Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přetížené kamiony odhalí nenápadné dynamické váhy skryté ve vozovce

  17:07aktualizováno  17:07
Toho zařízení si na vozovce řidič náklaďáku ani nevšimne. Prostě koly přejede přes tři tenké proužky natažené přes celý jízdní pruh. Ty ale mohou mít podstatný vliv na jeho peněženku. Jedná se totiž o senzory dynamických vah, které od středy fungují na silnici II/602 u Velkého Meziříčí na Vysočině.

„Nyní váhy zkoušíme, pak se rozhodneme, co dál. Bereme to nyní jako pilotní projekt na Vysočině,“ řekl náměstek krajského hejtmana zodpovědný za dopravu Libor Joukl.

Fotogalerie

Systém pracuje automaticky. Změří zatížení každé z náprav, celkovou váhu vozidla a data odešle na odbor dopravy ve Velkém Meziříčí. Tam úředníci čísla zkontrolují, a pokud zjistí přetížení vozidla, začnou po provozovateli vozu vymáhat pokutu.

„Ta je ve výši sedmi tisíc korun za každou tunu nad limit plus šest tisíc korun paušálního poplatku za vážení,“ řekl Jiří Pospíchal, vedoucí odboru dopravy radnice ve Velkém Meziříčí.

Systém měří vozidla během jejich jízdy pomocí takzvaných piezosenzorů, takže automobily není nutno během měření odstavovat mimo vozovku. Systém automaticky určí celkovou váhu vozu i zatížení každé z náprav.

Kraj si chce mimo jiné ověřit, jaká bude vymahatelnost pokut

„Pokud je podezření na přestupek, odejdou údaje na odbor dopravy, kde úředník prověří data, značku vozidla a počet náprav. Pokud vše souhlasí, zjistíme provozovatele vozidla, vytvoříme takzvaný vážní lístek a na jeho základě úřad obešle provozovatele s výzvou na doplnění informací,“ upřesnil Michal Sedlák, technický ředitel z formy Gemos, která zařízení dodává.

Odbor dopravy pak začne po firmě vymáhat pokutu. „Současně nyní chceme ověřit, kolik aut jezdí přetížených a jaká je reálná vymahatelnost pokut,“ podotkl náměstek Joukl.

K vážení vozidel stačí jen pár centimetrů tenké proužky natažené přes celý jízdní pruh. Řidič je z auta ani nemusí zaregistrovat. Čeho si naopak určitě všimne, je rampa s kamerami a dalšími čidly podobná mýtné bráně. Ta stojí asi třicet metrů od snímačů váhy a mimo jiné filmuje vážené vozidlo.

Po silnici 602 řidiči rádi objíždí mýtné brány na dálnici

Místo pro první takovou váhu nebylo zvoleno náhodně. Právě zmíněná silnice 602 funguje jako jedna z důležitých alternativních tras pro jízdu souběžně s dálnicí D1 a řidiči, kteří chtějí ušetřit za mýto, jí rádi využívají.

„Slibuji si od toho, že dopravci a řidiči přestanou auta přetěžovat a tím ničit silnice, což se zvláště Velkého Meziříčí citelně dotýká,“ řekl velkomeziříčský starosta Radovan Necid. „Věřím, že pokud se tento pilotní projekt osvědčí, tak bude inspirovat další kraje,“ dodal Necid.

Instalace zařízení stála 3,3 milionu korun. Platil ho za svého rozpočtu Kraj Vysočina.

Nyní se budou váhy měsíc testovat, v ostrém provozu budou od září. „Tyto automatické váhy už fungují v Kolíně, další by měly být v dohledné době instalovány v Plzeňském kraji,“ doplnil Michal Sedlák.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jakmile zazní poplach, musí se v šatně hasiči ustrojit do zásahového obleku. V...
Poplach! A stanice se vylidní. Strávili jsme den s brodskými hasiči

Je půl deváté, když se rozezní gong a z reproduktoru se ozve ženský hlas. Oznamuje, že je třeba technická pomoc v Šachotíně. I když nejde o život, je to...  celý článek

Svůj hlas odevzdala ve Žďáru nad Sázavou také poslankyně za ODS Miroslava...
Nebyla lídrem, přesto Němcová uspěla už ve svých šestých volbách

V poslanecké sněmovně zasedá nepřetržitě od roku 1998. Příští rok už v ní oslaví kulatých 20 let. Miroslava Němcová z ODS je politickým nestorem, který...  celý článek

Novým hlavním vývojářem Sportenu pro běžecké lyže je dlouholetý servisman české...
Sporten chce do špičky, na vývoj lyží najal Banka i servismana Fouska

Novoměstská firma se silným investorem v zádech má ambiciózní plán - mít do čtyř let na světové úrovni běžky a poté i sjezdové lyže. Vsadila proto na...  celý článek

Avokádové quacamole
Avokádové quacamole

Rychlovka, kterou zvládne a miluje každý.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.