Jihlavané se v názorech různí – podle některých výrazná budova s charakteristickou oblou střechou hyzdí okolí, podle druhých je osobitou místní dominantou | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Projektanti hledají řešení, aby historické silo v centru Jihlavy zůstalo

  • 0
Bývalému obilnímu skladišti v Jihlavě se objevila naděje na záchranu. Magistrát hledá možnost, jak zde vybudovat novou plánovanou část vnitřního silničního okruhu městem, ale silo přitom ušetřit od demolice. Má totiž svoji historickou hodnotu.

Budova není stavbou bez významu, objevila se v publikaci Industriální topografie Kraje Vysočina. Knihu vydalo České vysoké učení technické, které v ní upozorňuje na opomíjené průmyslové a zemědělské stavby a nabádá k jejich novému využití.

Dosud jihlavští městští architekti počítali s tím, že ji výhledově město od majitele vykoupí, nechá ji zbourat a přes místo povede silnici od okružní křižovatky k městskému nádraží.

Nyní ale projektanti začali rozpracovávat i další variantu trasy silnice, při které by zůstalo zachováno. „Nová verze navrhuje postavit silnici tak, aby budova mohla zůstat. I při odečtu nákladů na demolici sila by se tím ale zvýšily náklady na stavbu silnice na dvojnásobek, přičemž u první verze jsme mluvili o dvaceti milionech korun,“ řekl mluvčí magistrátu Radek Tulis.

Nová alternativa stavby silnice by předpokládala větší terénní úpravy, stavbu opěrných zdí a také vybudování další odbočky z této silnice na Havlíčkovu ulici, protože nájezd na kruh křižovatky by byl příliš ostrý.

Silo je majetkem jihlavské akciové společnosti ZZN, která je součástí skupiny Interlacto Group. Silo je nyní zakonzervované, v jeho části firma ZZN prodává dřevo na otop.

„Jsme si vědomi hodnoty budovy. Vidíme pro ni jinou budoucnost než její demolici. Je to historická budova s nádechem první republiky a krásnými dřevěnými krovy. Je odlišná od zástavby v širokém okolí, je na dobrém místě, kolem je velký pozemek. Byla by skvělá jako prodejna hospodářských potřeb nebo produktů drobných živnostníků,“ míní ekonomický náměstek ZZN Petr Lapeš.

Kapacita bývala 150 vagonů obilí

ZZN nyní budovu nenabízí k prodeji, ale podle Lapeše by se zřejmě - po předchozím rozhodnutí představenstva - prodeji nebránila, pokud by se objevil zájemce se zajímavým záměrem. „Rozhodně bychom silo nechtěli prodat někomu, kdo by chtěl tu budovu zbourat,“ ujistil Lapeš.

Jihlavané se v názorech různí – podle některých výrazná budova s charakteristickou oblou střechou hyzdí okolí, podle druhých je osobitou místní dominantou. „Dneska už by tak krásné silo nikdo neuměl postavit, mělo by tady zůstat,“ řekla místní Blanka Kohoutová.

ZZN dříve vlastnilo například i někdejší sušárnu obilí v Lukách nad Jihlavou. „Prodali jsme ji obci. Ta ji rekonstruovala na tělocvičnu a ta budova je krásná,“ podotkl Lapeš.

Silo vybudoval v roce 1927 brněnský stavitel Johann Theimer pro německé skladištní a hospodářské družstvo pro Štoky a Jihlavu. Mělo kapacitu 150 vagonů obilí. Jeho zajímavostí je lamelový krov Zollbau, který vymyslel architekt Friedrich Zollinger. „Skladiště se dochovalo zcela autenticky,“ podotkl Lukáš Beran ve zmíněné publikaci.