Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poplach! A stanice se vylidní. Strávili jsme den s brodskými hasiči

  10:53aktualizováno  10:53
Je půl deváté, když se rozezní gong a z reproduktoru se ozve ženský hlas. Oznamuje, že je třeba technická pomoc v Šachotíně. I když nejde o život, je to výjezd. Hasičská stanice v Havlíčkově Brodě se rázem vyprázdní. „Máme lezecké cvičení, jsou dovolené, nemoci,“ vysvětluje její šéf Martin Sedláček.

Jakmile zazní poplach, musí se v šatně hasiči ustrojit do zásahového obleku. V oblékání jsou mistři, stanici musí opustit do dvou minut. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Velitelství Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina nabídlo, aby reportéři na některé ze stanic strávili s hasiči ve službě několik hodin. Využíváme toho.

Krátce po osmé nastupujeme do služby v Havlíčkově Brodě. A vydržíme až do odpoledne.

Fotogalerie

Právě brodská stanice patří mezi nejlépe vybavené v kraji. Sídlí však v dnes již ne zcela vyhovujících prostorách v centru města. Přibližně do tří let by se mohla přestěhovat do nového na Humpolecké ulici. Na jeho výstavbu už byla sboru přiznána více než čtvrtmiliardová evropská dotace (dočtete se zde).

Ohlášení události přišlo na stanici v Havlíčkově Brodě z jihlavského operačního střediska. Jednalo se o otevření uzamčených prostor. „Už podle oznamovacího gongu poznáme, o jakou událost se jedná. Pokud je to větší požár nebo nehoda s vyproštěním osob, je mnohem intenzivnější,“ popisuje technik chemické služby Zdeněk Šimánek.

Když musí k zásahům všichni hasiči, stanici zavřou

Výjezdová skupina je obvykle šestičlenná a tak zůstal na stanici Šimánek sám s kolegou. „Kdyby se teď stala nějaká nehoda, navlékneme vás do obleku a musíte s námi,“ smějí se. Od poplachu do opuštění garáže má výjezdová skupina pouhé dvě minuty času.

V Brodě v těchto dnech směny slouží minimální počet hasičů, tedy osm. Obvykle a za běžných okolností je to lidí dvanáct. „Stanice je bezobslužná. Takže když je víc událostí najednou a do terénu musí dvě výjezdové jednotky, zavřeme ji,“ říká technik Šimánek.

Oznámení okamžitě přijde i do počítače v hlavní místnosti. Objeví se na obrazovce na mapě i s navigací na místo a celou řadou praktických informací, jako třeba kolik na místě může být osob, o kolikapatrový dům se jedná nebo kde nejblíž v okolí jsou hydranty. Tiskárna na papír vytiskne podrobnosti.

Všechny tyto informace najde velitel zásahu - ten mimochodem v autě sedí vždy vpředu vpravo u dveří - rovněž v tabletu zapojeném v autě. V něm má i databázi všech veřejných a rozlehlejších budov v okrese s jejich podrobnými plány. Už cestou k místu události se tak může připravit na zásah a instruovat své lidi.

„Ze všeho nejvíc potřebujeme šikovné ruce a selský rozum“

V průměru brodští hasiči vyrážejí do terénu každý den dvakrát až třikrát. Nejčastěji jde o technickou pomoc, odstraňování následků nehod a úniky chemických látek. „Nejvíc při tom potřebujeme selský rozum a šikovné ruce,“ usmívá se velitel Sedláček.

Denní směna začíná v sedm hodin. Hasiči chodí minimálně o půl hodiny dřív. S předchozí směnou se musí vystřídat a předat si techniku. Ta se po každém zásahu musí vyčistit, umýt, do automobilů je potřeba doplnit všechny náplně na maximum, zkontrolovat hadice, čerpadla a veškeré další vybavení. Cokoliv, co do posledního detailu nesedí, je třeba nahlásit a vyměnit. Jakýkoliv problém s vybavením by další směně mohl zásah pořádně zkomplikovat.

Havlíčkobrodští hasiči mají celkem sedm zásahových automobilů. Dvě nákladní tatry používají nejčastěji, vedle toho mají k dispozici velkou cisternu na větší požáry, lezecká skupina využívá terénní ford a v případě potřeby i vůz s vysokozdvižnou plošinou a žebříkem. Zvláštní vůz nazývaný Sněhurka slouží při požárech elektrických zařízení. Hlavně pro potřeby evakuace hasiči vlastní i osmnáctimístný mikrobus.

Bez připojení k nabíjení by vozy druhý den nemusely vyjet

V garážích jsou vozy narovnané jeden vedle druhého. Ty největší stěží projedou vraty, vedle zrcátek zbývá jen pár centimetrů. Všechna auta jsou připojena na vzduch a nabíjení. „V autech jsou pořád puštěné tablety, vysílačky a informační systémy. Nebýt nabíjení, druhý den auto nenastartujeme,“ vysvětluje Zdeněk Šimánek.

Vedle garáží mají hasiči dílnu pro drobné opravy a údržbu vozidel. Jenže ty jsou čím dál složitější. Co bývaly pro technicky zdatné hasiče běžné úkony, jsou dnes operace pro specializovaný servis. „Dřív jsme byli schopni u auta třeba vyměnit pérování. Dnes skoro není možné ani sundat kolo,“ postěžuje si Šimánek.

A právě nyní byla hektičtější doba. Hasiči své vozy připravovali na zimu. „Chtěli jsme to stihnout do půlky října,“ říká technik.

Vozy museli strojníci nechat přezout, doplnit nemrznoucí kapaliny, naložit řetězy a procvičit jejich nasazování. „Hodily by se podmetací řetězy. To by pak stačilo v kabině zmáčknout knoflík a máte je během jízdy pod koly,“ zasní se jeden ze strojníků.

Je to právě strojník, kdo za automobil nese odpovědnost. Nejen za přepravu kolegů na místo události a zpět, ale hlavně za správnou funkčnost všech jeho systémů včetně třeba vodních čerpadel. Vozy strojníci dle potřeby střídají, a tak jich musí do posledního detailu znát několik. To nejdůležitější - obsluha čerpadel a vybavení vozů - se auto od auta liší.

Havlíčkobrodská stanice je do jisté míry jiná. Na rozdíl od velkých základen, kde je každý specialistou pouze na svůj obor a nic jiného ho nezajímá, musí v Brodě zvládnout skoro vše. „Každý má záskok. A právě ta zastupitelnost a nahraditelnost je tu velmi cenná,“ pokyvuje hlavou Martin Sedláček.

Nové stanice se již nemohou dočkat. Hlavně kvůli prostoru

Čím dál víc však brodští hasiči narážejí na nepříliš vhodné umístění stanice v centru města. Potřebovali by více prostoru, rozšiřovat už se ale není kam. Všude okolo jsou zastavěné pozemky nebo ulice. A vybavení neustále přibývá.

V areálu je třeba mít připraven speciální technický kontejner s vybavením pro těžké nehody nebo závaly i týlní kontejner sloužící při déletrvajících zásazích jako zázemí pro hasiče. „Potřebujeme uskladnit i pohonné hmoty a oleje, sorbenty a všechny možné potřeby od pneumatik na auta po hadice, nosítka, norné stěny a další vybavení,“ vyjmenovává Šimánek.

Nutné jsou také dílny na plnění tlakových dýchacích lahví a přípravu i zkoušení dýchacích přístrojů. Prostor na přípravu potřebuje lezecká skupina. A součástí sídla hasičů je i sklad civilní obrany s potřebami pro případnou evakuaci obyvatel.

Na novou stanici, s jejíž stavbou hasičský sbor počítá v Humpolecké ulici, se už hasiči těší. Mimo jiné i proto, že jim přinese podstatnou modernizaci zázemí včetně například dnes již značně nevyhovujících koupelen a toalet. Získají i daleko víc místa v garážích, v nichž dnes stojí vozy i za sebou a nemohou okamžitě vyrazit.

V paměti mu utkvěl Vilémov i evakuace nemocnice

Velitel havlíčkobrodské stanice Martin Sedláček zažil ve službě už mnohé. V...

Martin Sedláček je velitelem havlíčkobrodské stanice od února 2011. Přestože u sboru slouží mnohem déle, při dotazu na nejtěžší zásahy si okamžitě vybaví dva z nedávné doby. Oba se staly v roce 2014 - a oba od sebe dělily jen necelé tři měsíce.

Nejprve se na počátku září zřítil opravovaný most ve Vilémově. Pod sutinami tehdy zahynuli čtyři dělníci, další dva se zranili. „Počtem obětí to byla prakticky ‚jen‘ větší nehoda. Ale na naše podmínky zcela ojedinělý byl typ té události. I když na závaly trénujeme, tohle bylo opravdu mimořádné. A mimořádné bylo i nasazení hasičů a záchranářů,“ vzpomíná (o události se dočtete zde).

Při druhém zásahu nebyly žádné oběti a už od počátku bylo pravděpodobné, že nebude nebezpečný. Přesto se mu do paměti vryl.

Jednalo se o opakovanou evakuaci havlíčkobrodské nemocnice. Anonym pohrozil bombou na konci listopadu nejprve jeden den večer (přečtěte si zde), poté i druhý den ráno (dočtete se zde).

„Bylo tam obrovské množství lidí, které bylo potřeba dostat co nejrychleji do bezpečí. A mezi nimi byli právě narozená miminka, rodící ženy, děti i starší lidé a ležící pacienti,“ říká Martin Sedláček.

Za jeho velení nedošlo mezi hasiči k žádnému vážnějšímu úrazu. Sem tam oděrka, vymknutý kotník při špatném došlapu nebo modřina od neposlušné hadice, to se stává. „Musím to zaklepat. Letos už v Česku zemřeli dva hasiči,“ podotýká.

S největšími obavami jezdí k událostem, o nichž už dopředu ví, že mezi jejich účastníky budou děti. „Psychicky to dá zabrat,“ zvážní.

A párkrát už se dokonce stalo, že někdo z jeho hasičů dokonce zachraňoval svého blízkého. „Vyjížděli jsme třeba k požáru, kde hořel byt babičky mého kolegy,“ poznamenává.

Hasiči mají i své psychology, kteří v případě potřeby pomáhají obětem a jejich rodinám. Využít je však mohou i zasahující hasiči.

A občas to, jak Sedláček říká, potřebné je. „I když k nám nastupují fakt psychicky silní a odolní chlapi. Opakovanými psychotesty projdou jen ti nejlepší,“ dodává.

Zásahové mužstvo je opravdu mužstvo. Ženy totiž ze zákona nemohou v zásahovém družstvu být. „Ale kdyby tu byla fajn holka, profík, byla by velmi platná. Hlavně jako zdravotník nebo psycholog. A taky by tu partu trochu zjemnila,“ usmívá se velitel stanice.

Možná by pak hasiči trochu omezili svůj pověstný černý humor. Když třeba nyní nastoupí nováček a má výjezd, na němž má svého prvního mrtvého, musí kolegům koupit chlebíčky.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí Kraje Vysočina dle okresů:

Volby do Senátu

Senátní volby pro Kraj Vysočina proběhnou v obvodu č.53 - Třebíč. Kandidují: Naděžda Dobešová, Marie Dudíková, Vladimír Kotek, Miroslav Michálek, Marek Nevoral, Petr Paul, Michal Šalomoun, Stanislav Zíma a Hana Žáková. Případné druhé kolo senátních voleb se bude konat 12. a 13. října.



Nejčtenější

Lesy na Vysočině zaplavily hřiby, lidé si jich domů nosí až stovky

Stačí hodinka v lese a košík je plný hub. Vcelku jednoduše lze najít zdravé i...

Příjezdové cesty do lesů na Jihlavsku jsou v tomto týdnu obsypané auty. Po lesích se prochází tisíce houbařů, kteří...

Přijeli jako uhlobaroni, říká o uprchlících z Iráku lídr jihlavské SPD

Jedničkou kandidátky SPD v Jihlavě je Petr Paul. U policie pracoval i jako šéf...

Před čtyřmi lety se na kandidátce Úsvitu přímé demokracie do jihlavského zastupitelstva nedostal. Letos jde do...



V Polné už třetí den vyzvání telefon. Všichni chtějí na Spartu

Smutný hrdina I přes deset inkasovaných gólů trenér Slavoje Polná Michal...

Od pátku, kdy skončilo losování 3. kola fotbalového MOL Cupu, je Polná na nohou. Domácímu Slavoji totiž los určil za...

Hokejistu Jihlavy zbila na severu Moravy přesila, měl otřes mozku

Michal Hlinka po napadení skupinou výtržníků.

Jihlavský útočník Michal Hlinka se bude nějakou dobu léčit z návštěvy severní Moravy, odkud pochází. Hokejistu a jeho...

Bývalý starosta kandiduje na radnici přímo z vězení, věří v propuštění

Ladislav Horký stál v čele Lipnice nad Sázavou v letech 2002 až 2010. Podle...

Bývalý starosta Lipnice nad Sázavou Ladislav Horký kandiduje do komunálních voleb jako nezávislý a ve svém volebním...

Další z rubriky

Jihlavané si připomněli historické trolejbusy, viděli i ty nejnovější

Při příležitosti oslav 70 let jihlavského dopravního podniku vyjely do ulic...

Setkání s minulostí i pohled do budoucnosti. Při oslavách 70 let trolejbusové dopravy v Jihlavě si lidé mohli...

Šampionka a legenda mezi krávami Berta už má svoji pohádku i pivo

Být extrovertka, umět se předvádět, mít hezké žilnaté vemeno a hezkou postavu....

I krávy mají svoje soutěže krásy. Jedním ze symbolů českého strakatého plemene je Berta z Radešínské Svratky na...

Při nehodách na Vysočině zemřeli čtyři lidé, včetně chodce na D1

Nehoda z 83. kilometru dálnice D1 skončila tragicky. Osobní vůz narazil zezadu...

Na dálnici D1 zemřel časně ráno chodec. Srazilo ho auto na 150,5 kilometru ve směru na Prahu. Kvůli vyšetřování nehody...

Najdete na iDNES.cz