Bude potřeba někde snížit rychlost nebo jinak upravit křižovatku? Na to by měli odpovědět experti. Ti začnou objíždět nebezpečná křížení silnic, pokud kraj společně s Dolním Rakouskem získá dotaci.
Kde v kraji bude inspekce křižovatekII/151 Domamil – křižovatka s III/4102 a III/15114 II/152 Třebelovice – s III/15114 II/351 Slavičky – křiž. s II/401 II/351 Třebíč – křiž. s III/35116 II/353 Jamné – křiž. s II/351 II/360 Velké Meziříčí – křiž. s MK II/401 Lipník – křiž. s III/36063 a III/36066 II/405 Brtnice – křížení s místní komunikací II/406 Kostelec – křiž. s II/639 II/406 Třešť – křiž. s II/402 II/406 Třeštice – křiž. s III/11262 II/408 Jemnice – křiž. s II/410 II/410 Stařeč – křiž. s III/4102 II/410 Želetava – křiž. s I/38 II/602 Jihlava – křižovatka s místní komunikací (MK) Henčov II/602 V. Studnice – křiž. s II/351 Zdroj: Kraj Vysočina |
Vysočina vycházela při vytipovávání rizikových míst zejména ze statistik nehodovosti jednotlivých úseků. A také z faktu, že bylo třeba se kvůli dodržení podmínek pro udělení evropské dotace soustředit pouze na oblast česko-rakouského příhraničí. Proto projekt zahrnuje kromě míst z Třebíčska, Jihlavska a Žďárska i pětici obcí v rakouském okrese Waldviertel.
"Pokud projekt bude podpořen dotací, dojde na bezpečnostní inspekce, které by měly říct, jestli lze místo z hlediska bezpečnosti technicky řešit a problém odstranit. Pokud by inspekce řekla, že ano, tak bude zpracována už konkrétní projektová dokumentace," vysvětlil smysl projektu Radek Handa z krajského odboru dopravy.
Vznikne mapa rizikových míst
Ten vzal v úvahu při vytipování míst nejen statistiku nehodovosti na jednotlivých úsecích, vztah k příhraničí, ale například i podněty krajské správy a údržby silnic a od obcí. Ty jsou spolu s řidiči jednou ze čtyř cílových skupin, kterým je projekt určen.
"Další cílovou skupinou jsou instituce, jež budou případné úpravy doporučené inspekcí provádět – kraj a krajská správa a údržba silnic. Poslední cílovou skupinou jsou pak partnerské regiony," doplnil Handa.
Kromě inspekčních studií vznikne rovněž mapa problematických úseků na komunikacích kraje. Ta bude k dispozici veřejnosti na webových stránkách Kraje Vysočiny i Dolního Rakouska.
Kraj předloží projekt ke schválení koncem září. Nejpozději do konce roku se dozví, zda byl v získání půlmilionové dotace úspěšný.
U Henčova sníží rychlost
Jednou z vytipovaných nebezpečných lokalit je křižovatka frekventované silnice II/602 z Velkého Beranova do Jihlavy a odbočky na Henčov. Podle šéfa jihlavského odboru dopravy Jána Tinky je její zařazení mezi rizikové oprávněné.
"Zrovna nedávno tam byla nehoda. V úseku na hlavním tahu je běžná devadesátka, neplatí tam omezení. Z výjezdu od Henčova je ale stopka a právě tam nastávají konfliktní situace. Auta tam jezdí od Nových Domků velmi svižně, a když vyjede z vedlejší silnice řidič, nemusí stihnout zareagovat. Proto tam budeme do dvou měsíců instalovat značku omezující nejvyšší rychlost na 70 kilometrů v hodině," řekl Tinka.
Další problematická křižovatka na seznamu kraje je ve Slavičkách na Třebíčsku. "Je fakt, že je nebezpečná a asi před pěti lety tu byl smrtelný úraz," uvedl starosta Jiří Válal. "Lidi, co jezdili na Třebíč, museli přecházet přes silnici na zastávku a to bylo nebezpečné hlavně pro děti," doplnil.
Loni se podařilo zřídit zastávku přímo v obci. Sedmdesátka na místě ale zůstane.
"Když se jede ze Slaviček do kopce, tak není vidět. Je třeba odbočovací pruh vlevo, ale to se týká více křižovatek v okolí - například u Číměře nebo Dolních Vilémovic," vysvětlil starosta Válal.