Poplach! A stanice se vylidní. Strávili jsme den s brodskými hasiči

  10:53aktualizováno  10:53
Je půl deváté, když se rozezní gong a z reproduktoru se ozve ženský hlas. Oznamuje, že je třeba technická pomoc v Šachotíně. I když nejde o život, je to výjezd. Hasičská stanice v Havlíčkově Brodě se rázem vyprázdní. „Máme lezecké cvičení, jsou dovolené, nemoci,“ vysvětluje její šéf Martin Sedláček.

Jakmile zazní poplach, musí se v šatně hasiči ustrojit do zásahového obleku. V oblékání jsou mistři, stanici musí opustit do dvou minut. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Velitelství Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina nabídlo, aby reportéři na některé ze stanic strávili s hasiči ve službě několik hodin. Využíváme toho.

Krátce po osmé nastupujeme do služby v Havlíčkově Brodě. A vydržíme až do odpoledne.

Fotogalerie

Právě brodská stanice patří mezi nejlépe vybavené v kraji. Sídlí však v dnes již ne zcela vyhovujících prostorách v centru města. Přibližně do tří let by se mohla přestěhovat do nového na Humpolecké ulici. Na jeho výstavbu už byla sboru přiznána více než čtvrtmiliardová evropská dotace (dočtete se zde).

Ohlášení události přišlo na stanici v Havlíčkově Brodě z jihlavského operačního střediska. Jednalo se o otevření uzamčených prostor. „Už podle oznamovacího gongu poznáme, o jakou událost se jedná. Pokud je to větší požár nebo nehoda s vyproštěním osob, je mnohem intenzivnější,“ popisuje technik chemické služby Zdeněk Šimánek.

Když musí k zásahům všichni hasiči, stanici zavřou

Výjezdová skupina je obvykle šestičlenná a tak zůstal na stanici Šimánek sám s kolegou. „Kdyby se teď stala nějaká nehoda, navlékneme vás do obleku a musíte s námi,“ smějí se. Od poplachu do opuštění garáže má výjezdová skupina pouhé dvě minuty času.

V Brodě v těchto dnech směny slouží minimální počet hasičů, tedy osm. Obvykle a za běžných okolností je to lidí dvanáct. „Stanice je bezobslužná. Takže když je víc událostí najednou a do terénu musí dvě výjezdové jednotky, zavřeme ji,“ říká technik Šimánek.

Oznámení okamžitě přijde i do počítače v hlavní místnosti. Objeví se na obrazovce na mapě i s navigací na místo a celou řadou praktických informací, jako třeba kolik na místě může být osob, o kolikapatrový dům se jedná nebo kde nejblíž v okolí jsou hydranty. Tiskárna na papír vytiskne podrobnosti.

Všechny tyto informace najde velitel zásahu - ten mimochodem v autě sedí vždy vpředu vpravo u dveří - rovněž v tabletu zapojeném v autě. V něm má i databázi všech veřejných a rozlehlejších budov v okrese s jejich podrobnými plány. Už cestou k místu události se tak může připravit na zásah a instruovat své lidi.

„Ze všeho nejvíc potřebujeme šikovné ruce a selský rozum“

V průměru brodští hasiči vyrážejí do terénu každý den dvakrát až třikrát. Nejčastěji jde o technickou pomoc, odstraňování následků nehod a úniky chemických látek. „Nejvíc při tom potřebujeme selský rozum a šikovné ruce,“ usmívá se velitel Sedláček.

Denní směna začíná v sedm hodin. Hasiči chodí minimálně o půl hodiny dřív. S předchozí směnou se musí vystřídat a předat si techniku. Ta se po každém zásahu musí vyčistit, umýt, do automobilů je potřeba doplnit všechny náplně na maximum, zkontrolovat hadice, čerpadla a veškeré další vybavení. Cokoliv, co do posledního detailu nesedí, je třeba nahlásit a vyměnit. Jakýkoliv problém s vybavením by další směně mohl zásah pořádně zkomplikovat.

Havlíčkobrodští hasiči mají celkem sedm zásahových automobilů. Dvě nákladní tatry používají nejčastěji, vedle toho mají k dispozici velkou cisternu na větší požáry, lezecká skupina využívá terénní ford a v případě potřeby i vůz s vysokozdvižnou plošinou a žebříkem. Zvláštní vůz nazývaný Sněhurka slouží při požárech elektrických zařízení. Hlavně pro potřeby evakuace hasiči vlastní i osmnáctimístný mikrobus.

Bez připojení k nabíjení by vozy druhý den nemusely vyjet

V garážích jsou vozy narovnané jeden vedle druhého. Ty největší stěží projedou vraty, vedle zrcátek zbývá jen pár centimetrů. Všechna auta jsou připojena na vzduch a nabíjení. „V autech jsou pořád puštěné tablety, vysílačky a informační systémy. Nebýt nabíjení, druhý den auto nenastartujeme,“ vysvětluje Zdeněk Šimánek.

Vedle garáží mají hasiči dílnu pro drobné opravy a údržbu vozidel. Jenže ty jsou čím dál složitější. Co bývaly pro technicky zdatné hasiče běžné úkony, jsou dnes operace pro specializovaný servis. „Dřív jsme byli schopni u auta třeba vyměnit pérování. Dnes skoro není možné ani sundat kolo,“ postěžuje si Šimánek.

A právě nyní byla hektičtější doba. Hasiči své vozy připravovali na zimu. „Chtěli jsme to stihnout do půlky října,“ říká technik.

Vozy museli strojníci nechat přezout, doplnit nemrznoucí kapaliny, naložit řetězy a procvičit jejich nasazování. „Hodily by se podmetací řetězy. To by pak stačilo v kabině zmáčknout knoflík a máte je během jízdy pod koly,“ zasní se jeden ze strojníků.

Je to právě strojník, kdo za automobil nese odpovědnost. Nejen za přepravu kolegů na místo události a zpět, ale hlavně za správnou funkčnost všech jeho systémů včetně třeba vodních čerpadel. Vozy strojníci dle potřeby střídají, a tak jich musí do posledního detailu znát několik. To nejdůležitější - obsluha čerpadel a vybavení vozů - se auto od auta liší.

Havlíčkobrodská stanice je do jisté míry jiná. Na rozdíl od velkých základen, kde je každý specialistou pouze na svůj obor a nic jiného ho nezajímá, musí v Brodě zvládnout skoro vše. „Každý má záskok. A právě ta zastupitelnost a nahraditelnost je tu velmi cenná,“ pokyvuje hlavou Martin Sedláček.

Nové stanice se již nemohou dočkat. Hlavně kvůli prostoru

Čím dál víc však brodští hasiči narážejí na nepříliš vhodné umístění stanice v centru města. Potřebovali by více prostoru, rozšiřovat už se ale není kam. Všude okolo jsou zastavěné pozemky nebo ulice. A vybavení neustále přibývá.

V areálu je třeba mít připraven speciální technický kontejner s vybavením pro těžké nehody nebo závaly i týlní kontejner sloužící při déletrvajících zásazích jako zázemí pro hasiče. „Potřebujeme uskladnit i pohonné hmoty a oleje, sorbenty a všechny možné potřeby od pneumatik na auta po hadice, nosítka, norné stěny a další vybavení,“ vyjmenovává Šimánek.

Nutné jsou také dílny na plnění tlakových dýchacích lahví a přípravu i zkoušení dýchacích přístrojů. Prostor na přípravu potřebuje lezecká skupina. A součástí sídla hasičů je i sklad civilní obrany s potřebami pro případnou evakuaci obyvatel.

Na novou stanici, s jejíž stavbou hasičský sbor počítá v Humpolecké ulici, se už hasiči těší. Mimo jiné i proto, že jim přinese podstatnou modernizaci zázemí včetně například dnes již značně nevyhovujících koupelen a toalet. Získají i daleko víc místa v garážích, v nichž dnes stojí vozy i za sebou a nemohou okamžitě vyrazit.

V paměti mu utkvěl Vilémov i evakuace nemocnice

Velitel havlíčkobrodské stanice Martin Sedláček zažil ve službě už mnohé. V...

Martin Sedláček je velitelem havlíčkobrodské stanice od února 2011. Přestože u sboru slouží mnohem déle, při dotazu na nejtěžší zásahy si okamžitě vybaví dva z nedávné doby. Oba se staly v roce 2014 - a oba od sebe dělily jen necelé tři měsíce.

Nejprve se na počátku září zřítil opravovaný most ve Vilémově. Pod sutinami tehdy zahynuli čtyři dělníci, další dva se zranili. „Počtem obětí to byla prakticky ‚jen‘ větší nehoda. Ale na naše podmínky zcela ojedinělý byl typ té události. I když na závaly trénujeme, tohle bylo opravdu mimořádné. A mimořádné bylo i nasazení hasičů a záchranářů,“ vzpomíná (o události se dočtete zde).

Při druhém zásahu nebyly žádné oběti a už od počátku bylo pravděpodobné, že nebude nebezpečný. Přesto se mu do paměti vryl.

Jednalo se o opakovanou evakuaci havlíčkobrodské nemocnice. Anonym pohrozil bombou na konci listopadu nejprve jeden den večer (přečtěte si zde), poté i druhý den ráno (dočtete se zde).

„Bylo tam obrovské množství lidí, které bylo potřeba dostat co nejrychleji do bezpečí. A mezi nimi byli právě narozená miminka, rodící ženy, děti i starší lidé a ležící pacienti,“ říká Martin Sedláček.

Za jeho velení nedošlo mezi hasiči k žádnému vážnějšímu úrazu. Sem tam oděrka, vymknutý kotník při špatném došlapu nebo modřina od neposlušné hadice, to se stává. „Musím to zaklepat. Letos už v Česku zemřeli dva hasiči,“ podotýká.

S největšími obavami jezdí k událostem, o nichž už dopředu ví, že mezi jejich účastníky budou děti. „Psychicky to dá zabrat,“ zvážní.

A párkrát už se dokonce stalo, že někdo z jeho hasičů dokonce zachraňoval svého blízkého. „Vyjížděli jsme třeba k požáru, kde hořel byt babičky mého kolegy,“ poznamenává.

Hasiči mají i své psychology, kteří v případě potřeby pomáhají obětem a jejich rodinám. Využít je však mohou i zasahující hasiči.

A občas to, jak Sedláček říká, potřebné je. „I když k nám nastupují fakt psychicky silní a odolní chlapi. Opakovanými psychotesty projdou jen ti nejlepší,“ dodává.

Zásahové mužstvo je opravdu mužstvo. Ženy totiž ze zákona nemohou v zásahovém družstvu být. „Ale kdyby tu byla fajn holka, profík, byla by velmi platná. Hlavně jako zdravotník nebo psycholog. A taky by tu partu trochu zjemnila,“ usmívá se velitel stanice.

Možná by pak hasiči trochu omezili svůj pověstný černý humor. Když třeba nyní nastoupí nováček a má výjezd, na němž má svého prvního mrtvého, musí kolegům koupit chlebíčky.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Další z rubriky

Ředitel jihlavské zoo má kancelář s opicemi. Teď už raději zavřenými

Stěnu ředitelské pracovny v zoo, kde od léta sedí Jan Vašák, tvoří expozice...

Kdyby se soutěžilo, kdo má nejhezčí kancelář, možná by vyhrála ta, ve které sedí ředitel jihlavské zoologické zahrady...

Punč, svařák i hudba. V Jihlavě a Třebíči začínají vánoční trhy

Náměstí v Jihlavě a Třebíči dnes ožijí vánočními trhy. A pro příští dny je zde...

Lidé ve dvou největších městech na Vysočině, Jihlavě a Třebíči, se odpoledne dočkají na náměstích vánočních trhů. V...

Vánoční výzdoba? Trendy je růžová a mátová, neomrzí se přírodní doplňky

Floristky telčského studia Butterfly Fantasy Hana Hinterhölzová (vlevo) a Petra...

Čas před vánočními svátky je obdobím, kdy jsou floristé v jednom kole. Každý chce mít doma adventní věnec, svícen nebo...

Najdete na iDNES.cz