Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Z dvou let je rázem pět až sedm. Nová silnice v Brodě má velké odpůrce

  • 4
Krajem avizované brzké vybudování spojnice výpadovek na Světlou nad Sázavou a Kolín se v Havlíčkově Brodě jen tak neuskuteční. Místním vadí, že by silnice vedla kolem nové zástavby a přes cennou přírodní lokalitu.

Nová silnice se nezačne stavět tak rychle, jak Kraj Vysočina avizoval. A dokonce je možné, že její plánování bude odloženo na neurčito. Vyplynulo to z pondělní veřejné besedy v místní části Perknov. Právě jeho obyvatel by se stavba dotkla nejvíc.

„Je potřeba zadat vyhledávací studii, změnit územní plán, posoudit vliv stavby na životní prostředí, odkoupit všechny potřebné pozemky a získat nutná povolení. Když budu hodně optimistický a vše půjde bez sebemenšího zádrhelu, pohybujeme se v horizontu minimálně pěti až sedmi let,“ prohlásil na besedě krajský radní pro oblast dopravy Jan Hyliš, i když ještě nedávno mluvil o začátku stavby do dvou či tří let.

Zcela zaplněný sál perknovské „hasičárny“, kam si cestu našla více než stovka lidí, tím Hyliš poprvé a naposledy alespoň částečně potěšil. Perknov totiž s výstavbou silnice zásadně nesouhlasí. Nikdo z příchozích zbudování obchvatu veřejně nepodpořil.

Nová silnice by podle představ kraje měla vést od Ledečské ulice údolím Rozkošského potoka. Velkým obloukem by ve stoupání obkroužila Lázničkovu stráň a po průchodu nad psychiatrickou léčebnou by se měla napojit na Masarykovu ulici na světelné křižovatce se severovýchodním obchvatem. Podle Hyliše je hlavním účelem jejího budování odvedení části dopravy z Masarykovy ulice.

Část dopravy zamíří do obytné části

Obyvatelům Perknova se však tento záměr od počátku nelíbí. Na besedě s krajským radním a představiteli města to dali hlasitě najevo.

„To myslíte vážně, že odvedete z Masarykovy ulice část dopravy do obytné části města a do rekreační zóny?“ podivoval se Ladislav Novák. „Jestli takto chcete řešit obchvat, je to špatně. Ten se obvykle řeší za cedulí označující hranice města,“ zlobil se i Jiří Prokeš. „Uděláte víc škody než užitku,“ volali další lidé.

Aby byla příprava stavby co nejjednodušší, domluvili se zástupci města a kraje, že by mohla silnice vést v koridoru pro severozápadní obchvat plánovaný už v minulosti. Jde zhruba o 300 metrů široké území, které bylo už před více než dvaceti lety pro tyto účely rezervováno v územním plánu. Z rezervy ho měli zastupitelé „povýšit“ na červnovém zasedání. Jenže na poslední chvíli byl bod z jednání stažen.

„Původní trasa byla kapacitně plánovaná úplně jinak, na jiný typ komunikace. Měla být obchvatovou komunikací první třídy a měla pokračovat dál k Humpolecké ulici. Tyto plány nelze použít,“ namítal další z příchozích Marek Hladík.

„Proč si pozemky kupovali?“

Lidem z Perknova vadí, že tento koridor těsně sousedí s novou výstavbou na Spálené stráni a vede přes Lázničkovu stráň. Právě na zničení cenné přírodní lokality s pietním místem poukazují odpůrci stavby nejvíce.

Podle brodského místostarosty Libora Honzárka však bylo vedení silnice už v minulosti projednáváno a nebylo bráno jako kontroverzní. To bylo ale v době, kdy na Spálené stráni ještě nestály domy. „Jejich majitelé z územního plánu o možnosti vést tudy silnici věděli. Proč si zde tedy pozemky kupovali?“ poznamenal místostarosta.

Jak se dále na besedě vyjádřil, jednou tudy silnice nejspíš opravdu povede. Pokud ne za deset let, může se tak stát za třicet nebo padesát let. „Měla by to být klasická vnitroměstská silnice. Prognózy říkají, že počet automobilů se bude i nadále zvyšovat a nová spojka bude potřeba,“ konstatoval.

Prozatím ovšem mohou obyvatelé Perknova zůstat v klidu. V horizontu nejbližších let se stavět nezačne. S představiteli kraje a města se však na toto téma neviděli naposledy. Kraj nechá zpracovat vyhledávací studie s variantami, kudy přesně by silnice mohla vést. O konkrétních návrzích s obyvateli Perknova podebatují znovu.

„Je možné, že najdeme několik různých variant, mezi nimi třeba i takovou, která bude pro obyvatele Perknova přijatelnější. A je možné, že nenajdeme ani jednu, nebo že čísla ukážou, že budovat silnici se vůbec nevyplatí,“ nastínil brodský starosta Jan Tecl.

Podle Hyliše dal kraj městu pouze nabídku, že spojnici Ledečské a Masarykovy ulice vybuduje a zainvestuje ze zdrojů Integrovaného regionálního operačního programu. „Nic víc. Pokud nebude zájem, přes odpor obyvatel nepůjdeme. V celém kraji je spousta jiných míst, kde peníze neodmítnou,“ vzkázal krajský radní.

Podle hodně předběžných odhadů by necelé dva kilometry dlouhá silnice přišla na minimálně 200 milionů korun.