Z dvou let je rázem pět až sedm. Nová silnice v Brodě má velké odpůrce

  11:30aktualizováno  11:30
Krajem avizované brzké vybudování spojnice výpadovek na Světlou nad Sázavou a Kolín se v Havlíčkově Brodě jen tak neuskuteční. Místním vadí, že by silnice vedla kolem nové zástavby a přes cennou přírodní lokalitu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Nová silnice se nezačne stavět tak rychle, jak Kraj Vysočina avizoval. A dokonce je možné, že její plánování bude odloženo na neurčito. Vyplynulo to z pondělní veřejné besedy v místní části Perknov. Právě jeho obyvatel by se stavba dotkla nejvíc.

„Je potřeba zadat vyhledávací studii, změnit územní plán, posoudit vliv stavby na životní prostředí, odkoupit všechny potřebné pozemky a získat nutná povolení. Když budu hodně optimistický a vše půjde bez sebemenšího zádrhelu, pohybujeme se v horizontu minimálně pěti až sedmi let,“ prohlásil na besedě krajský radní pro oblast dopravy Jan Hyliš, i když ještě nedávno mluvil o začátku stavby do dvou či tří let.

Zcela zaplněný sál perknovské „hasičárny“, kam si cestu našla více než stovka lidí, tím Hyliš poprvé a naposledy alespoň částečně potěšil. Perknov totiž s výstavbou silnice zásadně nesouhlasí. Nikdo z příchozích zbudování obchvatu veřejně nepodpořil.

Nová silnice by podle představ kraje měla vést od Ledečské ulice údolím Rozkošského potoka. Velkým obloukem by ve stoupání obkroužila Lázničkovu stráň a po průchodu nad psychiatrickou léčebnou by se měla napojit na Masarykovu ulici na světelné křižovatce se severovýchodním obchvatem. Podle Hyliše je hlavním účelem jejího budování odvedení části dopravy z Masarykovy ulice.

Část dopravy zamíří do obytné části

Obyvatelům Perknova se však tento záměr od počátku nelíbí. Na besedě s krajským radním a představiteli města to dali hlasitě najevo.

„To myslíte vážně, že odvedete z Masarykovy ulice část dopravy do obytné části města a do rekreační zóny?“ podivoval se Ladislav Novák. „Jestli takto chcete řešit obchvat, je to špatně. Ten se obvykle řeší za cedulí označující hranice města,“ zlobil se i Jiří Prokeš. „Uděláte víc škody než užitku,“ volali další lidé.

Aby byla příprava stavby co nejjednodušší, domluvili se zástupci města a kraje, že by mohla silnice vést v koridoru pro severozápadní obchvat plánovaný už v minulosti. Jde zhruba o 300 metrů široké území, které bylo už před více než dvaceti lety pro tyto účely rezervováno v územním plánu. Z rezervy ho měli zastupitelé „povýšit“ na červnovém zasedání. Jenže na poslední chvíli byl bod z jednání stažen.

„Původní trasa byla kapacitně plánovaná úplně jinak, na jiný typ komunikace. Měla být obchvatovou komunikací první třídy a měla pokračovat dál k Humpolecké ulici. Tyto plány nelze použít,“ namítal další z příchozích Marek Hladík.

„Proč si pozemky kupovali?“

Lidem z Perknova vadí, že tento koridor těsně sousedí s novou výstavbou na Spálené stráni a vede přes Lázničkovu stráň. Právě na zničení cenné přírodní lokality s pietním místem poukazují odpůrci stavby nejvíce.

Podle brodského místostarosty Libora Honzárka však bylo vedení silnice už v minulosti projednáváno a nebylo bráno jako kontroverzní. To bylo ale v době, kdy na Spálené stráni ještě nestály domy. „Jejich majitelé z územního plánu o možnosti vést tudy silnici věděli. Proč si zde tedy pozemky kupovali?“ poznamenal místostarosta.

Jak se dále na besedě vyjádřil, jednou tudy silnice nejspíš opravdu povede. Pokud ne za deset let, může se tak stát za třicet nebo padesát let. „Měla by to být klasická vnitroměstská silnice. Prognózy říkají, že počet automobilů se bude i nadále zvyšovat a nová spojka bude potřeba,“ konstatoval.

Prozatím ovšem mohou obyvatelé Perknova zůstat v klidu. V horizontu nejbližších let se stavět nezačne. S představiteli kraje a města se však na toto téma neviděli naposledy. Kraj nechá zpracovat vyhledávací studie s variantami, kudy přesně by silnice mohla vést. O konkrétních návrzích s obyvateli Perknova podebatují znovu.

„Je možné, že najdeme několik různých variant, mezi nimi třeba i takovou, která bude pro obyvatele Perknova přijatelnější. A je možné, že nenajdeme ani jednu, nebo že čísla ukážou, že budovat silnici se vůbec nevyplatí,“ nastínil brodský starosta Jan Tecl.

Podle Hyliše dal kraj městu pouze nabídku, že spojnici Ledečské a Masarykovy ulice vybuduje a zainvestuje ze zdrojů Integrovaného regionálního operačního programu. „Nic víc. Pokud nebude zájem, přes odpor obyvatel nepůjdeme. V celém kraji je spousta jiných míst, kde peníze neodmítnou,“ vzkázal krajský radní.

Podle hodně předběžných odhadů by necelé dva kilometry dlouhá silnice přišla na minimálně 200 milionů korun.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Další z rubriky

Chotěboř opraví náměstí a po více než půlstoletí vyzvedne propadlou kašnu

Od poloviny minulého století mají na chotěbořském náměstí propadlou kašnu....

Chotěboř se přiřadila k městům, která hodlají vynaložit miliony na nové centrum. V příštím roce chce modernizovat...

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Kraj Vysočina prodává zámek Těchobuz, sloužil jako ústav sociální péče

Původně barokní zámek v Těchobuzi, který od roku 2015 sloužil jako Ústav...

Zámek v Těchobuzi na Pelhřimovsku, v němž naposledy sídlil ústav sociální péče, je na prodej. Kraj Vysočina, kterému...

Najdete na iDNES.cz