V dlažbě mostu se znovu objevila i tramvajová kolej, jako připomínka tramvajové...

V dlažbě mostu se znovu objevila i tramvajová kolej, jako připomínka tramvajové dopravy ve městě. | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Oprava Jánského mostu finišuje, vrátí se na něj i tramvajová kolej

  • 0
Jihlavský Jánský most dostane zpátky historickou kolejnici. Ta má připomínat doby, kdy tudy projížděla tramvaj. V těchto dnech pomalu finišují práce na rekonstrukci secesní památky za více než sedm milionů korun.

Žlábková tramvajová kolej, jak se typ použitý na Jánově mostě nazývá, je jednou z vyřazených "součástek" dopravy z počátku 20. století. Pochází z Dopravního podniku města Brna. Jednu její část přitom uchovává jihlavské muzeum.

"Je velmi pravděpodobné, že po ní jezdily tramvaje v Brně. Jen s malou úpravou. Tam se totiž používají širší koleje než byly v Jihlavě, takže zde bývá jiná rozteč," vysvětlil Vilém Huryta, výrobní ředitel společnosti Firesta, jež má projekt na starosti.

"Podobu kolejnice odsouhlasili památkáři tak, aby korespondovala s obdobím, které má připomínat. "Nejspíše však nepochází přímo z místa, kam ji budeme pokládat, ale to by rozhodně nemělo vadit," upřesnil Huryta.

Díky rekonstrukci bude možné převést nemotorovou dopravu přes most. To znamená propojit síť cyklostezek z obou břehů řeky Jihlavy, umožnit průchod pěším a zprůchodnit tuto část pro kola a in-line brusle.

"Chceme samozřejmě také zachovat významnou kulturní a technickou památku," přiblížil hlavní myšlenku mluvčí magistrátu Radek Tulis.

S historickým mostem je práce

"Most bude zrekonstruován se zachováním původního vzhledu se všemi detaily i s původními nosnými konstrukčními prvky. V délce úpravy budou osazeny kolejnice elektrické dráhy podle tehdejší dokumentace," upřesnil Tulis.

"Omladit" takový historický most prý není jednoduché. "Konstrukce římsy je velmi komplikovaná, je dělaná z jednoho betonového prvku. Z boku uvidíte, jak je tenká a tvarově složitá. Nově budovaných mostů tohoto typu u nás najdete velmi málo. Výsledkem naší práce má být replika secesního mostu se zachováním původní nosné konstrukce tak, aby se zachoval duch památky," potvrdil Tulisova slova šéf Firesty.

Kolaudace objektu je naplánována na 9. srpna. "Děláme dokončovací práce, montuje se zábradlí, dělají se štukatérské ozdobné prvky, dlažba na mostě a žlábková kolej," popsal současný stav prací Huryta.

Historická kolej má lidem připomínat dobu, kdy tudy v minulosti projížděla tramvaj s pasažéry. "Její trasa tehdy vedla z náměstí na nádraží a obráceně. První vůz zde s velkou slávou projel v srpnu roku 1909," popsal šéf jihlavského Dopravního podniku Josef Vilím.

Most z roku 1908 spojuje oba břehy řeky Jihlavy. Je zapsán na seznamu technických památek, a to zejména kvůli unikátnímu řešení jeho konstrukce, kterou vymyslel český architekt Josef Milan. Podle tohoto patentu se později stavěly mosty po celém světě.

"Jedná se o jeden z prvních železobetonových mostů u nás. Most byl postaven na silnici z Jihlavy do Polné, tedy na jedné z nejvýznamnějších zemských komunikací," dodal Tulis.