„Je panu ministrovi známo, že Severozápadní dráha určila Jihlavě nádraží půl míle od města, na cizím katastru? Myslí pan ministr, že taková vzdálenost poslouží zájmům obchodu a průmyslu?“
Třeba tyto otázky podle webové stránky Stará Jihlava vznesli ve druhé polovině 19. století v dopise do Vídně tehdejší měšťané. Od stavebního rady dostali ráznou odpověď: „Když nechce město brát zřetel k technickým podmínkám trati a neustále znesnadňuje práci, tak vytyčíme stavební linii z Luk přímo na Polnou a městu se docela vyhneme!“
Tři miliony do nádraží, které za pár let zanikneV největším městě Vysočiny nastanou změny i v autobusové dopravě. „Autobusák“ se přesune na terminál do sousedství městského vlakového nádraží. |
V 19. století dopis nic nevyřešil, a tak má od té doby Jihlava hlavní železniční stanici daleko od centra.
To se ale bude v příštích letech měnit. Význam současného hlavního nádraží má v Jihlavě už jen klesat. Nasvědčují tomu jak přípravy nového dopravního uzlu na stávajícím méně využívaném městském nádraží, tak i plány na vznik integrovaného dopravního systému (IDS) na Vysočině.
Na papíře je šestnáct míst, kde budou na Vysočině fungovat hlavní informační a prodejní centra IDS určená třeba k výdeji čipových karet, úhradám jízdenek společných na autobusy, vlaky i městskou hromadnou dopravu nebo k reklamacím. A mezi tato místa se jihlavské hlavní nádraží neřadí. Firma KPM Consult, která připravuje podklady, navrhla v krajském městě vybudovat „kiosky“ na železniční stanici Jihlava-město a dosavadním autobusovém nádraží.
V seznamu míst není ani dosavadní předprodej dopravního podniku na jihlavské radnici. „Kiosky na přestupních místech by mohly být společné pro všechny tři druhy dopravy, tedy i MHD,“ předpokládá náměstek hejtmana Libor Joukl.
Ředitel Dopravního podniku města Jihlavy (DPMJ) Josef Vilím očekává, že o integrované dopravě a třeba i místech pro „kiosky“ se ještě povedou diskuse. Navíc je podle něj podstatnější to, aby integrovaný dopravní systém uměl i jiné způsoby prodeje jízdenek či kuponů.
„Jedná se například o e-shop pro nákup jízdenek a kuponů nebo o možnost pořízení jízdenek přes esemesku. Systém by měl také zvládat úhrady bezdotykovou platební kartou,“ doplnil Vilím.
Pryč s papírovými jízdenkami
Odkázal na současná čísla v jihlavské MHD. Přes 92 procent cestujících využívá elektronické jízdné.
„Pokud bude e-shop nebo esemesky, pak bude i v integrované dopravě na Vysočině malá část cestujících, kteří budou předprodejní místo potřebovat,“ dodal Vilím.
„To, že vlezu do vozidla a koupím si tam papírovou jízdenku, je primitivní systém. Ten nechceme,“ odmítá šéf dopravního podniku.
Na další diskuse o integrované dopravě dojde podle Joukla po letních prázdninách. Systém provázaných spojů i jízdenek chce Vysočina spustit od ledna 2019.
Jihlava chystá už teď dva navazující projekty. „V příštím roce bychom měli postavit zastávky pro linkové autobusy v Hradební ulici - u Jihlavské brány. Také vznikne menší dopravní terminál ve Starých Horách. Po natažení trolejových drátů a dokončení otočky tam bude možný přestup mezi modrými autobusy, vlaky a MHD,“ doplnil náměstek primátora Jaroslav Vymazal.