Veškeré navrhované změny, které by přispěly k modernizaci systému městské hromadné dopravy jihlavský dopravní podnik odmítá. Ilustrační snímek.

Veškeré navrhované změny, které by přispěly k modernizaci systému městské hromadné dopravy jihlavský dopravní podnik odmítá. Ilustrační snímek. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

MHD zadarmo nebo platba přes SMS a internet? V jihlavské dopravě utopie

  • 6
Jako by se ten systém zastavil na konci minulého tisíciletí. Dobít kredit na Jihlavské kartě přes internet či zaplatit za jízdu městskou hromadnou dopravou textovou zprávou, nebo dokonce se svézt v Jihlavě zdarma? Dopravní podnik podobné návrhy, které už dávno fungují v jiných městech, odmítá.

Ve středu mohli využít cestující MHD v krajském městě zdarma. V jediný den v roce, u příležitosti Dne bez aut.

Čas od času se však v Jihlavě objevují úvahy o tom, že by MHD mohla být pro cestující zcela zdarma, tak jako například ve Frýdku-Místku. Už léta je také cestujícím slibováno zavedení trolejové linky ve Vrchlického ulici.

Námětů k jihlavské MHD se však najde více. MF DNES vypracovala seznam témat, která jsou slabou stránkou jihlavské veřejné městské dopravy.

1. Zvýhodnění MHD pro občany Jihlavy nebo jízda zdarma

Není možné nějakou vhodnou formou zvýhodnit trvale žijící obyvatele města Jihlava, případně držitele Jihlavské karty oproti ostatním cestujícím? A je reálné, aby byla pro obyvatele Jihlavy MHD dokonce zdarma?

"Zvýhodnění cestujících, kteří jsou obyvateli města, by bylo Českou obchodní inspekcí chápáno jako diskriminace, tedy porušení zákona," odmítá takový krok ředitel jihlavského dopravního podniku Josef Vilím.

Ale zároveň dodal, že podobná věc by mohla fungovat například tak, že cestující, který si zakoupí třeba celoroční jízdenku MHD, bude mít poplatek za MHD kompenzován například odpuštěním poplatku za odpady.

A varianta MHD zcela zdarma? "Už nyní radnice na provoz MHD přispívá ročně částkou 57 milionů korun," nastínil Vilím s tím, že dalších asi 60 milionů korun Dopravní podnik vybírá ročně na jízdném. Bez jízdného by tedy radnice musela dopravu dotovat o zhruba jednou tolik. "A to si myslím, že je nemožné," říká Vilím.

"Spousta lidí, když si spočítá, kolik by měla dát za jízdenky, tak auto, které má zaparkované před domem, je vyjde levněji. To je špatně, MHD by se vždy lidem měla vyplatit, a to výrazně," oponuje jihlavský zastupitel Marek Hovorka, který je zastáncem MHD zdarma.

2. Vedení většiny linek MHD přes Masarykovo náměstí

Je nutné, aby většina dopravních linek vedla přes Masarykovo náměstí a zatěžovala tak dopravu v centru města, především Křížovou ulici, která je problematická z hlediska nadměrného hluku, a také křižovatky Znojemská - Brněnská - Hradební, která je především v dopravních špičkách přetížená? A je nutné, aby přestupní uzel příměstských autobusových linek byl na Masarykově náměstí?

"Ve většině evropských zemích jsou centra měst pěší zóny s obsluhou pouze veřejnou MHD, individuální doprava je zde potlačena na minimum," oponuje návrhu Vilím.

A nelíbí se mu ani návrh vytěsnit z náměstí autobusy mířící do příměstských částí Jihlavy.

"Zájem většiny je mít možnost se do centra města přepravit bez případných přestupů. Jsem přesvědčen o tom, že také díky vedení linek MHD v Jihlavě přes Masarykovo náměstí je oproti jiným městům centrum města živé a plné lidí," uvádí Vilím.

3. Trolejová linka ve Vrchlického ulici

O zavedení trolejbusové linky ve Vrchlického ulici se mluví už řadu let. Ta zatím postupně "dospívá" v plnohodnotnou ulici s byty, domy i obchody. Vede mimo jiné také kolem jihlavské nemocnice. MHD po ní však stále nejezdí.

Nyní se mluví o natažení trolejí v roce 2014. Jezdit by pak tudy měla linka B, která směrem od centra odbočí ve Vrchlického ulici vpravo na S. K. Neumanna a odtud na točnu u železničního přejezdu Staré Hory.

Plán na spuštění linky v příštím roce však může ohrozit projekt rekonstrukce Jiráskovy ulice, kterou na příští rok plánuje kraj. Má po ní navíc vést objízdná trasa po dobu opravy Pražského mostu v ulici Romana Havelky.

4. Multifunkční Jihlavská karta? Zapomeňte

Bude možné Jihlavskou kartu využívat jako platidlo i do zoo, knihovny, Vodního ráje, Horáckého stadionu či třeba knihovny, jak bylo při jejím zavádění slibováno? Radnice s takovým využitím už nepočítá, ačkoliv podle Vilíma je na to karta technicky připravená. Jaký je důvod seškrtání radničních plánů s kartou?

"Nechtěli jsme jít do rizika, že se do Jihlavské karty dají hackeři," sdělil náměstek primátora František Zelníček. Přitom například v Pardubicích, Hradci Králové či třeba Plzni čipová přepravní karta MHD více funkcí uživatelům nabízí.

5. Dobíjení Jihlavské karty přes internet

K nabíjení kreditu na Jihlavskou kartu je možné využít šest automatů. Pro řadu lidí tak není nabití karty dobře dostupné. Podobné kreditové karty však často lze pohodlně dobíjet i přes internet.

"Když jsme připravovali projekt, tak jsme se domnívali, že nabídka dobíjení přes automaty a přepážky bude dostatečná. Dobíjení karty přes internet, to vám nikdo neudělá zadarmo, znamenalo by to další náklady navíc, v tuto chvíli se o tom neuvažuje," řekl Vilím. Že se na tuto funkci dříve nepomyslelo, však prý za chybu nepovažuje.

6. Platba ve vozech MHD pomocí SMS

Tu nabízí třeba MHD v Ústí nad Labem. "Tuto službu nabízí dopravci, kteří nemají elektronické odbavování. My jsme se rozhodli jít touto cestou. Nabízíme hodnotnější služby pro cestující," řekl Vilím.

Odmítá, že by SMS jízdenka zatraktivnila MHD pro návštěvníky. "Cestující si mohou koupit papírovou jízdenku, třeba celodenní za 40 korun, a pak mohou cestovat dobrovolně. Koupit si jízdenku je snazší než studovat návod na poslání SMS jízdenky," míní Vilím.