Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Vůz s ručním řízením v autoškolách na Vysočině chybí. Úprava je drahá

  • 1
Autoškol je po celé Vysočině nepočítaně, ovšem zájemcům odkázaným na invalidní vozík nabízí získání řidičského průkazu pouze jediná. Ta funguje zhruba pět let ve Žďáru nad Sázavou.

Před časem přišel vlastní vinou o řidičský průkaz a na řízení auta musel na několik měsíců zapomenout. Teď už by sice za volant zase mohl, jenže nejdřív potřebuje uspět v praktické zkoušce z jízdy, která mu navrácení dokladů zpečetí.

Zatímco pro zdravého člověka jde o minimální překážku, pro tělesně postiženého řidiče to znamená velký problém. „Zkoušeli jsme se poptat u všech autoškol v Jihlavě, ale ani jedna nemá auto uzpůsobené na ruční řízení,“ svěřuje se paní Eva, jejíž přítel se tak bude muset kvůli absolvování testu vypravit s největší pravděpodobností do Prahy či do Brna.

Jenže pro člověka trvale odkázaného na zdravotní pomůcky - ať už invalidní vozík, nebo francouzské hole - je to hodně komplikované řešení. „V Praze si přítel před lety dělal i řidičák. Ale podle nás je velká škoda, že taková možnost není i tady. Protože lidí na vozíčku, kteří by chtěli řídit, je na Vysočině určitě spousta,“ argumentuje žena, která si nepřála zveřejnit celé jméno.

Chybí zájem, tvrdí provozovatelé autoškol

Jenže podle provozovatelů a majitelů autoškol je opak pravdou. „Za celou dobu, co svoji Žlutou autoškolu v Jihlavě mám, se mi neozval ani jeden takový zájemce,“ reaguje Antonín Bezrouk.

A úplně stejné zkušenosti s poptávkou předkládá také Antonín Musil z 1. Soukromé autoškoly v Jihlavě. „Neměl jsem jediný telefonát na tohle téma. Jedinou zkušenost, kterou s tělesně postiženými zatím máme, je ta, že jsme asi ve třech případech měli v kurzu neslyšícího zájemce o řidičák,“ prozrazuje.

Přesto se prý před časem po možnosti upravit jedno z aut i pro ruční řízení pídil. Odradila ho však vysoká cena.

„Pořízení takového auta by se výrazně prodražilo. Když si vezmete, že jenom obyčejné pedály pro učitele do standardního vozidla stojí kolem 12 tisíc korun, je jasné, že tady to bude mnohonásobně horší. Potřebujete speciální volant, řazení... Je to zásah do celého vozidla,“ vysvětluje. „A je tedy jasné, že tím pádem by musel být výrazně dražší i celý kurz,“ doplňuje.

Na celé Vysočině tak aktuálně funguje pouze jediná autoškola, která autem s ručním řízením disponuje - Autoškola Vysočina ve Žďáru nad Sázavou. Moc lidí o ní ale neví. „Tak tu jsme při hledání opravdu nenašli,“ přiznává paní Eva.

Ostatně nevědí o ní ani konkurenti. „Podle mých informací je nejbližší v Brně,“ hlásí Bezrouk. „Ano, jsou takové v Praze a v Brně. Že by podobná byla i na Vysočině, to si nemyslím,“ přidává se Musil.

Speciální kurz nepotřebují všichni

Každopádně ve zmiňované žďárské autoškole měli letos pouze jedinou tělesně postiženou klientku.

„Ani v jiných letech nebylo to číslo vyšší. Snad jenom v roce 2013 se přihlásili za celý rok dva,“ říká Alena Křížová z Autoškoly Vysočina. „Moc nechápu, proč zrovna na Vysočině není o tuhle službu zájem,“ krčí rameny.

Důležitou roli podle ní zřejmě hraje fakt, že ne každý handicapovaný řidič musí speciálním kurzem řízení projít. „Je spousta těch, kterým se stal úraz až později, když už řidičák měli. V takovém případě pak stačí, když si nechají předělat auto na ruční řízení a nic víc k tomu nepotřebují,“ vysvětluje Křížová.

A její slova potvrzuje například Petr Klíma ze Zhoře. Dvaadvacetiletý mladík přišel před dvěma lety při nehodě na motorce o obě nohy, ovšem jen co se dal zdravotně trochu do pořádku, vyrazil na silnici znovu. Tentokrát už v autě s ručním řízením.

„Potřeboval jsem být mobilní a řidičák už jsem měl předtím. Díky finanční podpoře ze sbírky a příspěvku na zvláštní pomůcku jsem si tak nechal auto předělat a mohl jsem zase jet,“ prozrazuje. „Řídit pouze rukama není nic těžkého. Z dílny jsem odjel úplně sám. Jde jenom o zvyk,“ tvrdí.