Dukovany mají další problém. Hrozí jim neprodloužení provozu na deset let

  18:05aktualizováno  18:05
V době střídání ředitelů dukovanské jaderné elektrárny prochází atomový kolos problematickým obdobím. Potýká se s jednou z nejvýznamnějších poruch za 29 let provozu. A kvůli pokulhávající dokumentaci teď hrozí, že úřad pro jadernou bezpečnost neprodlouží elektrárně provoz bloků o dalších deset let.

Jaderná elektrárna Dukovany | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Blíží se konec roku. A zatímco loni touto dobou zaměstnanci Jaderné elektrárny Dukovany spěli k dalšímu rekordu, letos můžou na pozitivní hodnocení za množství dodané elektřiny do sítě zřejmě zapomenout. Důvodem je prasklé potrubí a neplánovaná odstávka půlky elektrárny na celé dva týdny.

Do toho přišel Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) s varováním, že neprodlouží provoz zařízení o dalších deset let, pokud nebude slovy předsedkyně Dany Drábové „spigl nigl“ veškerá dokumentace, která takové kroky doprovází.

„Mají zhruba rok, aby se hnuli i s papíry, ne jen s věcnou stránkou. Je ovšem nesmysl předpokládat, že by se měly bloky do dvou let začít odstavovat. Bohužel dnešní doba je taková, jaká je. Státní dozor opravdu potřebuje mít nástroje k vytváření tlaku, aby všechno bylo, jak se sluší a patří ze všech stránek. I z té papírové. Protože svět se na to kouká,“ říká Drábová.

O kolik peněz přišla polostátní elektrárenská společnost ČEZ dvoutýdenním výpadkem provozu dvou pětisetmegawattových bloků? Polovina zařízení nepracovala od 5. listopadu do tohoto týdne.

„Ztráta výroby v Dukovanech je zhruba 336 tisíc megawatthodin. Jistěže to bude mít dopad do plánu, ale ne tak velký, protože jsme měli i plánovanou poruchovost. Počkáme si na výsledek do konce roku,“ sdělil mluvčí elektrárny Petr Spilka. Přesnou sumu nevyčíslil.

Výpadek nahradí třeba černouhelné Dětmarovice

Energetický analytik ze společnosti ENA Jiří Gavor ji odhadl na 315 milionů korun v závislosti na kurzu eura a ceně elektřiny na burzách.

„To už je citelná ztráta. Na trhu s elektřinou se to ale prakticky neprojeví, výkonu je nyní nadbytek a trh je propojený v rámci celé střední Evropy. Proto se i tak velký výpadek pokryje,“ uvedl Gavor.

„ČEZ může své smluvní závazky řešit buď najetím bloků, které normálně plně nevyužívá, například jen černouhelná elektrárna Dětmarovice má výkon 800 megawattů. Nebo nákupem na trhu - volí se vždy ekonomičtější varianta,“ dodal analytik.

Energetický gigant tak má možnost sáhnout do vlastních zdrojů, jen na jiné místo na mapě svých elektráren. O závadě se hovoří jako o jedné z nejvýznamnějších co do délky trvání na devětadvacet let provozu Dukovan.

Otázkou zůstává, co ji způsobilo. V elektrárně se mluví o těžkých náklaďácích, které nad místem poruchy přejížděly při stavbě nových ventilátorových věží.

Technická voda v systému, u kterého byla zjištěna netěsnost potrubí, v elektrárně slouží ke chlazení důležitých technických a bezpečnostních zařízení.

Petr Spilka zmínil, že se ještě bude dělat přesná analýza potrubí, která řekne víc. Jen uvedl, že nově byly položeny ocelové pláty v místech, kudy těžká technika jezdí. Aby se ochránilo podloží. Energetici ve středu 5. listopadu postupně odstavili 3. a 4. výrobní blok. Zpět do provozu bloky najížděly tento týden v úterý a ve středu.

Původně Dukovanští předpokládali, že postačí vyměnit asi 1,5 metru dlouhou část s netěsností. Později rozhodli, že to bude celých 23 metrů rour.

„Preventivně jsme vyměnili celý dlouhý úsek, který s dopravou už nemá nic společného a to jistě odstávku natáhlo. Ale bylo by hloupé za pár let dalšího provozu zase kopat na téměř stejném místě,“ řekl mluvčí Spilka.

Inspektoři a nový ředitel

V současnosti je v elektrárně mezinárodní mise odborníků SALTO, kterou zajímá, v jakém stavu je zařízení. Zda má nárok žádat o prodloužení provozu.

„Této misi přikládáme velký význam, protože očekáváme, že v příštím roce obdržíme z Dukovan žádost o prodloužení provozu,“ uvedl inspektor SÚJB Zdeněk Witkovský.

Toto hodnocení dle mezinárodních kritérií podle jeho slov bude hrát důležitou roli při rozhodování úřadu.

Na elektrárně už si pomalu přebírá agendu po odcházejícím šéfovi Jaroslavu Jakubovi Miloš Štěpanovský, přechází ředitelovat ze stejného postu v Temelíně. V úterý byl na poradě vedení.

Postupně si bude zvát „na kobereček“ všechny vedoucí útvarů. Oficiálně má nastoupit do funkce 1. ledna 2015. Jakub míří na pozici projektového manažera výrobní divize.

Používáme na Dukovanské bububu, aby udělali co nejvíc

Předsedkyně SÚJB Dana Drábová není spokojená s tím, jak daleko jsou v Dukovanech s přípravou na provoz dalších deset let.

Co Dukovanům teď hrozí?
Reálně nic. To už bychom podnikali jiné kroky. Ale státní dozor je tady od toho, aby upozorňoval ČEZ na fakt, že i když je oprávněně hrdý na Dukovany, pořád je co zlepšovat. Aby provozovatel nepodléhal sebeuspokojení, což má častokrát tendenci. V tom není výjimkou. I jiní provozovatelé a jiní naši kolegové ze zahraničních dozorů se s tím často setkávají úplně stejně. Berte to jako zdvižený prst Dukovanským: ano, jste dobří, ale musíte si dávat pozor a pracovat na tom, abyste dobří zůstali. Z naší strany nejde o kritiku. Spíš o upozornění, že se nesmí usnout na vavřínech.

Co výrok, že by Dukovanští nemuseli dostat povolení k provozu bloků na dalších 10 let?
Jde o to, že možná nestihnou mít připravenu veškerou dokumentaci se zohledněním všech prací, které udělali k datu podání žádosti o povolení pro prodloužení provozu prvního bloku na dalších deset let. Úvaha, která se ale nemusí realizovat, zní: když dokumentace nebude, můžeme vydat povolení třeba jen na rok nebo na dva. Berte to ale jako úvahy, jak nejlépe dosáhnout výsledku, který bude i mezinárodně akceptovatelný. Ne jenom věcně dobrý. To nemusí být to samé. I když bude věcně všechno v pořádku, přijatelnost je trochu, jak to říct, měkčí záležitost. Technici někdy mají tendenci říct: my to máme věcně v pořádku, co bychom se obtěžovali s papíry.

Zařízení je tedy z pohledu provozu a bezpečnosti v naprostém pořádku? Jen shánění razítek a vytváření dokumentace pokulhává?
Bezesporu je zařízení bezpečnostně v pořádku. Kdyby nebylo, bloky nejedou. Provozovat budou moci dál, ale budou třeba „zapodmínkováni“ nebo omezeni nějakou kratší dobou povolení. Berte to spíš jako motivační. Mají zhruba rok, aby se hnuli i s papíry, ne jen s věcnou stránkou. Je ovšem nesmysl předpokládat, že by se měly bloky do dvou let začít odstavovat. Bohužel dnešní doba je taková, jaká je. Státní dozor opravdu potřebuje mít nástroje k vytváření tlaku, aby všechno bylo, jak se sluší a patří. I z té papírové stránky. Svět se na to kouká. Rozhodnutí bude podrobeno detailnímu zkoumání ze strany nevládních organizací, ze strany sousedních zemí. Takže všechno musí být spigl nigl. Používáme na Dukovanské tohle bububu, aby udělali co nejvíc. Ale samozřejmě že mediální svět z toho okamžitě udělá, že ta elektrárna nestojí za nic. Tak to ale není. To je mediální zkratka.

Nejčtenější

Na Vysočině dvakrát zkolabovala D1. Kolony se rozjely po osmi hodinách

Dálnice D1 v 16 hodin (12. prosince 2018)

Přibližně hodinu před půlnocí se podařilo silničářům a policii obnovit provoz na dálnici D1 v kritickém úseku na...

Dopravu v Česku na řadě míst komplikuje sníh, na D1 na Vysočině ležel strom

Sníh na dálnici D1 u Měšína (Vysočina) - 11.12.2018

Dopravu v Česku komplikuje sněhová pokrývka. Na Vysočině jsou silnice sjízdné jen se zvýšenou opatrností, v kraji...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Hokejista, co si koupil sám sebe: Jsem hrozně rád, že jsem to udělal

Petr Šidlík (uprostřed) v dresu Vítkovic.

Nedávno rozvířil hokejové hladiny v Česku prohlášením, že se musel z Jihlavy vykoupit, přičemž Dukle zaplatil tolik,...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

Další z rubriky

Pelhřimovskem procházely svaté Lucie. Hlídaly, aby ženy neuklízely

Na snímku z Černova u Nové Bukové působí Lucie strašidelně, ale ve skutečnosti...

Na Pelhřimovsku drží velice vzácnou adventní tradici - předvánoční obchůzky svatých Lucií. Průvod, který míval až...

Za kalamitu na D1 mohou oni, ukazují na sebe dopravci a správci dálnic

Čerstvý sníh způsobil kolaps dopravy na 90. kilometru dálnice D1 u Humpolce....

Kolapsový stav na dálnici D1 jen vyostřil dlouhodobý spor mezi kamionovými dopravci a Ředitelstvím silnic a dálnic....

Slavnou bránou se Jihlava chlubí, na víkendy a odpoledne ji ovšem zavírá

Brána Matky Boží, jedna z nejvýznamnějších památek Jihlavy, je nyní otevřená...

Brána Matky Boží ze 13. století je jednou z nejvýznamnějších historických dominant Jihlavy. Ale když ji turisté chtějí...

Najdete na iDNES.cz