Jihlava má zájem vybudovat další sjezdy z dálnice D1.

Jihlava má zájem vybudovat další sjezdy z dálnice D1. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Jihlava chce další dva sjezdy z přivaděče, kvůli ucpanému městu

  • 6
Na dálničním přivaděči v Jihlavě by se mělo v příštích letech udát hned několik zásadních změn. Už od ledna 2016 by se tu místo devadesátkou mohlo jezdit až 110 km/h. Můžou také přibýt nové sjezdy. Záležet bude na dohodě města, ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic.

Se zvýšením povolené rychlostí nesouhlasí vysočinská policie. „Podle našeho názoru není úsek silnice I/38 - dálniční přivaděč - v současné době svými technickými parametry přizpůsobený ke zvýšení rychlostního limitu o dvacet kilometrů za hodinu,“ sdělila MF DNES krajská mluvčí policie Dana Čírtková.

Upozornila, že úsek od exitu 112 na dálnici D1 v Pávově po sjezd na Jiráskovu ulici v Jihlavě je velice frekventovaný. „Je vytížený nejen osobní, ale především nákladní dopravou, a to zejména u sjezdů na průmyslovou zónu,“ dodala.

K Vodnímu Ráji i od Znojma a Pelhřimova

Ani zástupci města nechtějí, aby si to řidiči projížděli skrz Jihlavu směrem na Znojmo a Vídeň stodesítkou.

„V určitém úseku přivaděče může ta rychlost být vyšší. Když komunikace má parametry jako dálnice, proč by se po ní nemohlo jet 110? Ale jsou místa, kde by měla být rychlost nižší,“ uvedl náměstek jihlavského primátora pro dopravu Jaroslav Vymazal.

Tím prvním místem, kde by stodesítka být neměla, je sjezd směrem k Vodnímu Ráji a Kauflandu.

Jihlava chce řešit se státními institucemi, aby bylo možné sjíždět do ulice Romana Havelky nejen ve směru od dálnice, ale i od Znojma a Pelhřimova, tedy z druhého směru přivaděče. Proti vybudování tohoto sjezdu je podle Vymazala zatím striktní omezení ze strany státu, že vzdálenost mezi sjezdy ve městě nesmí být kratší než tři kilometry.

„My tento sjezd potřebujeme. Po jeho výstavbě by poklesla doprava v Pražské ulici (u Kauflandu, pozn. red.) až o padesát procent. Zatím se nám hodně ucpává město,“ řekl Jaroslav Vymazal.

„Jihlava má zájem vybudovat sjezd z přivaděče tak, aby vozidla ve směru od jihu mohla sjíždět do lokality, kde jsou obchodní domy, Vodní Ráj, sportovně-relaxační centrum Český mlýn a zanedlouho začne fungovat i Robinson (rodinné zábavní centrum, pozn. red.),“ uvedl mluvčí radnice Radek Tulis. „Toto řešení by významně prospělo tomu, aby vozidla od jihu nemusela projíždět centrem města po ulicích Jiráskova a Fritzova,“ doplnil Tulis.

Problém u průmyslové zóny

Druhým „krizovým“ místem na přivaděči je sjezd do Nového Pávova a průmyslové zóny. Město chce, aby nebyl funkční jen nyní, dočasně, kdy se opravuje dálniční most u Pávova, ale trvale - jako po desítky let v minulosti.

„Prioritně řešíme obnovení tohoto sjezdu na Pávově, Ředitelství silnic a dálnic je k tomu naštěstí ochotné. Měl jsem jednání v Praze a teď se tato záležitost už posouvá na ministerstvo dopravy. Snažíme se, aby se to prolomilo,“ řekl náměstek primátora.

Při rozhodování by podle něj nemělo hrát prim nařízení, že sjezdy musí být od sebe vzdálené aspoň tři kilometry, ale zajištění mobility aut po městě. „Podívejte se například na rakouskou Vídeň. Tou prochází několik dálnic, jede se tam osmdesátkou a udělá se tam tolik sjezdů, kolik to město potřebuje, aby si řešilo mobilitu. A je to úžasné,“ zmínil Vymazal.

Přivítal by větší spolupráci státních a městských institucí v tématu dopravy. „Třeba i proto, aby se na nové stavby silnic zbytečně nezabírala další plocha a stavby se zbytečně neprodražovaly,“ řekl Vymazal.

Jde o místo vážných nehod

Přivaděč umí být pro řidiče také hodně zrádný a nebezpečný. „Zejména je to u nebezpečného sjezdu z dálnice D1,“ uvedla Dana Čírtková. Na tomto místě je sedmdesátka. Policie tam měřívá radarem, „rekordem“ v tomto úseku je 135 km/h. „Obecně jsou nehody na dálničním přivaděči u Jihlavy poměrně časté,“ doplnila Čírtková.

„Většinou se nehody na dálničním přivaděči u Jihlavy obejdou bez zranění, ale měli jsme zde i události s tragickými následky, a to zejména v místech, kde je sjezd z dálnice D1 nebo sjezdy z přivaděče. Letos v únoru zde po střetu s osobním vozidlem zemřel cyklista. Časté bývají střety s lesní zvěří, ale také jsme tu vyšetřovali nehodu - střet s koněm, který utekl chovatelce,“ připomněla policejní mluvčí Dana Čírtková.

Právě reakcí na nehody bylo snížení rychlosti kolem nájezdu na D1 na sedmdesátku. „Zvýšení rychlosti na 110 km/h nezáleží pouze na ŘSD, ale také na policii, a hlavně na příslušném správním úřadu,“ potvrdil Michal Caudr z Ředitelství silnic a dálnic. „Jestli bude tento úsek u Jihlavy převedený do kategorie silnic pro motorová vozidla, to není zatím jasné. Mapa a úseky vydané ministerstvem dopravy jsou pouze předběžné,“ doplnil Caudr.

Změny na přivaděči by posuzoval krajský úřad. Ten si počká na definitivní rozhodnutí ohledně rychlosti i na případné žádosti Jihlavy ohledně znovuotevření sjezdu v Pávově a budování nového exitu u Vodního Ráje. „Až obdržíme řádně doloženou žádost o zřízení nového sjezdu, zahájíme správní řízení, jehož výsledek nelze předjímat,“ sdělila mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová.

Firmy chtějí obnovit pávovský sjezd z přivaděče

Pro velké zaměstnavatele v Jihlavě je velmi důležité obnovení sjezdu a nájezdu v Pávově.

„Slouží zejména pro 4 500 zaměstnanců firmy Bosch a téměř dva tisíce zaměstnanců společnosti Automotive Lighting. Když tyto počty lidí rozdělíme na tři směny, tak tu máme pokaždé okolo dvou tisíc osob, které průmyslovou zónu opouštějí. Na to je pouhý jeden nájezd na přivaděč - přes malý kruhový objezd - nedostatečný. To musí každý vidět,“ vzkázal za jihlavský Bosch Hermann Butz. Do konce dubna byl obchodním ředitelem firmy, nyní přechází na koncernovou centrálu do Stuttgartu.

Obnovení sjezdu by přivítal také majitel logistické firmy Jipocar Petr Prokop. A pokud jde o jeho názor na maximální povolenou rychlost na přivaděči? „Stodesítka je určitě správně. Tam by mohl být limit 130 kilometrů v hodině,“ pravil.

Podobný názor ohledně sjezdu mají i zástupci osadního výboru v Pávově. „Osobně nic proti stodesítce nemám. A sjezd, ten bychom si určitě přáli obnovit. V ranní špičce jedou obyvatelé Pávova patnáct minut přes průmyslovou zónu, než se dostanou na přivaděč,“ upozornil předseda osadního výboru Milan Mlejnek.

Naráží na ranní zácpy na malém kruhovém objezdu, kde se kříží cesty ve směrech k podniku Bosch, dřevozpracující firmě Kronospan a na Polnou. „Podívejte se na sjezd u jihlavské nemocnice z přivaděče. Tam je odbočovací pruh ještě kratší, než by byl tady, a funguje to,“ doplnil Radek Šerý, člen osadního výboru v Pávově.