Jihlavská společnost Motorpal může v příštím roce propustit až 340 zaměstnanců....

Jihlavská společnost Motorpal může v příštím roce propustit až 340 zaměstnanců. Důvodem jsou protiruské sankce. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Motorpal se dostal z finanční krize, insolvence firmy skončila

  • 0
Jihlavský strojírenský podnik Motorpal už není v insolvenci. Firma, která dává práci bezmála třinácti stovkám lidí, se vrátila do standardního režimu. Do problémů se dostala loni v lednu kvůli stamilionovým dluhům.

O ukončení insolvenčního řízení rozhodl tento týden v úterý Krajský soud v Brně. Tím pro Motorpal skončilo více než rok trvající období, v němž výrobce zařízení pro vznětové motory absolvoval ozdravný proces. Také musel zásadní kroky konzultovat s věřitelským výborem, do kterého patřily například velké bankovní domy.

„Pro nás to znamená nesmírně důležitý moment. Předně definitivní konec nervozity a pozitivní signál pro zákazníky, dodavatele i zaměstnance. Motorpal už je zase zdravou firmou,“ oznámil generální ředitel firmy Radim Valas.

Ten již má ve své kariéře za sebou i „záchranářské práce“ v jiných podnicích. V minulosti podobnou situaci řešil v kordárně Kord Group. Ve složitém období působil rovněž v kopřivnické Tatře - na postu finančního ředitele.

Do insolvence loni v lednu Motorpal spadl kvůli svému zadlužení. Celkem se v rámci ozdravného procesu v Motorpalu vyřešily pohledávky za více než 900 milionů korun.

„Většinu z toho představovaly bankovní úvěry za 482 milionů korun,“ doplnil mluvčí Motorpalu Karel Samec. S ozdravením pomohl zejména nový majitel Motorpalu, společnost Moto Capital. Ta už také převzala plnou kontrolu nad jihlavskou firmou.

„V nové tříčlenné dozorčí radě má své zástupce. Mimo Grzegorze Hóty jsou jimi ještě Jiří Zaorálek a Tomáš Sklenář,“ doplnil Samec.

Loňský rok byl ještě ztrátový

S některými věřiteli se Motorpal vypořádal. Insolvenční správce Lee Louda jim vyplatil v součtu přes osm procent z hodnoty jejich pohledávky.

„Stále se ale ještě vedou incidenční spory o platnost některých pohledávek. Například s finančním úřadem. Teprve po jejich uzavření může dojít k dalšímu uspokojení věřitelů,“ dodal mluvčí Motorpalu Samec. Procento uspokojení věřitelů by mohlo vzrůst až na téměř 15 procent. „Peníze na tento účel má Motorpal uložené na svém účtu jako rezervu,“ potvrdil.

Kvůli komplikacím v insolvenčním řízení i časové prodlevě v jeho řešení skončí loňský rok pro Motorpal ještě provozní ztrátou.

„Letos už by ale měla být společnost v provozním zisku EBITDA minimálně v řádu několika desítek milionů korun. Tržby za prodej vlastních výrobků plánuje na úrovni 1,2 miliardy korun,“ prozradil Samec. Loni se tržby Motorpalu zvedly o osm procent na 927 milionů korun.

Za uplynulý rok také ve firmě nastala výrazná obměna manažerského týmu. Nové je představenstvo, přišli i další odborníci na řízení výroby, nákupu a jiných oblastí. V listopadu se kupříkladu výrobním ředitelem Motorpalu stal Milan Uhrin, který dříve zastával stejnou pozici v Jihlavanu. V minulosti byl i šéfem slovenské pobočky koncernu General Electric.

„Zrušili jsme také jednu řídicí úroveň manažerů a výrazně zeštíhlili i v oblasti technicko-hospodářských a režijních pracovníků, celkem šlo přibližně o sedmdesát lidí. Naopak se ale oproti začátku loňského roku zvýšil stav dělníků,“ upřesnil Karel Samec.