Lenka hned zvedla telefon a zavolala na Stavební bytové družstvo Rozkvět, které má na starosti správu bytů v domě, v němž žije. „Tam mi paní účetní řekla, že zdaleka nejsem jediná, kdo jim to ráno volal,“ popsala svoji zkušenost.
Stejný problém měli všichni klienti SBD Rozkvět, kteří mají účet u České spořitelny a pro úhradu plateb spojených s bydlením si zadali inkaso - tedy formu, při níž si družstvo samo může do výše zadaného limitu strhnout částku z účtu.
„Ano, lidé sem volali a já se jim nedivím. Když vidí, že jim platba odešla dvakrát, samozřejmě je Rozkvět první, na koho se obrátí. Ale problém nebyl na naší straně. Byla to chyba České spořitelny. Lidem jsme se ale pochopitelně omluvili,“ ujišťoval předseda představenstva bytového družstva Vladislav Pospíchal.
Podle něj se na celou záležitost přišlo velmi brzy, zhruba během dvou hodin a Rozkvět společně se spořitelnou ji začaly okamžitě řešit. Velmi rychle se obě strany navíc dopátraly hlavní příčiny.
„Šlo o softwarovou záležitost. Česká spořitelna použila jeden datový soubor dvakrát,“ nechtěl být konkrétnější Pospíchal.
Podle informací, které má MF DNES k dispozici, tisíce z účtů lidem odčerpala s největší pravděpodobností naprosto triviální chyba.
Lidé dostali peníze zpět po čtyřiadvaceti hodinách
Když účetní bytového družstva připravily všechny podklady, nahrály data potřebná pro platbu na přenosný disk - takzvanou flashku. Tu pak vzaly a ve čtvrtek ji donesly na pobočku finančního ústavu. Tam se ji pracovník spořitelny pokusil přehrát do systému. Jelikož se však při přenosu dat vyskytly problémy, domníval se, že se celá operace nepovedla, a vše zopakoval podruhé. Jenže, jak se posléze ukázalo, nahrát data se mu povedlo už na první pokus.
„Při zadávání platby na naší pobočce došlo k technické chybě na jednom ze zařízení, kterou pracovník pobočky špatně vyhodnotil, a platbu zadal znovu. Následkem toho byly peníze připsány na účet družstva Rozkvět dvakrát,“ potvrdil Marek Pšeničný z tiskového centra České spořitelny.
„Chybu jsme však okamžitě - v řádu několika hodin od splatnosti - napravili a lidé již mají peníze zpět na svých účtech,“ uvedl.
To potvrdila i Lenka, které se peníze na účet vrátily zhruba po čtyřiadvaceti hodinách od jejich odečtení. Kolik klientů muselo řešit nepříjemný problém, že jim z účtu odešly peníze hned dvakrát, však nikdo neprozradil.
„To opravdu nevím, takovou evidenci nemáme. Stejně tak vám ani nemůžu říct, jaká suma peněz nám přišla navíc. Na výpisech z účtu se nám to pravděpodobně ani neobjeví,“ odhadoval předseda Rozkvětu. Jím vedené družstvo funguje v Jihlavě už od roku 1965 a ve městě spravuje několik tisíc bytů.