Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zámek v Jaroměřicích nad Rokytnou bude od května „vonět“ po benzinu

  10:05aktualizováno  10:05
Zámek s vůní benzinu. Právě tak se bude jmenovat letošní tematická výstava v Jaroměřicích. Návštěvníci se dozví, jaké to bylo, když si šlechtic pořídil automobil a rozhodl se dojet z bodu A do bodu B v časech, kdy neexistovaly dopravní značky, silnice a benzinky.

Turisté budou mít na jaře další důvod, proč navštívit Jaroměřice. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

„Bylo to složité,“ říká kastelánka jaroměřického zámku Jana Petrová. S kolegy teď objíždí soukromé sběratele i muzea a shání exponáty, které od května do října tohoto roku budou k vidění na prohlídkové trase B. Z jedné místnosti bude zámecká autodílna. V druhé budou nainstalované velkoformátové dobové fotografie českých šlechticů v automobilech.

Návštěvníci rovněž uvidí velká šlapací auta dětí šlechticů – dnes unikátní kousky, které se obtížně shánějí k zápůjčce. Budou tam rovněž účastenské plakety pro automobilisty za dosažení cíle, autíčka jako hračky a samozřejmě dobové oblečení. Ve vestibulu bude stát veterán, nejspíš značky Tatra.

„Však si to představte. Píše se první dekáda 20. století. Chcete-li někam jet, musíte mít masku přes obličej, speciální brýle a oblečení. K dispozici máte velmi nepohodlný a výstřední dopravní prostředek, co se může kdykoli porouchat někde uprostřed krajiny, kde není živáčka. Nepřivoláte hned pomoc,“ popisuje dobu před víc než sto lety kastelánka a ihned doplňuje:

„Benzin si vezete v náhradní plechovce, a když vám dojde a chcete si koupit další, musíte shánět nějaký koloniál. Benzinky ještě neexistují.“

První jednoduché stojany na benzin, které dnes působí úsměvně, se totiž objevují až ve 20. letech.

„Když už tehdy automobilista dosáhl nějakého cíle, byl to úctyhodný sportovní výkon. Ne jako dnes, kdy si řeknete, že zajedete do Jaroměřic, a prostě si pohodlně jedete. Tehdy i krátká cesta byla něco,“ podotýká Jana Petrová.

Absolutní základ jaroměřické výstavě poskytne stejně laděná prezentace autora Jiřího Křížka, která byla nedávno k vidění na zámku Sychrov na severu Čech.

Řidičák bavorské princezny

Jiří Křížek důkladně zmapoval nadšení aristokratů pro nový druh techniky a sportu i jejich sdružování v prestižních spolcích. „Já to doplním o náš blízký region, o zámecké pány z Jaroměřic a Sádku, protože byli příbuzní a udržovali úzký kontakt. Chorinští z Ledské, kteří na Sádku přebývali, měli první automobil v širokém okolí,“ říká Petrová.

Ráda by hlouběji zapátrala, jakýže automobil vlastnili poslední majitelé jaroměřického zámku, hrabata Vrbnové.

„Máme spousty účtenek od benzinu a z autosprávkáren, leč zatím nevíme, jakou Vrbnové konkrétně měli značku auta. Hraběnka Elvíra, původem bavorská princezna, se s manželem samozřejmě automobilismu věnovala. Jenže je na dosud známých dochovaných fotografiích hlavně se svými zvířaty,“ krčí rameny kastelánka.

Ještě navštíví archivy, tento detail by ráda na výstavě měla. Určitě tam bude upomínka na dokumenty, které s rozvojem automobilismu souvisely – například řidičské průkazy šlechty i zmíněné účtenky. Taky Elvířin řidičák lidé na nové výstavě uvidí.

Národní památkový ústav uvádí, že v první dekádě minulého století se automobil vyskytoval ve většině šlechtických rodin. Po první světové válce se vývoj auta rychle zdokonaloval, přesto bylo veřejností stále považováno za „hračku pro zbohatlíky“.

Automobil přinesl změny do života šlechty třeba tím, že vytvořil profesi panského šoféra. S rozvojem automobilismu souvisely i proměny v odívání, stejně jako změny ve vnímání lidské svobody, času nebo rychlosti.



Nejčtenější

Úředníci nejspíš neoprávněně rozdávali pokuty. Používali nezákonný důkaz

Jedna z křižovatek, kde případný průjezd na červenou hlídá kamerový systém, je...

Kamery na křižovatkách fungují v Jihlavě jako bič na řidiče, kteří ignorují na semaforech červenou, už dvanáct let....

Kdybych neuměl anglicky, byl bych za blba, říká hokejový talent Kaut

Martin Kaut se podepisuje během autogramiády k osmdesátinám žďárského hokeje.

Neustále se s ním chtěl někdo fotit, podepsal mraky kartiček a fotek. Všechno však zvládal v pohodě a s úsměvem. Talent...



Policie hledá svědky tragické nehody, při níž zemřel dělník na D1

Havarované auto srazilo dělníka na D1

Pelhřimovští kriminalisté hledají řidiče, kteří minulý týden viděli tragickou nehodu na dálnici D1 na Vysočině. Zemřel...

VIDEO: Na dálnici D1 vyletěl řidič s autem za svodidla, nehodu nepřežil

Na dálnici D1 havarovalo auto. Řidič zemřel

Nehodu na D1 na Vysočině dopoledne nepřežil řidič osobního auta. S vozem vyletěl z dálnice a skončil v porostu za...

Tahanice o Schumachera. Jihlavského beka chtějí pražské kluby i Rijeka

Till Schumacher z Jihlavy v duelu s Novým Městem

Fotbalová Vysočina stále ještě může přijít o svého levého obránce Tilla Schumachera z Německa, jenž prošel...

Další z rubriky

Atomy potřebuje vidět jen vědec, ne člověk ve fabrice, tvrdí Romanovský

„Pokud bychom za jádro atomu považovali třeba tuto desku, označující střed...

Jihlavský rodák Vladimír Romanovský instaluje a opravuje mikroskopy za miliony korun. Už jedenáct let pracuje pro...

Starosta dobrovolných hasičů Karel Richter zemřel, v čele sborů stál 18 let

Starosta Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska Karel Richter.

Dlouholetý starosta dobrovolných hasičů Karel Richter v sobotu náhle zemřel, bylo mu 67 let. Sdružení hasičů Čech,...

Díky Hauptovi mají v Jihlavě havířský průvod. A vědí, že tu stála tabačka

Johann Haupt ve dveřích domu v Hluboké ulici, kde měl ateliér.

Před 90 lety zemřel jeden z velkých jihlavských patriotů. Johann Haupt patřil mezi zakladatele oblíbeného havířského...

Grafton Recruitment Praha
MISTR NÁSTROJÁRNY, 40 000 Kč/měs.

Grafton Recruitment Praha
Kraj Vysočina
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz