Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O retardér si řidiči ničili auta, z centra Jihlavy tak zmizel

  8:33aktualizováno  8:33
Vedení jihlavské radnice nechalo po devíti letech odstranit zpomalovací retardér z Křížové ulice vedoucí k hlavnímu náměstí. Kritici tvrdí, že řidiči teď ztratí zábrany a v historickém centru se sníží bezpečnost.

Retardér v centru Jihlavy devět let budil spory. Teď už je minulostí, jeho odpůrci vyhráli nad zastánci překážky a zpomalovač tak z ulice Křížova zmizel. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Když se o stavbě retardéru za 210 tisíc korun rozhodovalo v roce 2008, byl Vratislav Výborný (ČSSD) proti. Teď je jako náměstek primátora rád, že před pár dny tato překážka z historického centra města u kostela Povýšení svatého Kříže konečně zmizela.

„Když to hodně zjednoduším, tak jsem to rozhodl já. Vnímal jsem spoustu stížností, nesloužilo to svému účelu,“ uvedl Výborný.

Řidiči si tam podle jeho poznatků poškozovali auta, retardér i jeho okolí se musel stále dokola předlažďovat. Náměstek je přesvědčen i o tom, že v ulici vyskládané kostkami zvyšovalo hluk, jak vozy zpomalovaly a zase přidávaly plyn. Jeho předpoklad ovšem potvrdí či vyvrátí až měření hygieniků příští rok na jaře.

Řidič vjel s autem na chodník. Zkoprnělým lidem řekl Sorry

Jenže bývalý lidovecký radní Antonín Holub, který v Křížové bydlí, má jiné zkušenosti. Retardér podle něj pomáhal bezpečnosti v ulici, kde se smí jezdit jen třicítkou.

Před jeho instalací se tam třeba stala nehoda, kdy školačku srazilo nákladní auto.

„Řidiči budou zase jezdit rychleji a třicítku už nedodrží skoro nikdo. Retardéry nutily šoféry sundat nohu z plynu. Nebylo to ideální, ale ten provoz na Křížové to zklidnilo. Chodí tam hodně dětí přes přechod do školy a celkově je tam velký provoz jak aut, tak chodců,“ upozorňuje Holub.

I redaktor MF DNES tam v době před retardérem zažil nebezpečnou situaci. Řidič vyjížděl za tmy rychle z náměstí a nevšiml si, že před ním někdo zastavil u přechodu pro chodce. Aby do stojícího vozu nenarazil, strhl řízení na chodník mezi nic netušící chodce. Naštěstí žádného z nich nesrazil. Pak stočil okénko, zkoprnělým chodcům řekl „sorry“ a pokračoval v jízdě.

Méně hlučný povrch vozovky odmítají památkáři

Podle vedoucího odboru dopravy Jána Tinky měl retardér původně snížit hlučnost, protože tam hygienici zjistili překračování limitů.

„Poněvadž ale došlo ke zmírnění hlukových limitů asi o pět decibelů, retardéry pozbyly smyslu a bylo možné je odstranit,“ podotkl Tinka

Dopravní provoz na Křížové je hlučný mimo jiné kvůli kamenité dlažbě, na níž trvají památkáři.

„Už v minulosti jsme se několikrát pokoušeli u památkové péče vyjednat vytvoření alespoň pásů, respektive ‚kolejí‘, na kterých by mohl být méně hlučný povrch. Bohužel bez úspěchu,“ doplnil Tinka.

Retardér byl vytvořen tak, aby u něj nemusely zpomalovat nízkopodlažní vozy městské hromadné dopravy. Byl rozdělen na části s pruhy na projetí. Auta s vyššími podvozky, která nebyla moc naložená, ho dokázala překonat bez škrábnutí.

Opakovaně poškozovaná překážka ale byla důkazem toho, že tam řada řidičů zavadila částí auta. Někteří řidiči si také stěžovali, že byl retardér hůře viditelný za tmy. Raději by uvítali celistvý retardér s reflexní barvou.

Proti odstranění retardéru nemá námitky ani policie, jelikož jeho vytvoření ani před devíti lety nepožadovala. „Tam to bylo spíš kvůli hluku,“ sdělil Jiří Kučera, dopravní inženýr policie.

Jedním ze zastánců retardéru byl v roce 2008 tehdejší primátor Jaroslav Vymazal (ODS). Odrážel třeba kritiku komunistické opozice, že retardér sníží pouze rychlost, ne však hlučnost.

„Když se omezí rychlost, omezí se i hluk,“ reagoval tehdy Vymazal. Pro retardér tehdy byla i náměstkyně primátora Irena Wagnerová ze Strany zelených. Naopak proti se stavěl tehdejší Vymazalův stranický kolega Radek Vovsík.

Autor:



Nejčtenější

Karlovy Vary slaví návrat do extraligy, Kladno ztratilo šanci na postup

Hráči Karlových Varů slaví návrat do extraligy.

Baráž o hokejovou extraligu se přiblížila svému rozuzlení předposledním 11. kolem. Vedoucí Karlovy Vary získaly...

Kam dál? Přeškrtaná značka na Jihlavsku baví internet

Fotografie dopravní značky, která baví sociální sítě. Autor tvrdí, že k ní...

Ani doleva, ani doprava. Rovně už vůbec ne. A stopka před křižovatkou také neplatí. Co zbývá? Jen se otočit a jet zpět....



D1 na Prahu za Měřínem šest hodin stála kvůli vážné nehodě tří kamionů

Nehoda tří kamionů, která v pondělí uzavřela na 121. kilometru dálnici D1 ve...

Nehoda tří kamionů ráno uzavřela na 121. kilometru D1 na Prahu. Jednoho z řidičů museli hasiči z kabiny vyprostit,...

Postupová matematika. Kdo má v baráži jaké šance na extraligu?

Litvínovští hokejisté se radují z gólu proti Jihlavě.

Dvě kola před koncem hokejové baráže jsou jisté dvě věci: 1. Karlovým Varům stačí k návratu do extraligy získat jediný...

Litvínov se udržel mezi elitou, Jihlava se po roce vrací do první ligy

Litvínovský Jakub Černý (vlevo) se raduje z gólu do sítě Kladna.

Závěrečné 12. kolo baráže určilo druhého účastníka hokejové extraligy pro příští sezonu. Litvínov porazil Kladno...

Další z rubriky

Právníka Sokola ve Žďáře nepustili k soudu, odmítl si sundat opasek

Obhájce Tomáš Sokol během rozhovoru s Barborou Tachecí.

Známý český právník Tomáš Sokol měl konflikt s justiční stráží Okresního soudu ve Žďáře nad Sázavou. Ta ho na první...

Z ulic v centru Havlíčkova Brodu bude velký kruhový objezd se semafory

Zjednosměrněním ulic Na Ostrově, Žižkova a Dolní  vznikne v centru Havlíčkova...

Výrazně blíž velké změně systému dopravy ve svém centru je Havlíčkův Brod. Zastupitelé Kraje Vysočina i města schválili...

Aktivisté udělali z jihlavského náměstí „autobazar“. Kritizují záplavu aut

Skupinka osmi aktivistů v neděli večer na dvou místech Masarykova náměstí...

Masarykovo náměstí v krajském městě Vysočiny sice patří k největším ve střední Evropě, ale téměř polovinu z něj...

Najdete na iDNES.cz