Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprava Jánského mostu finišuje, vrátí se na něj i tramvajová kolej

  6:35aktualizováno  6:35
Jihlavský Jánský most dostane zpátky historickou kolejnici. Ta má připomínat doby, kdy tudy projížděla tramvaj. V těchto dnech pomalu finišují práce na rekonstrukci secesní památky za více než sedm milionů korun.

V dlažbě mostu se znovu objevila i tramvajová kolej, jako připomínka tramvajové dopravy ve městě. | foto: Jaroslav Šnajdr, MF DNES

Žlábková tramvajová kolej, jak se typ použitý na Jánově mostě nazývá, je jednou z vyřazených "součástek" dopravy z počátku 20. století. Pochází z Dopravního podniku města Brna. Jednu její část přitom uchovává jihlavské muzeum.

"Je velmi pravděpodobné, že po ní jezdily tramvaje v Brně. Jen s malou úpravou. Tam se totiž používají širší koleje než byly v Jihlavě, takže zde bývá jiná rozteč," vysvětlil Vilém Huryta, výrobní ředitel společnosti Firesta, jež má projekt na starosti.

Fotogalerie

"Podobu kolejnice odsouhlasili památkáři tak, aby korespondovala s obdobím, které má připomínat. "Nejspíše však nepochází přímo z místa, kam ji budeme pokládat, ale to by rozhodně nemělo vadit," upřesnil Huryta.

Díky rekonstrukci bude možné převést nemotorovou dopravu přes most. To znamená propojit síť cyklostezek z obou břehů řeky Jihlavy, umožnit průchod pěším a zprůchodnit tuto část pro kola a in-line brusle.

"Chceme samozřejmě také zachovat významnou kulturní a technickou památku," přiblížil hlavní myšlenku mluvčí magistrátu Radek Tulis.

S historickým mostem je práce

"Most bude zrekonstruován se zachováním původního vzhledu se všemi detaily i s původními nosnými konstrukčními prvky. V délce úpravy budou osazeny kolejnice elektrické dráhy podle tehdejší dokumentace," upřesnil Tulis.

"Omladit" takový historický most prý není jednoduché. "Konstrukce římsy je velmi komplikovaná, je dělaná z jednoho betonového prvku. Z boku uvidíte, jak je tenká a tvarově složitá. Nově budovaných mostů tohoto typu u nás najdete velmi málo. Výsledkem naší práce má být replika secesního mostu se zachováním původní nosné konstrukce tak, aby se zachoval duch památky," potvrdil Tulisova slova šéf Firesty.

Kolaudace objektu je naplánována na 9. srpna. "Děláme dokončovací práce, montuje se zábradlí, dělají se štukatérské ozdobné prvky, dlažba na mostě a žlábková kolej," popsal současný stav prací Huryta.

Historická kolej má lidem připomínat dobu, kdy tudy v minulosti projížděla tramvaj s pasažéry. "Její trasa tehdy vedla z náměstí na nádraží a obráceně. První vůz zde s velkou slávou projel v srpnu roku 1909," popsal šéf jihlavského Dopravního podniku Josef Vilím.

Most z roku 1908 spojuje oba břehy řeky Jihlavy. Je zapsán na seznamu technických památek, a to zejména kvůli unikátnímu řešení jeho konstrukce, kterou vymyslel český architekt Josef Milan. Podle tohoto patentu se později stavěly mosty po celém světě.

"Jedná se o jeden z prvních železobetonových mostů u nás. Most byl postaven na silnici z Jihlavy do Polné, tedy na jedné z nejvýznamnějších zemských komunikací," dodal Tulis.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pavel Chlubna miluje Jaroměřicko. Sbírá místní pověsti, zabývá se i osudy...
Po válce ves překvapil dopis, zda chce svůj zvon zpět, zjistil badatel

Badatel a fotograf Pavel Chlubna z Jaroměřic nad Rokytnou má netradičního koníčka. Zajímá se o kostelní zvony. Příběhy deseti kostelů a více než dvou desítek...  celý článek

Už rok a půl pletou ženy z Nového Veselí s cílem podpořit stavbu obchvatu....
V Novém Veselí roste naděje na obchvat, stavět by se mohlo už za rok

Nové Veselí na Žďársku je blíž k obchvatu za více než 200 milionů korun. Kraj vybral, kdo zpracuje projekt. Lidé v městysi o novou silnici, která by z centra...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Stržanov u Žďáru dostal víc peněz, sousedé se kvůli nim rozhádali

Spory ve Stržanově, místní části Žďáru nad Sázavou, se musí zabývat žďárská radnice. Po vzniku petice volající po odstoupení osadního výboru, kterou podepsalo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.