Jihlavská společnost Motorpal.

Jihlavská společnost Motorpal. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Motorpal ustoupil hrozbě stávky, nebude propouštět ani snižovat mzdy

  • 1
Ve strojírenské společnosti Motorpal, kde odbory hrozily od 23. ledna stávkou, se uklidnila situace. Odboráři totiž podepsali s vedením podniku novou kolektivní smlouvu. Tu označují za rozumný kompromis. Firma podle něho nebude propouštět a ustoupí od plánovaného snížení mezd až o 30 procent.

„Stávková pohotovost končí, jsme spokojení, dokázali jsme se s vedením firmy domluvit na rozumném a pro obě strany přijatelném kompromisu,“ uvedl odborový předák z batelovského závodu Jan Herza.

Kolektivní smlouva platí od prvního dubna do 30. června příštího roku. Zaměstnanci zatím mají jistotu, že nedojde k hromadnému propouštění a jejich mzdy neklesnou o 30 procent, jak se o tom uvažovalo počátkem roku. Zároveň se vedení zavázalo, že se v dohledné době nebudou zavírat pobočné závody. Výměnou za to odbory přislíbily, že v tomto období netrvají na růstu platů.

„Vyjasnili jsme si mzdová pravidla a stanovili mzdovou úroveň pro další období,“ uvedl generální ředitel Motorpalu Milan Medonos.

„Zaměstnavatel upřesnil znění mzdového předpisu a zavázal se zachovat reálnou výši mezd s ohledem na inflaci,“ upřesnil předseda největší z firemních odborových organizací Ladislav Dinnebier.

Hospodaření Motorpalu poznamenala krize v Rusku

Odbory zároveň na základě jednání vzaly na vědomí fakt, že vedení firmy provádí kroky, které ověří rentabilitu výroby v pobočných závodech. „Budeme je pečlivě vyhodnocovat. Chceme, aby byla zachovaná zaměstnanost,“ dodává Dinnebier.

Situaci v Motorpalu významným způsobem poznamenala krize v Rusku. „Proto jsme museli přijmout některá opatření, která firmě zaručí dlouhodobou prosperitu,“ říká Milan Medonos. Kromě hledání nových odbytišť chce vedení podniku hledat úspory uvnitř společnosti.

Motorpal je významným zaměstnavatelem v rámci celého Kraje Vysočina. Pracuje tam v mateřském závodě v Jihlavě a v pobočkách v Jemnici, Batelově a Velkém Meziříčí zhruba 1 600 zaměstnanců.

Společnost je předním světovým výrobcem vstřikovacích systémů do dieselových motorů.

Nyní významně pokročila ve vývoji vlastního systému vstřikování paliva Motorpal Common Rail. „Očekávaným spuštěním jeho sériové výroby se zařadíme mezi hrstku firem, které na světě něco podobného nabízejí,“ dodal generální ředitel Medonos.