Cestující nastupují na dopravním terminálu v Havlíčkově Brodě do spoje...

Cestující nastupují na dopravním terminálu v Havlíčkově Brodě do spoje jedoucího do Perknova. | foto: Martin Vokáč, iDNES.cz

MHD v Brodě čeká malá revoluce. Sníží se počet linek, změní se trasy

  • 3
Tři páteřní linky, pravidelné intervaly, nové trasy. Městskou hromadnou dopravu v Havlíčkově Brodě čeká v příštím roce malá revoluce. Balík nejpodstatnějších změn v historii brodské MHD schválili městští radní. Pokud vše dobře půjde, měly by začít platit od poloviny příštího roku.

„Přišlo množství žádostí na lepší pokrytí Ledečské ulice, chtěli jsme linky dostat i na nově vznikající sídliště Rozkoš, Šupichova a parcely, které se zasíťovávají pod Ledečskou ulicí směrem k řece,“ vysvětlil místostarosta Čeněk Jůzl, proč se přetrasováním linek začalo město zabývat.

U externí firmy si nechalo vypracovat analýzu současného stavu a návrhy změn. Nakonec radní jednu z celkem sedmi vypracovaných variant schválili. Její součástí je i přesun několika zastávek.

Plán je takový, že se současný počet celkem devíti linek zredukuje na šest. Tři budou hlavní, páteřní. Jejich základem se stanou současné linky číslo 1, 6 a 8. Jednička jezdí od dopravního terminálu do Perknova, stejně tak osmička, která cestou obkrouží sídliště Žižkov. Šestka vozí cestující na Výšinu a na Vršovice.

Tyto nově vzniklé linky by v exponovaných časech přibližně od půl šesté do osmi ráno a od jedné do půl šesté odpoledne jezdily pravidelně každou čtvrthodinu.

„Dnešní linky číslo 3, 4 a 5, které vedou do Termesiv, přes Humpoleckou do Šmolov a podél staré Jihlavské k Futabě a do Mírovky, by byly účelové a jezdily by podle zájmu cestujících,“ poznamenal Lubomír Hepner, vedoucí městské hromadné dopravy v technických službách, které MHD v Brodě zajišťují.

Linky číslo 2 a 7 by se měly bez náhrady zrušit. Obě zajíždějí na Žižkov k bývalým pekárnám, do nákupní zóny k obchodům Lidl a Albert. „Uvolnili bychom si tím potřebné kilometry,“ řekl.

Nejvíc se změní jednička. Cestující poveze Ledečskou ulicí

Nejpodstatnější přetrasování se dotkne linky číslo 1. Ta má vyjíždět od dopravního terminálu, nad náměstím má ale zatočit do Husovy ulice. Tou projede na Masarykovu, z níž pak spoj odbočí až do Ledečské ulice. Po pár set metrech zatočí vpravo do Nerudovy, kde bude nová zastávka, a zamíří k nemocnici.

„Plánujeme, že zastávku Nemocnice přesuneme z Havlíčkovy ulice blíže nemocnici do vrchní části Nerudovy ulice, kde je dnes záliv se čtyřmi parkovacími místy. Parkování by se naopak přestěhovalo do míst v Havlíčkově ulici po zrušené zastávce,“ představil další změnu Jůzl.

Po dnešní trase by autobus jel dál jen k psychiatrické léčebně. Pak zabočí doleva na nové sídliště Rozkoš, kde by měl mít další novou zastávku. Projede na Ledečskou na kruhový objezd, tam se otočí a vrátí se zpět na Rozkošskou, po níž dojede do Perknova.

„Přemýšleli jsme, zda nejet od kruháku po Ledečské až do Perknova. Osadní výbor ale trval na zachování zastávky Perknov-sídliště, kam by se autobus jinak těžko dostával,“ vysvětlil Jůzl.

Radní rovněž zvažovali více zastávek na novém sídlišti Rozkoš a průjezd jím. „Jenže tam bydlí samé mladé rodiny a ty nechtějí, aby kolem jejich domu autobus jezdil,“ podotkl místostarosta.

Pravý úhel řidičům nevyhovuje. Musí to zvládnout, tvrdí vedení

Proti nové trase linky číslo 1 však mají námitky řidiči. Tvrdí, že se z Masarykovy ulice do Ledečské špatně zatáčí, pravoúhlé zatočení mezi domy míří i do Nerudovy ulice. Ta navíc vede do prudkého kopce a autobusy tam mohou mít problémy v zimě. Úzké uličky a ostré křižovatky jsou i na novém sídlišti Rozkoš, kde řidičům dělá vrásky i malý kruhák.

Hepner i Jůzl ovšem jejich kritiku odmítají. „V Brodě je spousta míst, kde se špatně zatáčí. Nelze jezdit jen tam, kde projedou autobusy lehce. To bychom taky nemuseli jezdit nikde,“ prohlásil Jůzl.

„Naši řidiči jsou tu pro lidi. Jsou to profíci, kteří by měli zůstat nad věcí. Křižovatky prostě musí zvládnout,“ dodává Hepner.

Přesný termín, kdy začnou změny platit, dosud stanoven nebyl. Určitě se však nestihne obvyklé prosincové datum, kdy se mění jízdní řády. „Chystáme budování a stěhování autobusových zastávek, což jsou stavby, ke kterým je potřeba povolení. To může chvíli trvat,“ nechal se slyšet brodský místostarosta.

Pokud vše půjde dobře, mohla by havlíčkobrodská městská hromadná doprava v novém formátu jezdit od příštího léta.