolí Heulosu. Týká se především sportovního areálu Na Stoupách.

S pomocí evropských peněz by v údolí říčky Jihlávky mohla vzniknout nová tribuna se zázemím místo současných nevyhovujících šaten, nové parkoviště, kolem by pak měla vést i cyklostezka od letního kina podél sportovní haly směrem na sídliště Březinky.

"Žádost o dotaci by měla být předložena ke schválení v říjnu, tak abychom do konce roku věděli, zda jsme uspěli s dotací, a mohli případně zahájit výběrové řízení," upřesnila Kottová.

Zda na tyto dvě díla Brusel přispěje, by mohlo být jasné do konce roku.

Ani terminál nespí

Radnice letos na evropské peníze dosáhla i s projektem na úpravu prostranství před městským vlakovým nádražím a nedaleké křižovatky na Fritzově ulici.

Tam by se mohlo začít stavět ještě do konce letošního roku. "Vypracovaná projektová dokumentace a podmínky výběrového řízení jsou předloženy ke kontrole úřadu regionální rady, která je poskytovatelem dotace. Čekáme každým dnem, že by se nám měla dokumentace vrátit. Pokud bude bez připomínek, můžeme zahájit výběrové řízení na zhotovitele stavby," sdělila Kottová.

Vizualizace nového dopravního terminálu v Jihlavě, který má spojit vlakové a autobusové nádraží.

Výběrové řízení podle ní potrvá nejméně dva měsíce. "Očekáváme, že se nám podaří předat stavbu do konce roku," dodala.

Vznikne tam hlavní světelná křižovatka ulice Fritzova a třídy Legionářů, nové chodníky, silnice, 60 parkovacích míst a smyčka pro vozy MHD. Do konce roku 2013 by pak měla být první etapa, tedy úprava křižovatky a přednádražních prostor, hotová.

Předpokládané náklady na změnu přednádražního prostranství jsou 38 milionů korun, přesnou cenu určí až výběrové řízení. Dotace z fondů EU dosahuje 19 milionů.

Na to by měl v dalších letech navázat projekt Českých drah, který počítá s rekonstrukcí nádražní budovy. Správa železničních dopravních cest by se pak měla přidat i s rekonstrukcí kolejiště.

Vedle městského nádraží se přesune stávající autobusové nádraží. "S dopravním terminálem se určitě nezačne dříve než v roce 2014," vysvětlila Kottová.

Pozemky už patří městu

Městští zastupitelé minulý týden schválili nákup další části pozemků u městského nádraží za 2,7 milionu korun od Českých drah.

"Jednalo se o další část pozemků Českých drah směrem k Jiráskově ulici, které budou potřeba pro vybudování komunikace podél městského nádraží s vyústěním u Ferony v Jiráskově ulici. Zastupitelé schválili prodej těchto pozemků, tím by měly být pozemky kompletně od Českých drah vykoupené," vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy Josef Kodet.

Plánuje se, že by nová silnice měla propojit Jiráskovu a Havlíčkovu ulici, kde by měla ústit na kruhový objezd za objektem bývalého sila.

Podle vedoucího majetkového odboru jihlavského magistrátu Petra Štěpána se však zatím žádná jednání o odkupu budovy nekonají. "Řešilo se to už před asi čtyřmi lety, ale cena k jednání byla taková, že se k dalším krokům nepřistoupilo. Zatím to není ani aktuální," řekl Štěpán.