Až na výjimečné situace vystupují Lukáš Heřman a Lukáš Javorek v basketbalových dresech. | foto: archiv monkeyenglish

Dva učitelé z Jihlavy baví internet: This is MonkeyEnglish

  • 2
Jsou originální, nápadití a vtipní. Jmenují se Lukáš Heřman a Lukáš Javorek a kromě stejného jména mají i stejné zaměstnání. Oba pracují jako učitelé na Základní škole Evžena Rošického v Jihlavě a točí výuková videa angličtiny pro všechny věkové kategorie.

Byť jeden učí angličtinu i ve škole a druhý je matikář, sdílejí spolu kabinet. Oběma je 32 let a co především? Stojí za projektem originálních krátkých videí věnovaných výuce angličtiny, která zveřejňují na internetu.

Seznamte se. Tohle jsou MonkeyEnglish, kteří se v Jihlavě stali hitem internetu. „Snažíme se vytvářet videolekce angličtiny, které budou zábavné, krátké, jednoduché a hlavně užitečné,“ charakterizují svůj projekt bezplatných výukových klipů.

První klip publikovali letos 11. ledna a ­od té doby jich mají na kontě osm. Každý týden, pravidelně v neděli, zveřejňují jednu novou lekci. A na jihlavské poměry mají vysokou sledovanost. Například jenom první díl jejich MonkeyEnglish má na YouTube za tak krátkou dobu přes dva tisíce zhlédnutí. A jak se myšlenka natáčet vlastní videolekce angličtiny zrodila? „Nápad uzrával v našich hlavách poměrně dlouho,“ vzpomínají.

Na vzniku internetových lekcí angličtiny mají svůj částečný podíl i jejich žáci ze školy. „Byli jsme totiž překvapeni, jaká videa a jaké kanály sledují na internetu a na YouTube. A řekli jsme si, pojďme vytvořit videa, která je upoutají a navíc i něco naučí. Vytvořit takové video, které jim něco dá a dokoukají ho do konce, byla obří výzva.“

Pevný scénář neexistuje, díly se rodí živelně

Klipy jsou krátké, úderné, vtipné a plné překvapení. Žádný vzor, ze kterého by čerpali, autoři nemají. „Jdeme vlastní cestou,“ říkají. Základem je výběr jednoho tématu. K němu si oba učitelé připraví patřičná anglická slovíčka, která pak názorně představují. Na pozadí je pak k vidění psaná česká a anglická verze daného slova.

„K jednotlivým lekcím máme napsanou kostru toho, co chceme sdělit, jaká slovíčka by se uživatelům mohla hodit. No a zbytek je improvizace. Sami jsme vždy zvědaví, co nám z toho vypadne,“ smějí se.

Pro svůj krátký klip jsou autoři, kteří jsou zároveň i jeho hlavními protagonisty, schopni téměř čehokoli. Už se před kamerou holili, stříhali si vlasy, padali na běžkách, vzali diváky do koupelny, do noční školní kuchyně či kutilské dílny. V jednom z dílů se ve svém typickém oblečení, což jsou nejčastěji basketbalové dresy, procházejí po supermarketu. Kam a jak daleko jsou ochotni zajít v­ názorných ukázkách?

„Nechte se překvapit! Dál se budeme snažit držet jedné ze zásad Komenského – zásady názornosti. Ale upřímně, tyto věci nás baví. Snažíme se, aby každé video bylo něčím speciální,“ vzkazují.

Lekce přitáhly nejen děti, ale i dospělé

Projekt MonkeyEnglish je pro ně prý srdeční záležitost. Sami sobě jsou si dramaturgy, scenáristy, produkčními, herci, kameramany, režiséry a střihači. Nad výrobou jednoho dílu každý stráví přibližně deset hodin práce.

„Ano. Vše děláme sami. To, co jsme vůbec neuměli - tvorba webových stránek, založení kanálu na YouTube nebo práce s grafikou - se dalo docela rychle naučit a posunulo nás to dopředu,“ říká Lukáš Javorek.

„Do techniky jsme museli investovat, ale díky spolupráci s naší Základní školou Evžena Rošického jsou některé věci jednodušší,“ doplňuje jej kolega Lukáš Heřman. Nicméně pro svůj projekt nyní hledají finanční i materiální podporu. I když původně lekce směřovali především svým žákům, spektrum diváků je nakonec rozmanitější.

„Naše videa sledují jednak žáci naší základní školy, dále studenti, dospěláci, a dokonce i senioři nad 65 let. Jsou to začátečníci i pokročilí. Z analýz na YouTube a ze sociálních sítí vyplývá, že našemu typickému divákovi muži je mezi 18 a 44 lety, divačce pak mezi 25 a 34 lety,“ listují statistikou.

Ohlasy na svůj projekt MonkeyEnglish mají kladné. „Na náš facebookový profil MonkeyEnglish nám někteří fanoušci píší, že nás sledují a přijde jim to, co děláme, dobré. Díly zhlíží i lidé z ­našeho okolí a někteří nás nejen chválí, ale rádi by si ve videích i zahráli. Motivuje nás každá zpětná vazba,“ dodávají.