Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jihlavská speciální rota tahá kamiony i spadlé lávky. Jen to málokdo ví

  15:32aktualizováno  15:32
Někteří je v žertu nazývají blanickými rytíři. I když o nich není příliš slyšet a své zásahy příliš neprezentují, jihlavská speciální záchranná hasičská rota v hoře nespí. Naposledy se podílela třeba na odstraňování následků sněžení a dopravního kolapsu, pomáhala také u zřícené lávky v Praze.

Hasiči z jihlavské záchranné roty pomáhali se svou technikou rovněž při nedávném vyprošťování zřícené lávky přes Vltavu v Praze-Troji. | foto: Archiv záchranné roty Jihlava

Areál v jihlavské Kosovské ulici byl otevřen v prosinci 2015, jeho vybudování stálo 129 milionů korun, které z 85 procent zaplatila EU v rámci Integrovaného operačního programu.

K čemu jihlavská rota slouží

  • Záchranný útvar při hasičském záchranném sboru funguje pod velením v Hlučíně. Další pobočka útvaru je vedle jihlavské roty také ve Zbirohu.
  • Jihlavská rota byla v areálu bývalých kasáren na Brněnském kopci otevřena v prosinci 2015, do zásahů začala být nasazována po zacvičení svých zaměstnanců od poloviny roku 2016.
  • Zájemci o práci v rotě musejí mít maturitu technického směru nebo z oboru požární ochrana, absolvovat zdravotní a psychologické testy a zkoušky fyzické zdatnosti.
  • Primárním cílem činnosti útvaru je pomoc při povodních a jiných živelních pohromách.

„Roční provozní náklady roty činí 2,2 až 2, 5 milionu korun,“ uvedl Ivo Adámek, mluvčí hasičského záchranného útvaru se sídlem v Hlučíně, jehož je jihlavská rota součástí.

Při otevírání jihlavského areálu na konci roku 2015 zde byla také představena technika, kterou si tehdy hasiči do celé republiky s vysokou spoluúčastí evropských peněz pořídili. Celkem se jednalo o částku, která mnohé omráčila: 1,45 miliardy korun. Od poloviny roku 2016 už se hasiči záchranáři z jihlavské roty účastní zásahů v mimořádných situacích. Čím se tedy zabývají?

„V roce 2016 jsme měli pět samostatných zásahů a spoluúčast na dvaceti dalších, loni se jednalo o osmnáct zásahů a dvacet až třicet spoluúčastí,“ sečetl velitel roty René Skácel. Jeho podřízení se také účastní vedlejších činností, jakými jsou například práce pro policii a celníky či třeba při demolicích.

Z Vrbětic do Cerkve vezli speciální dálkově ovládaný caterpillar

V minulých dnech hasiči z Kosovské zasahovali při sněhové kalamitě, kdy vyprošťovali zapadlé kamiony na dálnici. „Předtím jsme pomáhali také s kolovým nakladačem na místě, kde byla po havárii z nákladu rozlitá kyselina. Neutralizovali jsme ji a nakládali,“ popsal Skácel.

Fotogalerie

Zřejmě historicky nejdéle trvajícím hasičským zásahem na Vysočině byl dvoutýdenní požár skládky štěpku v Nové Cerekvi. A také tam jihlavští hasiči záchranáři přiložili ruku k dílu.

„Jezdili jsme s cisternami, dováželi jsme vodu, obsluhovali jsme velkokapacitní čerpadla. Zajišťovali jsme i podvalník, jímž se tam z Vrbětic převážel speciální caterpillar s ovládáním na dálku, který pracuje na požářišti. Na místě zásahu bylo také pásové rypadlo z Hlučína. Byla to náročná práce,“ popsal Skácel.

Dalším úkolem byla spoluúčast na vyprošťování zřícené lávky v Praze-Troji. „V rámci celého záchranného útvaru jezdíme už tři roky pracovat na likvidaci následků výbuchů muničních skladů ve Vrběticích na Zlínsku. Plníme tam úkoly, které dostáváme od pyrotechniků,“ vylíčil Skácel. Menším zásahem byla výpomoc při demolici stavby po výbuchu plynu v Liberci.

V Jihlavě je jediné místo na testování brodivosti vozidel

O zásazích jihlavských specialistů se toho veřejnost ale dosud mnoho nedozvěděla. Rota nemá, na rozdíl od klasických krajských hasičských záchranných sborů, vlastní mluvčí či PR oddělení. Je součástí záchranného útvaru z Hlučína. Pokud se tedy objeví informace, že zasahovali specialisté z Hlučína, mohou to klidně být i právě jihlavští hasiči.

V jihlavské záchranné rotě nyní pracuje 34 hasičů, při tabulkové naplněnosti by jich zde mělo být ještě o devět více. „Držíme denní směny od sedmi do patnácti hodin, ve zbylém čase máme připravenou hotovostní jednotku, která je schopna v případě potřeby včetně naložení potřebné techniky vyjet do půldruhé hodiny,“ přiblížil Skácel.

V areálu je 34 kusů těžké techniky včetně vyprošťovacího tanku - ten byl například nasazen v Troji - plovoucího transportéru, těžkých jeřábů a tahačů či záchranného člunu. Připravena k nasazení je i chemická služba.

V Jihlavě je také jako jediný v republice polygon na testování brodivosti vozidel, která hasiči zavádí do svého vybavení. Je zde i sklad vybavení na zapůjčení obcím v případě povodní. A k dispozici je rovněž cvičiště, kde se hasiči záchranáři učí zacházet s těžkou technikou.




Nejčtenější

Barážová hádanka, blíží se rozuzlení. Jágrovo Kladno cítí křivdu

Kladenští trenéři Pavel Patera (vlevo) a Miloslav Hořava přihlížejí společně s...

Do konce baráže o hokejovou extraligu zbývají už jen tři kola, ale situace je stále zamotaná. Jak tohle dopadne? Hodně...

Karlovy Vary jsou blízko extralize. Litvínov ožil a drží druhé místo

Litvínovský Jakub Černý slaví gól se spoluhráčem Markem Baránkem

Hokejisté Karlových Varů jsou blízko návratu do extraligy. Západočeši se k postupu mezi elitu přiblížili dvě kola před...



Kladnu uteklo vedení v baráži o 16 vteřin, Jihlava přetlačila Litvínov

Momentka z utkání Jihlava - Litvínov.

V baráži o hokejovou extraligu už zbývají odehrát tři zápasy. Karlovy Vary si čtvrtým vítězstvím v řadě pojistily...

Výtvory musí z chodeb pryč, zaveleli hasiči ve školkách. Jsou hořlavé

Takto nyní vypadají stěny vstupní chodby MŠ Pastelka v Riegrově ulici....

Z chodeb mateřských škol v Jihlavě musely zmizet obrázky i další výrobky dětí. S ohledem na riziko požáru to požadují...

Karlovy Vary uspěly po nájezdech, Litvínov se raduje na Kladně

Zleva Adam Kubík z Kladna a Peter Jánský z Litvínova.

Karlovy Vary zažily v osmém kole baráže o hokejovou extraligu drama. Ztratily slibné vedení 4:1 a zápas musely otáčet...

Další z rubriky

Ledečsko o přímé autobusy do Brodu nepřijde, uhájilo čtyři spoje denně

Hlavní část nového dopravního terminálu už využívají cestující. Autobusy...

Obyvatelé Ledečska by ani v budoucnu neměli přijít o přímé autobusové spoje do Havlíčkova Brodu. Jezdit by měly dva...

Ve své sbírce má kolem čtyř tisíc pohlednic. Včetně té z roku 1895

Protože v poslední době sběratel František Zobač těžko sháněl pohlednice ze...

Kdo může říct, že se narodil v Šanghaji a pak se přestěhoval na Korsiku? František Zobač, „světoběžník“ z Nového Města...

Starých okresních značek jsou na autech stále tisíce. A vznikají i nové

Škoda Felicia

Už to bude 17 let, co si motoristé z Třebíčska, Žďárska, Havlíčkobrodska i Pelhřimovska museli zvyknout, že místo svých...

Najdete na iDNES.cz